Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Företag sponsrar Pride med miljonbelopp

SJ, Com hem, Spotify och Clas Ohlson finns bland företagen som sponsrar Pridefestivalen med hundra tusentals kronor vardera. Att festivalen har inslag som bejakar prostitution och lyfter fram droganvändning verkar inte skrämma bort företagen. – För oss står inte alls Pride och festivalen för detta, säger man på SJ.

Nyheter · Publicerad 07:30, 26 jul 2018

På fredagen inleds Stockholms Pride­festival som i år, tillsammans med Göte­borgs Pride­festival, har titeln Euro­pride, vilket innebär att Sverige är värd för hela Europas Pride­festival. På programmet står inte bara den medialt välbevakade Pride­paraden, utan även seminarier på teman som ”Prova på smisk”, ”Introduktion till repbondage”, ”Djuriska subkulturer & sexualitet” samt diskussion om BDSM, det vill säga sadomasochism.

Ett seminarium har titeln ”Sexarbetare organiserar sig för sina rättigheter” och arrangeras av organisationen ”Fuckförbundet”, som vill göra prostitution lagligt. Ett annat seminarium handlar om så kallat chemsex, det vill säga droganvändning i samband med sexuella aktiviteter.

En mängd företag och instanser sponsrar årets Stockholm Pride. På sin hemsida skriver festivalen att den som är så kallad ”Bronz partner” sponsrar eventet med minst 150 000 kronor var. Här finns företag som Clas Ohlson, Spotify och Swedavia Airports.

Den som är ”Silver partner” sponsrar eventet med minst 400 000 kronor var och utgörs i år av bland annat Carlsberg, Nordea, Metro, Nordic Choice Hotels, Com hem samt Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Den som är ”Gold partner” sponsrar festivalen med minst 800 000 kronor och utgörs i år av Stock­holms kultur­hus/stads­teater samt ”Stock­holm – the capital of Scandi­navia”.

Räknar man samman officiella sponsorer och minimibelopp kan man se att Stockholm Pride får åtminstone 8,3 miljoner kronor från sponsorerna. Utöver det finns det ett antal mindre sponsorer som ger olika summor.

En av ”bronssponsorerna” är SJ. Det statliga järnvägsbolaget har inte bara sin logotyp och bokningslänk på Pridefestivalens hemsida, utan erbjuder dessutom 10 procent rabatt för festivalresenärer och har X2000-tåg som har målats i regnbågens färger.

Världen idag tar kontakt med SJ för att höra hur bolaget tänker kring sponsringen.

– Jag skulle vilja säga: Varför skulle man inte vilja sponsra Pride? Pride står för ett välkomnande och inkluderande samhälle, säger Thomas Silbersky, försäljnings- och marknadschef på SJ.

Han påpekar att SJ vill stå för mångfald och att alla människor – oavsett vem man är – ska känna sig välkomna som kunder hos SJ. Det är en av anledningarna till att bolaget den senaste tiden har lanserat reklamfilmer på samma tema, berättar han. 

Varför ska SJ:s resenärer vara med och bekosta ett event där prostitution bejakas och droganvändning lyfts fram?

– För oss står inte alls Pride och festivalen för detta! Vi är absolut emot, och tar avstånd från, alla former av prostitution, människohandel och droger. Vi står för det som Pride står för och hur svenska folket ser på Pride. 

Handlar det mer om att ställa sig bakom bilden av Pride än festivalens faktiska innehåll?

– Pride innebär till största del mångfald, inkludering och alla människors lika värde. Det vill vi stå för.

Enligt Thomas Silbersky har SJ koll på festivalens program, men han ser ingen anledning att ifrågasätta bolagets sponsring på grund av innehållet.

Vad kan du säga till de resenärer som inte vill stödja Pridefestivalen?

– Alla har rätt att tycka olika. Jag respekterar dem som inte ställer sig bakom Pride. De är också välkomna till oss.

När Stockholms Pridefestival avslutas den 5 augusti dröjer det omkring en vecka innan Göteborgs Pridefetival tar vid den 14 augusti.

Företagen som sponsrar Pride

Här är några av företagen och myndigheterna som sponsrar Pride:

Stockholms stadsteater och kulturhus

Nordic choice hotels

Carlsberg

Metro

Com hem

Nordea

Försäkringskassan

Arbetsförmedlingen

Wella

Clas Ohlson

SJ

Swedavia Airports

Spotify

Sensus

Vattenfall

 

Biblar undantas i handelskriget

USA Det pågår ett handelskrig mellan USA och Kina, vilket skapat oro också hos kristna aktörer. En stor del av USA:s, och hela världens, biblar och andra...

Rätt gensvar på globalism och nödtid

Gästledare Villkoren för människors liv på jorden håller på att förändras på ett kritiskt och avgörande sätt, som alla känner av utan att riktigt veta hur man...