När min kropp och mitt hjärta ger upp, är Gud mitt hjärtas klippa och min lott för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Företag sponsrar Pride med miljonbelopp

SJ, Com hem, Spotify och Clas Ohlson finns bland företagen som sponsrar Pridefestivalen med hundra tusentals kronor vardera. Att festivalen har inslag som bejakar prostitution och lyfter fram droganvändning verkar inte skrämma bort företagen. – För oss står inte alls Pride och festivalen för detta, säger man på SJ.

Nyheter · Publicerad 07:30, 26 jul 2018

På fredagen inleds Stockholms Pride­festival som i år, tillsammans med Göte­borgs Pride­festival, har titeln Euro­pride, vilket innebär att Sverige är värd för hela Europas Pride­festival. På programmet står inte bara den medialt välbevakade Pride­paraden, utan även seminarier på teman som ”Prova på smisk”, ”Introduktion till repbondage”, ”Djuriska subkulturer & sexualitet” samt diskussion om BDSM, det vill säga sadomasochism.

Ett seminarium har titeln ”Sexarbetare organiserar sig för sina rättigheter” och arrangeras av organisationen ”Fuckförbundet”, som vill göra prostitution lagligt. Ett annat seminarium handlar om så kallat chemsex, det vill säga droganvändning i samband med sexuella aktiviteter.

En mängd företag och instanser sponsrar årets Stockholm Pride. På sin hemsida skriver festivalen att den som är så kallad ”Bronz partner” sponsrar eventet med minst 150 000 kronor var. Här finns företag som Clas Ohlson, Spotify och Swedavia Airports.

Den som är ”Silver partner” sponsrar eventet med minst 400 000 kronor var och utgörs i år av bland annat Carlsberg, Nordea, Metro, Nordic Choice Hotels, Com hem samt Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Den som är ”Gold partner” sponsrar festivalen med minst 800 000 kronor och utgörs i år av Stock­holms kultur­hus/stads­teater samt ”Stock­holm – the capital of Scandi­navia”.

Räknar man samman officiella sponsorer och minimibelopp kan man se att Stockholm Pride får åtminstone 8,3 miljoner kronor från sponsorerna. Utöver det finns det ett antal mindre sponsorer som ger olika summor.

En av ”bronssponsorerna” är SJ. Det statliga järnvägsbolaget har inte bara sin logotyp och bokningslänk på Pridefestivalens hemsida, utan erbjuder dessutom 10 procent rabatt för festivalresenärer och har X2000-tåg som har målats i regnbågens färger.

Världen idag tar kontakt med SJ för att höra hur bolaget tänker kring sponsringen.

– Jag skulle vilja säga: Varför skulle man inte vilja sponsra Pride? Pride står för ett välkomnande och inkluderande samhälle, säger Thomas Silbersky, försäljnings- och marknadschef på SJ.

Han påpekar att SJ vill stå för mångfald och att alla människor – oavsett vem man är – ska känna sig välkomna som kunder hos SJ. Det är en av anledningarna till att bolaget den senaste tiden har lanserat reklamfilmer på samma tema, berättar han. 

Varför ska SJ:s resenärer vara med och bekosta ett event där prostitution bejakas och droganvändning lyfts fram?

– För oss står inte alls Pride och festivalen för detta! Vi är absolut emot, och tar avstånd från, alla former av prostitution, människohandel och droger. Vi står för det som Pride står för och hur svenska folket ser på Pride. 

Handlar det mer om att ställa sig bakom bilden av Pride än festivalens faktiska innehåll?

– Pride innebär till största del mångfald, inkludering och alla människors lika värde. Det vill vi stå för.

Enligt Thomas Silbersky har SJ koll på festivalens program, men han ser ingen anledning att ifrågasätta bolagets sponsring på grund av innehållet.

Vad kan du säga till de resenärer som inte vill stödja Pridefestivalen?

– Alla har rätt att tycka olika. Jag respekterar dem som inte ställer sig bakom Pride. De är också välkomna till oss.

När Stockholms Pridefestival avslutas den 5 augusti dröjer det omkring en vecka innan Göteborgs Pridefetival tar vid den 14 augusti.

Företagen som sponsrar Pride

Här är några av företagen och myndigheterna som sponsrar Pride:

Stockholms stadsteater och kulturhus

Nordic choice hotels

Carlsberg

Metro

Com hem

Nordea

Försäkringskassan

Arbetsförmedlingen

Wella

Clas Ohlson

SJ

Swedavia Airports

Spotify

Sensus

Vattenfall

 

Att skiljas från sina föräldrar är bland det mest traumatiska man kan uppleva.

Samhällskrönika I Bris årsrapport från 2018 konstateras att kontakterna med dem blir allt fler, och allvarsgraden i samtalen ökar. 28 000 kontakter med barn i åldern... tisdag 10/12 00:10

Digitaliseringen förstör vår bild av kärleken

Ledare I ett stort uppslaget reportage i Svenska Dagbladet kunde man den 30/11 läsa om dejtingappen Tinder. Artikeln beskriver hur appen sedan lanseringen... tisdag 10/12 00:00

Modevärlden satsar på svensk ull

Vardag Varje år slängs eller bränns majoriteten av svensk ull, men det är på väg att förändras. Nyligen togs ett avgörande steg när flera modeföretag... tisdag 10/12 11:00

Isbrytarna är redo för vintern

Vardag Den riktiga vintern nalkas, också för landets isbrytare. Sjöfartsverket har utfärdat isklassningsrestriktioner som gäller från och med idag, lördag,... måndag 9/12 07:00

Både fängelser och evangelium behövs

Ledare Hur ska man se på brott och straff? Är långa fängelsestraff den bästa metoden att minska brottsligheten i ett land, eller är det mer effektivt – och... lördag 7/12 00:10

Gud är på vår sida.

Ungkrönika I våras avgjordes ishockey-VM i Slovakien. Där ställde ett finskt landslag upp med 18 VM-debutanter, ingen NHL-spelare och med en trupp som var... fredag 6/12 16:06
Senaste nytt
Mest lästa just nu

Gud är på vår sida.

Ungkrönika I våras avgjordes ishockey-VM i Slovakien. Där ställde ett finskt landslag upp med 18 VM-debutanter, ingen NHL-spelare och med en trupp som var...

Var fotbollshuligan – förvandlades av Jesus

Församlingsliv Torbjörn Lindkvist arbetar som trygghetsvärd på en skola i Tynnered, förorten där han själv växte upp och påbörjade ett liv med droger. Efter femton...