Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Flygkraschen utanför Umeå – en av de största i Sverige

Det var ett mindre flygplan med fallskärmshoppare som störtade ned på en ö i Umeälven kort efter start. Ingen av personerna ombord överlevde kraschen som nu utreds av Statens haverikommission.

Nyheter · Publicerad 11:59, 15 jul 2019

Planet lyfte från Umeå flygplats klockan 13.33 och flygtornet fick haverilarmet klockan 14.12. En kort filmsekvens som Aftonbladet publicerar visar hur planet störtar till synes vertikalt, rakt ned med nosen först.

Ombord satt en grupp fallskärmshoppare och samtliga omkom. De var alla svenska medborgare hemmahörande i Västerbotten respektive Norrbotten.

Planet kraschade på ön Storsandskär som ligger två kilometer från banänden på Umeå flygplats, i Umeälvens delta.

Planet störtade ned mitt på ön, en bit ifrån närmaste bebyggelse.

– Det är lite svårtillgänglig terräng; lite bergigt, snårigt och skogigt. De som kom fram sade att planet gått ned i marken, säger räddningstjänstens inre befäl Conny Qvarfordt till TT.

– Vad jag förstod var det väldigt trasigt.

När polis och räddningspersonal kom till älvstranden på motsatt sida från ön fick de hjälp att ta sig över. På så vis kom de fram snabbt till olycksplatsen.

– Redan när vi kom fram fanns där privatpersoner i båtar som kunde sätta vår personal i båtar och köra över dem. Det var jättehjälpsamt och jag är tacksam för det, säger Christer Björkman vid räddningstjänsten vid en presskonferens.

Det gick snabbt upp för personerna som först kom till platsen att det inte fanns några överlevande där.

Räddningstjänsten och polisen har sedan arbetat med att förflytta de omkomnas kvarlevor från ön. Olycksplatsen har spärrats av och många människor har samlats vid polisens band under dagen.

Flera vittnen har uppgett att de tyckt sig ha sett att planet mist ena vingen i luften. Men det bildmaterial från olycksplatsen som Statens haverikommission tagit del av visar att båda huvudvingarna är kvar, enligt Peter Swaffer avdelningschef på Statens haverikommission.

– Sen om de är där till fullo det är omöjligt att säga från bilderna. Bak på flygplanet sitter höjdrodret, huruvida det finns kvar eller ej är också omöjligt att säga från bilderna.

Eftersom planet inte hade någon svart låda får man söka information genom vittnesförhör, undersökning av vraket och från telefoner och surfplattor ombord som registrerar höjd och position.

– Men de spelar inte in vad piloten har gjort eller hur motorn har mått, sade Peter Swaffer till TT på söndagen.

Olycksutredningar tar vanligen upp till tolv månader. Planet som störtade var tillverkat i Australien. Enligt Peter Swaffer kan utredningen av vad som hänt komma att fördröjas om det är så att man behöver hämta in information från tillverkare utomlands.

Statsminister Stefan Löfven tog emot beskedet om olyckan med stor sorg.

– Jag tänker på de omkomna och deras anhöriga i denna svåra stund, säger han enligt ett skriftligt uttalande till TT.

– Regeringen är i nära kontakt med berörda myndigheter och det är nu viktigt att utreda orsaken.

Även kung Carl XVI Gustaf har framfört sina kondoleanser i ett skriftligt uttalande.

Region Västerbotten meddelar att Norrlands universitetssjukhus har gått upp i stabsläge med anledning av olyckan. Umeå kommun har kallat in sin särskilda krishanteringsgrupp.

Flygolyckor i Sverige

Flygolyckan i Umeå den 14 juli 2019 är den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. Nio personer omkom.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige inträffade i november 1964 i Ängelholm. 31 människor omkom, däribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den näst allvarligaste flygolyckan på svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan från Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför Barsebäck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – när ett Vickers Viscount från Linjeflyg störtade i ett radhusområde i Kälvesta utanför Stockholm. Planet var på väg från Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning på stabilisatorn.

I maj 1989 omkom 16 personer när ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Även den gången fanns flera riksdagsmän bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nämnas John-Olle Persson, nyutnämnd generaldirektör för AMS.

I krigstid inträffade också flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan på Hållö i Bohuslän efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva människor i två flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet Måkläppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan där ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 på Milano-Linate flygplatsen i Italien. Då kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer på startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

Biblar undantas i handelskriget

USA Det pågår ett handelskrig mellan USA och Kina, vilket skapat oro också hos kristna aktörer. En stor del av USA:s, och hela världens, biblar och andra...

Rätt gensvar på globalism och nödtid

Gästledare Villkoren för människors liv på jorden håller på att förändras på ett kritiskt och avgörande sätt, som alla känner av utan att riktigt veta hur man...