Filmerna är publicerade på den estniska haverikommissionens hemsida, och det rör sig om sju olika filmer från nära åtta timmars dykningar.
– Vi är positivt överraskade över att siktförhållandena var så pass bra. Det har ju varit en poäng här att både kunna filma de två hålen och de ställen som vi har bedömt som mer intressanta, säger Jonas Bäckstrand, Haverikommissionens utredningsordförande, till Ekot i Sveriges Radio.
Bakgrunden till att Estonia undersöktes 27 år efter förlisningen var uppgifter om hål i fartygets styrbordssida som visades i en tv-dokumentär i fjol. Sedan dess har fler privata expeditioner undersökt vraket. Förutom att ta en närmare titt på de två uppmärksammade hålen undersöker undervattenskameran bland annat öppningen in till bildäck, där haverikommissionen sedan tidigare konstaterat att bogrampen nu på något sätt fallit av och ligger på sidan, lutad mot skrovet.
– Då har vi ju bland annat filmat runt gångjärnen och fästena för att kunna analysera orsakerna till att den inte längre är på sin plats, säger Jonas Bäckstrand till Ekot.
På en av filmerna tar sig kameran även in en bit på bildäck. Jonas Bäckstrand säger att man nu för diskussioner om att eventuellt ta sig längre in på bildäck med kamera vid nästa expedition i vår, men ingenting är beslutat än.
– I det här läget blir det ju också en fråga om i vilken mån vi ska ta bilder inne på bildäck. Det får vi återkomma till. Det är diskussioner som vi för just nu, säger han till Ekot.
Redan nu har haverikommissionen sett att Estonia har fler skador än vad man tidigare känt till.
– Vi vill vara försiktiga med att dra slutsatser. Vi får återkomma till det när vi har analyserat färdigt materialet.