Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

”En av tre konvertiter har Jesus-dröm”

Antalet muslimer som får möta Jesus i drömmar kan vara större än man kunnat ana. Enligt Tom Doyle, författare och förkunnare, som i flera år rest i muslimvärlden, kan det handla om en tredjedel av alla de muslimer som nu konverterar till kristen tro.

Nyheter · Publicerad 09:25, 10 nov 2016

Tom Doyles förra bok ”Är du kristen ska du dö” (Sjöbergs förlag), blev en ögonöppnare när den släpptes i Sverige 2015. I boken vittnar tidigare muslimer om det höga pris de fått betala för sin omvändelse till kristen tro. Nu i dagarna släpps Doyles senaste bok på svenska: ”Syner och drömmar”. Här intervjuar han 25 tidigare muslimer som vittnar om att de fått möta Jesus i drömmar eller syner.

– När vi började resa till Mellanöstern för flera år sedan började vi höra berättelser från tidigare muslimer som haft dramatiska och ”högupplösta” drömmar om Jesus, berättar Tom och hustrun JoAnn Doyle när Världen idag möter dem under parets Sverigebesök.

Till en början hade de svårt att tro på det de hörde om drömmar och syner. Men snart insåg de att berättelserna var en del av ett större, och mycket tydligt, mönster.

– Vi uppskattar att omkring en tredjedel av alla muslimer som blir troende kristna uppger att de först fått en dröm från Jesus, säger Tom Doyle.

Ibland är mönstret ännu tydligare. Som i den grupp av 15 flyktingar – alla muslimska konvertiter – som nyligen anlände från Syrien till Jordanien.

– En pastor intervjuade dem och det visade sig att varenda en av dessa 15 hade haft drömmar om Jesus. Allihop! 100 procent! utbrister Tom.

Känner du till någon annan folkgrupp och väckelserörelse där drömmar och syner förekommit i så stor omfattning?

– Nej. Under de första århundradena var det visserligen ganska vanligt att människor hade syner och drömmar om Jesus. Men under många hundra år har vi inte hört så mycket om detta. Möjligen hände det utan att det dokumenterades.

Paret Doyle ger gripande exempel på hur Jesus-drömmarna gör starka intryck i enskilda människors liv. En kvinna vittnar exempelvis om hur hennes negativa mansbild fick en knäck i mötet med Jesus. ”Jesus slöt sina armar omkring mig och sa att han älskar mig”, ska kvinnan ha berättat.

– Kvinnan sa att hon kände mer kärlek från Jesus än hon känt från sin pappa, berättar Tom.

Han påpekar att kyrkan i den muslimska världen växer som aldrig förr. Allra mest i Iran där kyrkan just nu uppges växa snabbare per capita än någon annanstans i världen. 

– Det här är chockerande, menar Tom. När vi tänker på Iran tänker vi på kärnvapen, krig mot Israel och förföljelse mot kristna. Men trots det så blomstrar alltså församlingen. Det sker helt underjordiskt, men människor i Iran är väldigt öppna för Jesus. Vi ser detta hända också i andra länder i Mellanöstern.

Men på nyheterna hör vi om etnisk rensning och hur stora mängder kristna de facto flyr från Mellanöstern. Hur hänger detta ihop?

– Det som inte rapporteras ordentligt på nyheterna är antalet muslimer som blir troende. En orsak är att deras pass uppger att de är muslimer även efter att de blivit kristna. Därför är detta svårt att mäta.

För att få korrekta uppgifter måste man vända sig till den informella, den underjordiska, kyrkan, framhåller paret Doyle. Och det är just där de verkar och har sina närmaste partners.

– De möts mitt i natten, byter plats varje gång. Men de bara växer och växer. Och många av ledarna, exempelvis i Syrien, har bestämt sig för att inte fly sina länder. De säger: vi stannar, även om vi måste dö för Jesus.

Paret Doyle ser ingen anledning att ifrågasätta de uppgifter om antalet omvändelser som lämnas från den underjordiska kyrkans ledare och pastorer.

– När de läcker ut siffror så riskerar de att få problem. Så de har absolut inget motiv att skryta eller överdriva.

Tom och JoAnn är själva ögonvittnen till det som sker i den muslimska världen. I fjol hade paret 218 resdagar i Mellanöstern och Centralasien, och de besöker platser som skulle betecknas som direkt olämpliga för amerikaner att vistas på.

– Vi är inte särskilt modiga människor, säger JoAnn som svar på frågan om de inte är rädda. Men Gud har kallat oss till dessa platser och han har nog tagit bort rädslan från oss.

Och insatsen är värd sitt pris, menar paret bestämt. De får vara med om ett historiskt skeende i en del av världen som ansetts som hopplös.  En intressant trend just nu är att muslimer i krigets Syrien börjat besöka även kyrkor över jord. Orsaken, menar Tom Doyle, är den nöd man upplevt i krigets spår.

– Det man säger i Syrien är att de enda som visat omsorg och kärlek för andra är ”Bibel-folket”, de troende, berättar Tom Doyle. De känner att de kristna älskar dem och därför vill de veta mer om evangeliet.

Besöket i Sverige är paret Doyles första här och deras budskap till svenskarna är detsamma som till landsmännen i USA.

– Det finns hopp i dag, säger Tom optimistiskt. Vi måste sluta hämta vår världssyn från TV-nyheterna, istället behöver vi hämta den från Bibeln och vittnesbörden om vad Gud gör i världen i dag.

Paret betonar också vikten av att ha rätt inställning till muslimer, nämligen kärlek.

– Muslimer är verkligen offer för sin religion, säger JoAnn.

– Betrakta dem inte som fiender, betonar hon. Vi som troende är de enda som har sant hopp att erbjuda dem. Låt oss inte missa den möjligheten.

Vi uppskattar att omkring en tredjedel av alla muslimer som blir troende kristna uppger att de först fått en dröm från Jesus.
Muslimer är verkligen offer för sin religion.