Under närmare ett decennium har den amerikanska lågpriskedjan Target uppmärksammat ”pridemånaden” i juni varje år genom att erbjuda ett sortiment av hbtq-relaterade och regnbågsfärgade varor och kläder.
I år har några av varorna designats av den kontroversielle brittiske designern Eric Carnell, som kallar sig satanist. Det har väckt till massiv kritik, rapporterar bland andra Reuters, Fox News och Christian Headlines.
Kedjan säljer över 2 000 pridevaror – exempelvis kläder, musik och heminredning. Något som väckt ilska hos många kunder är, förutom samarbetet med Carnell, bebiskläder och böcker för små barn med titlar som ”Bye Bye, Binary” (Hej då binär), ”I'm not a girl” (Jag är inte en flicka) och ”Pride 1,2,3”.
Många skriver kritiska inlägg på sociala medier eller uppmanar till bojkott av Target. En av de som reagerat är lovsångsledaren Sean Feucht.
”Ett försök att indoktrinera våra barn”, säger han i ett videoklipp på Twitter.
Nyligen uppmanade han sina följare att avstå från att handla på Target under en vecka. Feucht har också startat en namninsamling mot det han kallar kedjans ”sataniska, könsöverskridande agenda”.
I en poddintervju avfärdade Targets vd Brian Cornell nyligen uppståndelsen i sociala medier och försvarade butikens val att sälja hbtq-relaterade kläder för barn, skriver New York Post. Detta beslut är ”det rätta för samhället” och bra för affärerna, menar han. Men Targets aktie har tvärtom sjunkit under den senaste tiden.
Varor från Eric Carnells företag Abprallen går enligt Reuters inte längre att hitta på Targets hemsida, och på vissa orter har övriga pridevaror placerats längst bak i butiken.
Target uppger att pridevaror lett till konfrontationer mellan kunder och personal och att butikskedjan ”upplevt hot”.
Kritiken mot Target kommer efter att ölmärket Bud Light råkade ut för ett liknande bakslag efter att ha samarbetat med transinfluencern Dylan Mulvaney i en reklamkampanj.
På Abprallens hemsida saluförs många kläder och acessoarer med satanistiska motiv som pentagram, en orm och en gravsten med ett upp och ned-vänt kors samt hbtq-budskap som ”Bota transfobi, inte transpersoner” och ”Begrav cis-känslor”(”cis” är hbtq-rörelsens begrepp för en person som identifierar sig med sitt biologiska kön). En tröja visar en djävulsbild med horn och texten ”Satan respekterar pronomen”.
Om dessa varor även säljs av Target är däremot oklart.