Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Patrik Sandberg Foto: Arkiv

Böneledare: ”Nu behöver Guds församling be”

Utfallet i onsdagens partiledaromröstning är en signal till Guds församling i Sverige om att be. Det menar Patrik Sandberg, ledare i nätverket Sverigebönen med en allvarlig vädjan till troende och kyrkor i landet.

Nyheter · Publicerad 16:37, 14 nov 2018

Under hela tisdagen och natten mot onsdagen hade nätverket Sverigebönen uppmanat till intensiv bön inför den avgörande omröstningen i riksdagen. 
Men inte heller denna gång fick Sverige någon regering och Patrik Sandberg framhåller allvaret i detta.

– Vanliga människor blir lidande och näringslivet påverkas negativt, säger Sandberg, som efterlyser ansvarstagande för Sverige hos flera politiska ledare.

Han pekar särskilt på Annie Lööf.

– I sitt tal i dag nämnde hon Sverigedemokraterna sju gånger men hon sade ingenting om Sverige, påpekar han. 

Den svenske böneledaren vill se politiker som ödmjukar sig och visar beredskap till eftergifter. Men en nyckel till genombrott, anser han, är att Guds församling ödmjukar sig i bön inför Gud. 

Och trots att böneaktiviteten i landet tycks ha ökat avsevärt under 2018, menar Sandberg att det bara är delar av kristenheten som på allvar gått in i förbön för landet.

– Därför tror jag vi har det politiska läge som vi har i landet, vi sitter i ett skruvstäd. Jag upplever att Herren har satt oss i detta för att han vill ha vår uppmärksamhet. Även det som skett under sommaren, utan regn och med skogsbränder, är ett uttryck för detta.

– Vi behöver nu be i enlighet med Jeremia 33:1-3 att Gud sänder sitt ord till oss en andra gång, säger Patrik Sandberg som hoppas att Guds församling ska gensvara.

– Jag tror att Gud väntar på oss, som den gode herde han är. Frågan är om vi vill ödmjuka oss och söka honom.

Efter onsdagens omröstning i riksdagen står Sverige alltjämt utan statsminister och regering.

Hur kan vi som troende bäst be för den rådande politiska situationen?

– Jag vill uppmuntra till daglig bön i hemmet, till bön i varje gudstjänst och i kyrkornas bönesamlingar. Jag vill också uppmuntra till allkristna bönesamlingar i städerna. 

Ett exempel på det senare är det storbönemöte för Sverige som har utlysts i Roseniuskyrkan nu på måndag.

– Vi ska be att Guds ord får komma till Sverige en andra gång, att Gud ska få forma oss som hans folk att börja jobba tillsammans och att han ska få verkställa sin vilja i landet. 

Vi ska be att Guds ord får komma till Sverige en andra gång, att Gud ska få forma oss som hans folk att börja jobba tillsammans och att han ska få verkställa sin vilja i landet.

Trump mötte människor som förföljts för sin tro

USA. Förföljda troende från ett tiotal olika länder besökte nyligen USA:s president Donald Trump. Några tackade presidenten för hans administrations...

Boris Johnson tar över efter Theresa May

Storbritannien. Nu står det klart. Boris Johnson går segrande ur partiledarstriden i brittiska Konservativa partiet – och blir därmed Storbritanniens nästa...

Bejakar prostitution – hyllas av politiker

Ledare Margot Wallström skrev den 8 juli på sin Facebooksida om hur hon följt med poliser och socialarbetare ner i den undre världen och hur hon upplevde...

Utebliven tidning

Postupplagan av tisdagstidningen (23/7) hämtades inte på tryckeriet under måndagen. Det gör att prenumeranter som får Världen idag med posten inte...