Nyheter

Användning av mänskliga foster i skolor väcker debatt

Foto: Hossein Salmanzadeh/TT; Rogelio V Solis/AP/TT
Ska elever få se hur ett verkligt foster ser ut? Den frågan diskuteras nu i Västerås och Sala. Det är bättre att visa en modell av ett foster än ett riktigt foster, menar vissa. (Fostret på bilden är av plast.) Foto: Hossein Salmanzadeh/TT
Det är bättre att visa en modell av ett foster än ett riktigt foster, menar vissa. (Fostret på bilden är av plast.) Foto: Rogelio V Solis/AP/TT

Mänskliga kvarlevor används i undervisningen på många svenska skolor. På Valla-Ekebyskolan i Sala berättar NO-läraren Johan Hedberg för SVT att han brukar visa mänskliga foster i sin undervisning och att det brukar skapa ett allvar i klassrummet. I Västerås stad har man samtidigt beslutat att inte använda mänskliga kvarlevor i undervisningen.

Publicerad Uppdaterad

I ett SVT-inslag från Valla-Ekebyskolan visas behållare med de välbevarade mänskliga fostren upp. Läraren Johan Hedberg säger att han inte vet hur de kommit skolan till del, men att han hoppas att det skett på ett etiskt bra sätt.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS