Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

Ambassadör: Saudi är roten till Islamiska staten

Både al-quaida och IS har sina rötter i saudiarabisk missionsiver. Det menar Carl Schiötz Wibye, tidigare norsk ambassadör i landet. – Saudiaraberna har varit mycket skickliga på att verka diskret, säger han kritiskt.

Nyheter · Publicerad 16:11, 29 mar 2017

Carl Schiötz Wibye hade varit ambassadör i Egypten och Iran. Men det var först då han kom till Saudiarabien som han verkligen upptäckte islams skuggsida. Från 2009 till 2014 var han Norges ambassadör i kungariket som styrs efter stränga sharialagar.

– Jag var naiv, säger den före detta ambassadören, som i dag njuter av livet som pensionär efter en lång tjänst inom utrikesdepartementet.

I boken Terrorns rike beskriver han hur en våldsam sekt från den arabiska öknen har radikaliserat islam. Wahhabismen är Saudi­arabiens statsreligion, en extremt nitälskande version av islam som har hållit landets befolkning i ett järngrepp ända sedan en allians ingicks mellan familjen Al Saud och wahhabismens prästerskap. I boken argumenterar Schiötz Wibye för att det är denna ideologi som är källan till terrorgrupper som al-Qaida och Islamiska staten (IS).

Boken om Saudiarabiens viktigaste exportprodukt näst oljan tog sju år att skriva. Schiötz Wibyes upplevelse är att islam i Saudiarabien är mer extrem än hur religionen ser ut i resten av den muslimska världen.

– Egyptierna upplevde jag var väldigt tillbakalutade. Det finns islamister där också, men de har inte något genomslag hos de stora massorna. Iran är en förskräcklig regim, men de lägger inte på långt när så mycket resurser på att missionera för sin ideologi. Dessutom går det att diskutera med religiösa iranier. I Saudiarabien är allt definitivt och slutgiltigt.

Han berättar att det var först då han skrapade på ytan och började ställa frågor om religiös tolerans och särskilt toleransen för andra riktningar inom islam, så som sufismen, ahmadiyya-islam och shia-islam, som dubbelnaturen hos den saudi­arabiska förståelsen av islam blev tydlig.

– Det var en slags arrogans och intolerans som det tog lite tid innan jag fick upp ögonen för. De fanatiker som jag stötte på var verkligen skrämmande. Och så började jag fundera över varför ingen talade högt om detta.

Schiötz Wibye säger att han har skrivit boken för att sätta ljuset på ett problem som har gått under radarn. Han menar att det är ett globalt och väldigt stort problem.

Har det inte talats tillräckligt mycket om saudiarabisk islam?

– Enligt min uppfattning har det varit lite uppmärksamhet på det, och på problemets omfattning. Det är något man inte har talat om. Saudiaraberna har varit mycket skickliga på att verka diskret. Det talas inte om vem som är givaren, det bara byggs moskéer utan att någon vet vem som ligger bakom dem.

Han nämner ett exempel från en landsort som han besökte i Makedonien. Mitt i ett fattigt område hade det byggts en magnifik moské. Ingen kunde ge något tydligt svar på vem som hade byggt den och var pengarna kom ifrån. Schiötz Wibye är övertygad om att pengarna har kommit från Saudiarabien, och det är väl känt att saudiska pengar har banat väg för många islamska praktbyggen både i Europa och i andra delar av världen.

Han har också blivit kontaktad av flera tidigare kollegor vid norska utrikesdepartementet som är glada att han skrivit boken.

– Utrikesdepartementet håller sig långt ifrån detta, men inofficiellt har jag fått reaktioner från folk som är positiva och som har sagt att det är väldigt bra att jag skriver om det här, säger han.

Schiötz Wibye är orolig för konsekvenserna av saudiarabisk religiös indoktrinering också i hans hemland Norge.

– I de stora städerna finns det muslimska gemenskaper och miljöer som är präglade av islamismen. Särskilda krav ställs på arbetsplatserna och skolorna och vi får höra att det norska samhället måste anpassa sig efter islam. Så vitt jag vet är det inga andra religiösa trossamfund som ställer liknande krav.

Menar du att detta går att koppla till saudiarabisk mission?

– Indirekt gör jag det. Wahhabismen har på ett globalt plan främjat en konservativ tvångströja i tolkningen av islam. Det har haft en enorm påverkan. Jag säger inte att det finns ett direkt samband, men den har förberett marken genom att skapa en radikal underström.

Vad tänker du om politiker som säger att extremismen inte har något med islam att göra?


– Det är bara nonsens. Det är klart att det har något med islam att göra. Wahhabismen är en avart av islam, ungefär som Jehovas vittnen eller andra sekter är avarter av kristendomen. Det är en avart av religionen. För att stoppa den måste man stödja de moderata krafterna. Att säga att det inte är islam är att friskriva sig från ansvar. Det här är en liten och radikal del av islam.

De fanatiker som jag stötte på var verkligen skrämmande. Och så började jag fundera över varför ingen talade högt om detta.

Wahhabismen

Wahhabismen, en puritansk reformrörelse inom islam. Står för en bokstavlig tolkning av islam.

Grundaren Muhammad Ibn Abd al-Wahhab (1720-92) uppmanade de troende att vända tillbaka till ”islams ursprungliga budskap”.

Wahhabiternas stränga budskap spreds och fick inflytande i Mellanöstern, Afrika och Sydasien, och wahhabi-inspirerade grupper är i dag aktiva i den muslimska världen liksom i väst.

Källa: SNL