Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

68-vågens påverkan på kyrkan debatterades

Åren kring 1968 förändrade stora delar av samhället, och även Svenska kyrkan. Att det skulle inneburit en vridning åt vänster var deltagarna i ett seminarium på tisdagen inte eniga om. – I en tid då allt var politiskt blev Gud Fader själv en politisk aktör, sade Johan Sundeen, som skrivit boken "68-kyrkan".

Nyheter · Publicerad 16:55, 4 jul 2018

Världen idag stod som värd för seminariet, som hölls på missionsbåten Elida med rubriken "68-kyrkan – politisk väckelse eller tvångströja?".

Att ämnet är högaktuellt visade den debattartikel som samma dag publicerades på Dagens Nyheters kultursidor, skriven av Svenska kyrkans tidigare ärkebiskop, Anders Wejryd.

Han argumenterar mot bilden av att "en ung marxistisk 1968-elit lyckades ta över Svenska kyrkan och hennes agenda, vilket ger återverkningar än i dag".

Han hänvisar också till ”68-kyrkan: svensk kristen vänsters möten med marxismen 1965–1989", som publicerades förra året.

En av Johan Sundeens poänger med boken, sade han vid seminariet, var att 68-rörelsen ledde till ett ”förvärldsligande” av kristenheten som fjärmade kyrkan från den andliga dimensionen.

– 1968-rörelsen uppstod i ett historiskt sammanhang. Men den slog igenom väldigt starkt och ledde till en marxistisk dominans i kulturdebatten, i Svenska kyrkan och andra kristna samfund.

Stefan Gustavsson från Apologia menade att Svenska kyrkan tagit till sig en marxistisk analys som fortsätter att prägla samfundet än i dag.

– Man svek den kristna tron genom att göra om den till ett politiskt program.

Detta höll inte Svenska kyrkans tillförordnade utvecklingschef Gunilla Hallonsten med om.

– Svenska kyrkan är ”politisk” i sin hållning till dem som Jesus kallar för sina allra minsta, i sitt arbete för rättvisa och fred, sade hon, och förnekade att den diskursen skulle ha några marxistiska förtecken.

– Vem i dag talar om marxism egentligen? Det är förvånansvärt att ni håller er fast i just den retoriken.

Hon beskrev i stället hur Svenska kyrkan 1968 sporrats till ett ökat engagemang för fred och rättvisa genom relationerna till trossyskon i andra delar av världen.

– Det var en tid av närhet till kyrkorna i det globala Syd, av fokus på fred, rättvisa och avkolonialisering, sade hon.

Som exempel på att Svenska kyrkan inte tjänar den politiska vänstern nämnde hon både påskuppropet för en generösare flyktingpolitik 2005, när Göran Persson (S) var statsminister. Men också uppvaktningen nyligen av statsminister Stefan Löfven från Sveriges kristna råds sida, där man tog upp de konfessionella friskolornas oro.

– Guds inkarnation innebär att Gud tar kropp i världen i tid och rum, och det får också sociala konsekvenser, menade hon.

Stefan Gustavsson påpekade att kristna i alla tider engagerat sig för fattiga och svaga.

– Frågan här är i vilken ram allt det här sätts in, och för Svenska kyrkan sätts det in i en marxistisk ram, sade han.

– Jag tycker att från 1968 och framåt så har man inte varit trogen den kristna ramen, utan har utgått från annat.

Även Svenska kyrkans försvar av hbtq-personer, samkönade familjer och den svenska abortlagen togs upp som exempel på vänsterpåverkan eller trendkänslighet.

– Jag kan inte säga att det skulle vara vänstern som påverkat vår förståelse av familjen eller hur vi ser på livets okränkbarhet. Men vi har tagit ställning för en mångfald av familjeuttryck, sade Gunilla Hallonsten.

– Vi lever inte i isolering, och en tradition utvecklas över tid och tar intryck av tiden. Traditionen är inte statisk utan bygger på att man gör nya erfarenheter av Gud och Guds kallelse i vår tid.

Det var ett uttalande som fick Stefan Gustavsson att reagera.

– I grunden verkar det alltså inte finnas fasta sanningar. Utsagan om att människan är Guds avbild, kan den ändras också en vacker dag? frågade han.

– Jag menar att det finns vissa sanningar som vi som kristna måste stå för, motivera och förklara han.

Ny ”tv-skatt” kan drabba döda

Politik. Att riksdagen inför en "tv-skatt" utan att samtidigt öka kraven på public service, och som till och med kan drabba döda, väcker stark kritik. En av...

Trettio år i fängelse för ett förlorat barn

Ledare Lagstiftning Trettio år är en lång tid för den som sitter i fängelse. I Sverige är det ett straff som så gott som aldrig utdöms. Snitt-tiden i fängelse för så...

Ringrostig på engelska? Här är tipsen

Språk. Do you understand this? Bra, men du kanske känner dig lite ringrostig och upplever att din engelska har haft bättre dagar. Språkforskaren Pia...