Din rättfärdighet når upp till himlen, Gud, du har gjort stora ting. Gud, vem är som du?
Psaltaren 71:19

Världen idag

Vi vet egentligen aldrig vad som ska hända i en bönestund.

Ledarkrönika · Publicerad 00:00, 9 dec 2021

I min ungdom hörde jag flera predikningar som hjälpte mig att förstå betydelsen av bön med resultatet att hungern efter bön ökade och jag tog nya steg på området. Tiden i bön blir något helt annat när vi förstår att det är en personlig gemenskap med Jesus Kristus. Det finns glädjande nog stor fördragsamhet från Guds sida om vi inte ”hinner” be, men vi ska samtidigt inte lura oss själva. Det är helt nödvändigt.

För att dra en parallell till militär verksamhet, så kan det liknas vid skillnaden på att få eldunderstöd från luften eller inte.

Vi vet egentligen aldrig vad som ska hända i en bönestund. Ett bibelord kan bli levande, kombinerat med en överraskande upplevelse av Guds kraft, som resulterar i beslut med långtgående positiva konsekvenser. Att Gud skulle tala där och då visste man inte, men i efterhand vill man inte tänka tanken att man skulle ha missat ett sådant tillfälle.

En sådan händelse ledde till exempel fram till att jag friade till kvinnan som betyder så mycket för mig! Vid ett annat tillfälle var jag ute på landet och bad för en ekonomisk situation med hjälp av tungotal. Plötsligt kom Guds frid och jag åkte från platsen med tacksägelse. På vägen hem öppnades en möjlighet att dela min tro med en tidigare okänd person, och även den ekonomiska situationen fick sin lösning inom några dagar.

Även om det personliga bönelivet är viktigt, så önskar jag lyfta fram betydelsen av gemensam bön. Liksom de 120 lärjungarna blev fyllda av Ande och eld på pingstdagen, så kan du och jag också bli det när vi väntar inför Gud.

Har du hört talas om greve Nikolaus Ludwig von Zinzendorf och den grupp av troende han samlade i Herrnhut 1722? De första fem åren tillsammans präglades av kiv och oenighet. De kom från olika religiösa bakgrunder i sökandet efter trosfrihet, men deras problem påminner mycket om det vi kan se bland kristna i dag. De gjorde sedan en djup överlåtelse till bön, vilket förvandlade dem för alltid.

Bönen i Herrnhut pågick sedan oavbrutet 24 timmar per dygn, sju dagar i veckan, varje dag, i över hundra år! De började tänka tankar i Guds storleksordning och en brinnande eld tändes inom dem för att nå de förlorade. De fick vara med om att förändra världen, efter att de först tillåtit Gud att förvandla dem. De fylldes av en glädjefylld tro att möta omständigheter som kostade dem allt.

De skapade liknande bönecentra i olika länder, och varje större väckelse på 1700- och 1800-talet går att spåra till Herrnhut. John Wesleys möte med denna grupp av tyska troende på ett fartyg mot Amerika ledde fram till hans frälsningsupplevelse och en tjänst som fanbärare i väckelsen, ”the Great Awakening”, vilket i grunden förändrade Storbritannien och de 13 kolonierna i Amerika.  

Må inte rädslan för att Andens eld ska brinna för okontrollerat göra så att vi saknar eld helt och hållet. Gud vill förändra världen igen och ser sig om efter sådana som du och jag.

Nästa år är det 300 år sedan gruppen i Herrnhut samlades. Tänk att Gud på samma sätt kan bryta bort blyghet och fruktan i våra liv, så att vi kan ta hans närvaro till omgivningen.

De fick vara med om att förändra världen, efter att de först tillåtit Gud att förvandla dem.

Ebba Busch mötte Bränsleupproret

Energipolitik. KD meddelade nyligen att partiet vill sänka reduktionsplikten för diesel så att dieselpriserna blir... torsdag 27/1 09:00

När föräldrarnas betydelse erkänns kan skolan bli bättre

Ledare För några decennier sedan hade det varit otänkbart att grovt våld, allvarliga trakasserier och... torsdag 27/1 00:10

Planen som skapar en palestinsk stat utan att följa några avtal

Israelkommentar Oslo-avtalen var de fredsavtal som Israel och PLO slöt under 1990-talet, vilka ledde fram till... torsdag 27/1 00:10

Nu är OS-truppen spikad

Sport. Den svenska OS-truppen är spikad. Skicrossåkaren Eliott Baralo, 23, och alpinåkaren Charlotta... torsdag 27/1 05:00

Jesus är hoppet självt

Inför söndag En Trisslott. Hoppas, hoppas … neeej, det blev bara två ”en miljon”! Jag hade ju behövt tre... torsdag 27/1 00:00

Rysslands invasionshot av Ukraina följer ett mönster

Nyhetskommentar Med över 100 000 ryska soldater utplacerade med krigsmateriel längs den ukrainska gränsen sätter... torsdag 27/1 00:00

Förintelseöverlevaren Emerich Roth har dött

Dödsfall. De som utifrån egna erfarenheter kan berätta om Förintelsen blir allt färre. Nyligen avled judiske... onsdag 26/1 22:00

Senaste nytt

    Rysslands invasionshot av Ukraina följer ett mönster

    Nyhetskommentar Med över 100 000 ryska soldater utplacerade med krigsmateriel längs den ukrainska gränsen sätter...
    Följ Världen idag i sociala medier