När min kropp och mitt hjärta ger upp, är Gud mitt hjärtas klippa och min lott för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Kanye West, till höger, syns här i bön i samband med en andakt som nyligen hölls i Salt Lake City. Foto: Colter Peterson/AP/TT

Viktigt att kristna inte bländas av kändisglansen

Ledare · Publicerad 00:00, 7 nov 2019

Senaste veckans stora snackis på världens nöjessidor har – till flera sekulära recensenters stora förvirring – varit ett kristet album. Världen idag berättade i går på nyhetsplats om rapparen Kanye Wests omvändelse och den mediaboom som albumet ”Jesus is King” har orsakat. När en megastjärna finner en ny herre är det ofrånkomligt att det rör om i alla möjliga grytor. I ett sådant läge är det bra både att ställa frågor och lära av tidigare erfarenheter. Inte minst Bibelns berättelser kan ge viktiga lärdomar, både för kristenheten och för den nyomvände själv.

Är omvändelsen äkta och djup? Det finns gott om kändisar som anammar alla möjliga religiösa riktningar. Alltför ofta rör det sig dock om en blandning av österländsk religion, ockultism och andra inslag som är något annat än bibliskt lärjungaskap. För Kanye West vittnar dock låttexter, intervjuer och – ja, faktiskt även kroppsspråket – om en verklig förändring, ganska lik den förlorade sonen. En som smakat allt som världen har att ge, men funnit att det smakar tomt, och därför vänt hem till Faderns famn. 

Är Kanye West nu en helgjuten kristen förebild som kan lära andra? Ett sådant tryck ska vi ännu inte lägga på honom. En mogen kristen tro kommer inte över en natt, utan behöver tid att växa. Inte ens Paulus gick rakt in i tjänst efter sin starka omvändelse, i stället tog han en längre undanskymd tid av förberedelse i Arabien. En kristen i offentligheten mår bäst av att först grundläggas utanför offentlighetens ljus. Det är först när man fått ett starkt eget rotsystem man står rustad att lära andra.

Kommer den nya kristna identiteten att hålla? Det vet förstås ingen. Men en nyomvänd, som tidigt får kloka rådgivare och en god bibelundervisning, har åtskilligt lättare att bevara tron även efter den första förälskelsefasen. För en världskändis, som dessutom gift in sig i USA:s största kändissläkt, är frestelsen att falla tillbaka i tidigare mönster alltför uppenbar. 

Att hantera familjens reaktioner efter Guds kallelse kan för många vara det allra svåraste. Gideon i Gamla testamentet tycks ha våndats lika mycket över familjens bemötande som över hotet från de midjanitiska fienderna. I det här fallet kan prövningen upplevas ännu svårare, eftersom familjen Kardashian kan betraktas som själva sinnebilden för ett ytligt, normbrytande och pengaorienterat liv. Att klara att leva som en radikal Jesuslärjunge i en sådan miljö är en nästan övermänsklig utmaning.

Men kanske ligger vägen just i den övermänskliga dimensionen. Inte i form av att rapstjärnan skulle växa till en ännu större artist. Tvärtom kan den verkliga framgången komma när en människa stiger ner från önskan att själv stå i centrum. När Kanye West nu tagit sina första, frimodiga steg i att peka på en annan, högre mästare, kan han via ödmjukhetens väg bli en större förebild än han någonsin kunnat ana under sin tidigare egocentrerade karriär. 

Men även kristenheten kan frestas att bli bländad av kändisglansen. Det finns flera exempel på nyomvända kändisar som fått en alltför stor plattform innan de hunnit rota sig i lärjungaskap. Därför är det klokt om kristenheten ger den nyomvände artisten tid att växa in i sin nya identitet.

Om Kanye West nu kan omge sig med trygga och mogna kristna som inte imponeras av hans kändisglans, utan i stället kan gå in i rollen som andliga fäder och mödrar, då kan hans liv bli en stor välsignelse. Om han kan mogna alltmer i rollen som lärjunge kan han också bli en förebild för många som i vår ytliga tid längtar efter att finna den skatt som består. För om Jesus verkligen är ”The King”, då är han räddningen för alla.

Om Kanye West nu kan omge sig med trygga och mogna kristna som inte imponeras av hans kändisglans, utan i stället kan gå in i rollen som andliga fäder och mödrar, då kan hans liv bli en stor välsignelse.

IS-stämplad skola mister sitt tillstånd

Utbildning. Den tidigare vd:n har pekats ut som ett säkerhetshot mot Sverige, och personer knutna till skolan ska ha uttryckt sympatier för IS. Nu får den... tisdag 10/12 12:15

Muslimsk FN-personal nekar kristna syrier hjälp

Förföljelse. Kristna syrier på flykt diskrimineras och blockeras från att få hjälp av muslimska FN-arbetare, rapporterar amerikanska CBN. tisdag 10/12 06:00

Modevärlden satsar på svensk ull

Vardag Varje år slängs eller bränns majoriteten av svensk ull, men det är på väg att förändras. Nyligen togs ett avgörande steg när flera modeföretag... tisdag 10/12 11:00

Isbrytarna är redo för vintern

Vardag Den riktiga vintern nalkas, också för landets isbrytare. Sjöfartsverket har utfärdat isklassningsrestriktioner som gäller från och med idag, lördag,... måndag 9/12 07:00
Senaste nytt
Mest lästa just nu

Gud är på vår sida.

Ungkrönika I våras avgjordes ishockey-VM i Slovakien. Där ställde ett finskt landslag upp med 18 VM-debutanter, ingen NHL-spelare och med en trupp som var...

Var fotbollshuligan – förvandlades av Jesus

Församlingsliv Torbjörn Lindkvist arbetar som trygghetsvärd på en skola i Tynnered, förorten där han själv växte upp och påbörjade ett liv med droger. Efter femton...