Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Kristen tro är ett äventyr långt mer än en resa till månen, menar Per Ewert. Fotot är från månlandningen 1969. Foto: Neil Armstrong/NASA/AP/TT

Kristen tro är ett spännande äventyr

Ledare · Publicerad 00:00, 18 jul 2019

Sverige befinner sig mitt i semesterdvalan, en tillfällig flykt undan den stökiga världen utanför. Annat var det för 50 år sedan. Ja, åtminstone för de tre astronauterna på Apollo 11 som dessa sommardagar var ute på sitt livs största äventyr. Den 21 juli 1969 blev Neil Armstrong den förste mannen på månen, och världen följde andlöst hans steg. Vi människor verkar behöva sådana utmaningar. Det är en viktig påminnelse även för Guds folk.

President Kennedy lade redan 1961 fram den plan som skulle ta människan till månen innan årtiondets slut. Hans motivering för det kostsamma projektet löd: ”Vi väljer detta inte för att det är lätt, utan för att det är svårt. Vi gör det för att det målet kan få oss att organisera och mäta det främsta av vår energi och skicklighet.”

Semestervila i ombonade stugor och villavagnar är nog bra. Samtidigt tycks den moderna människan kämpa med motstridiga känslor inför den trygga tillvaro vi byggt. Å ena sidan är vi nästan besatta av vår bekvämlighet, och vill inte riskera att förlora den. Å andra sidan tycks många uppleva denna upp-över-öronen-försäkrade vardagen som aningen kvävande. Det är därför äventyret lockar. Det är därför vi upplever en så stark dragning till att dyka i hav, paddla i fors och bestiga berg. Eller resa till månen.

Denna dubbelhet gäller även för kristenheten. Många känner en trygghet i den kyrkliga lunken. Veckoträffar med kaffe och andakt, lite barngrupper, någon missionsauktion då och då, allt inramat av vänliga, förutsägbara gudstjänster med sånger om att vi får vila i Guds kärlek och en tackbön för att få leva i ett land där vi får samlas på det här sättet. 

Beskrivningen kan kanske upplevas som raljerande. Men denna trygga, harmlösa, och – ärligt talat – ofta rätt tråkiga tillvaro, ligger ändå ganska nära sanningen på flera håll i frikyrkan och den före detta statskyrkan. Många kristna sträcker sig därför efter utmaning, kamp och ett liv bortom det tillrättalagda. I frustration över en alltför städad kristenhet har vissa valt att vända kyrkan ryggen och sökt den puls som finns i världen. Det är en sorglig utveckling som inte skulle behövas. Det allra största äventyret finns nämligen inom Guds rike.

Att bli en kristen var från begynnelsen en utmaning utan like. Efter att Stefanus blev den förste att dödas för tron inledde Saulus en stark förföljelsevåg i syfte att utplåna den nya tron. Men hotet fick inte de kristna att anpassa sig till de styrandes krav – tvärtom. De flesta flydde visserligen Jerusalem, men de bar frimodigt med sig budskapet, och på så vis började alltfler följa Jesus i Judéen, Samarien och in i grannländerna. Saulus rasade efter att hejda tron, men nästan framme i Damaskus slogs han till marken, blev blind men fick samtidigt se sanningen. Strax skulle han få gå in i ett större äventyr än han någonsin kunnat ana.

Kristna runt om i världen förföljs i dag för sin tro. Direkt våldsamt i muslimska, hinduiska och kommunistiska regimer, ofta mer inlindat i västerlandet. Samtidigt har tron en märklig förmåga att frodas i tider av motstånd. I tider av stiltje och foglighet inför samhällets förväntningar har kyrkan blivit försvagad och i stora stycken ointressant. Därför bör vi i Sverige aldrig frukta för att dra på oss statsmakternas misshag. Tvärtom. Det är först när tron kostar något som det kristna livet blir verkligt attraktivt och får verklig betydelse. Anpassning har alltid varit en större fara för evangeliet än aktiv förföljelse. När kristenheten vågar gå den radikala vägen, även när den kostar, då har vi anträtt en resa långt mer spännande än den till månen.

Det är först när tron kostar något som det kristna livet blir verkligt attraktivt och får verklig betydelse.

Rätt ska vara rätt om mänskliga rättigheter

Ledare Det talas mycket om mänskliga rättigheter i dag. Det är bra. FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna har precis firat 70 år, och de 30 punkter...

Nytt projekt: Trampar på spannmål för ökad skörd

Forskare i Lund undersöker om spannmålsskörden kan bli större om grödorna trampas ner. På ett försöksfält utanför Lomma trampas sädesstråna...