Herre min Gud, många är undren du gjort och tankarna du tänkt för oss. Inget kan liknas vid dig.
Psaltaren 40:6

Världen idag

Hur mycket är inte en enda omvänd brottsling värd ekonomiskt för samhället? Kristi kyrka, i alla dess varianter, är verkligen svaret för ett framtida Sverige med allt mer tömda fängelser, skriver Sven Almkvist. Foto: Gorm Kallestad,/TT

Både fängelser och evangelium behövs

Ledare · Publicerad 00:10, 7 dec 2019

Hur ska man se på brott och straff? Är långa fängelsestraff den bästa metoden att minska brottsligheten i ett land, eller är det mer effektivt – och mer humant – med lägre straffskalor och mer fokus på rehabilitering? Är brottsligt beteende en sjukdomsliknande aktivitet eller en medveten ond handling som verkligen bör straffas hårt i relation till brottets art?

Frågan om brott och straff är ett ständigt pågående ämne, där det kan vara svårt att landa i en självklar slutsats. Olika synsätt har vardera tunga argument på sin sida.

Statistik visar att i USA har nästan alla en bekant som sitter i fängelse, medan vi i Norden tvärtom sällan har någon sådan bekant. USA är extremt med högsta antalet fångar per invånare i hela världen, cirka 650 fångar per 100 000 invånare, medan vi i Skandinavien ligger på cirka 60 fångar per samma invånarantal.

En förklaring kan vara att man i USA mer konsekvent valt en bestraffningspolitik med höga fängelsedomar. USA har cirka fem procent av världens befolkning medan man har cirka 25 procent av alla fängelsekunder globalt. Det finns med andra ord fler fängelsekunder i USA än i Kina och Ryssland tillsammans.

Ibland hävdar man, med USA som exempel, att hårdare straff inte minskar brottsligheten, att kriminaliteten legat på höga nivåer trots den hårdare straffpolitiken. Vad man bortser ifrån är att kriminaliteten i USA kunde ha varit betydligt högre om straffen varit kortare, alltså om fler brottslingar släppts ut i samhället tidigare. Med fler farliga människor lösa i samhället, under längre tid, skulle naturligtvis fler ha blivit mördade, våldtagna och rånade.

Argumentation mot hårdare straff har ofta kommit från vänsterhåll. Utifrån en humanistisk grund kan man hävda att brottslingen innerst inne är god. Om han beter sig illa beror det på att han varit föremål för olyckliga omständigheter. Brottslingen är ett offer som snarare behöver vårdas än straffas. 

En konservativ och, vill jag hävda, kristen hållning är att varje människa har en inneboende ondska. För att stävja den behövs för det första en överhet, en rättskipning, som med sitt våldsmonopol utdelar rättmätiga straff. Dels för att avskräcka den skyldige och för att brottsoffret och dess anhöriga ska uppleva att rättvisa skipas och inte tar hämnden i egna händer. Och dels för att statuera exempel för andra presumptiva brottslingar.

Men självklart också för att skydda allmänheten.

Själva lösningen på ondskan, kriminaliteten, finns däremot knappast i en konsekvent straffpolitik. Här kommer i stället kyrkan och evangeliet in i bilden. Det kristna budskapet har potential att på riktigt förvandla en människa – inifrån. Sebastian Stakset är ett ypperligt exempel på detta.

Tänk om vårt samhälle på allvar vågade öppna för det här perspektivet. Ärligt talat, det är svårt att förstå att inte mer offentliga medel satsas till kyrklig verksamhet. Hur mycket är inte en enda omvänd brottsling värd ekonomiskt för samhället?

Många som i dag sitter i svenska fängelser är i behov av syndernas förlåtelse och äkta gemenskap. Kristi kyrka, i alla dess varianter, är verkligen svaret för ett framtida Sverige där fängelserna på allvar kan börja tömmas. 

Själva lösningen på ondskan, kriminaliteten, finns däremot knappast i en tydlig och konsekvent straffpolitik. Här kommer i stället kyrkan och evangeliet in i bilden.

Gammalt jättekors funnet i Pakistan

Historia. I juni upptäcktes ett stort marmorkors i bergen i norra Pakistan. Det kan vara mer än tusen år... lördag 11/7 16:51

En öppen debatt kritiskt för vår framtid

Ledare I veckan publicerades ett uppmärksammat öppet brev i tidningen Harper Magazine. Brevet är... lördag 11/7 00:00

Att vara sänd är att inte underskatta rollen som ”god granne”.

Inför söndag Mark 3:7–19 Just den här söndagen, den 12 juli, avslutar vi Hönökonferensen med en... fredag 10/7 12:00

Kan en kristen bära vapen?

Mot väggen Kan en kristen med gott samvete bära vapen i egenskap av polis eller militär och när så behövs även...

Hans Sundberg – min bakgrund

John Wimber och Vineyard i Sverige (del 2/10). På Fjellstedtska skolan blev Hans andedöpt och började lära känna Andens liv. Han låter vuxendöpa...