Lär mig att göra din vilja, för du är min Gud. Låt din gode Ande leda mig på jämn mark
Psaltaren 143:10

Världen idag

Kyrkoåret inleds med det mest centrala

Inför söndag Denna söndag är det första advent. Jag vet, det känns helt otroligt. Vart tog det här året vägen?... torsdag 24/11 00:00

Jag förtjänade att dömas men går fri

Inför söndag Domssöndagen – en glädjedag i Kristi Kyrka! En dag som handlar om att Jesus ska komma tillbaka. Men... torsdag 17/11 00:00

En deadline får oss att fokusera på det viktigaste

Inför söndag Utan en deadline skjuter jag lätt upp saker. Morgondagen kan bli som ett slags förvaringsplats för... torsdag 10/11 00:00

Har du hopp om en evighet?

Inför söndag Hela den här helgen, allhelgonahelgen, har vi i vårt samhälle ett stort fokus på att minnas vänner,... torsdag 3/11 00:00

Min bön är att min Gud ska vara deras Gud

Inför söndag Jag har den senaste tiden funderat en del på min uppväxt. Eller, vad säger jag – ända sedan jag... torsdag 27/10 00:00

Aposteln sätter ”agon” i ett helt nytt ljus genom att kalla det för ”trons goda kamp”.

Inför söndag ”Kämpa trons goda kamp, grip det eviga livet som du blev kallad till och som du bekände dig till …”... torsdag 20/10 00:00

Tro är att ha tillit till Guds goda vilja

Inför söndag Temat för för den här söndagen är att lyssna i tro. Tro är inte att förneka omständigheterna. Tro... torsdag 13/10 00:00

Lovsången tillhör Kristi kyrkas dna

Inför söndag Vad är lovsång? Det är ju ett begrepp som rymmer både missuppfattningar och ”aha-upplevelser”. Är... torsdag 6/10 00:00

Änglarna är medaktörer i Guds planer

Inför söndag Jag är egentligen inte en andligt intresserad person och har aldrig sökt efter andliga upplevelser... torsdag 29/9 00:20

Vi får reflektera Kristi ljus in i vår tid

Inför söndag När jag skriver detta har det gått några dygn sedan Sverige genomförde ett riksdagsval. Innan valet... torsdag 22/9 00:00

”Jag ber att de alla ska vara ett”

Inför söndag ”Så, Lina, vad tycker du om Ulf Ekman?” Trots att det är många år sedan nu minns jag fortfarande... torsdag 15/9 00:00

Vem vid din ”port” kallar Jesus dig att öppna din hand för?

Inför söndag Det finns två lite större sjöar i Israel: Gennesarets sjö, som vimlar av fisk, och Döda havet, som... torsdag 8/9 00:00

Sann frihet kommer med Kristus

Inför söndag ”Jag menar att den här tidens lidanden inte kan jämföras med den härlighet som ska uppenbaras och... torsdag 1/9 00:10

Förlåtna syndare är smittsamma redskap i Guds rike

Inför söndag Denna söndag har ett kärvt budskap till oss. Det handlar om vår livsföring som kristna. I dagens... torsdag 25/8 00:00

På upptäcktsfärd i nådens landskap

Inför söndag Efter en innehållsrik och påfyllande semester med vila, släkt och vänner, Delsbo spelmansstämma och... torsdag 18/8 00:20

”Tack vare er har jag lärt känna Jesus”

Inför söndag När jag skriver detta är det mitt i semestern. Flera veckor av att få koppla av, uppleva saker,... torsdag 11/8 00:30

Hur bygger du på ditt livs hus?

Inför söndag För sju år sedan flyttade vi in i vad jag skulle kalla vårt drömhus. Det är en lång historia i sig... torsdag 4/8 00:00

Han som är vår Frälsare med stort F går alltid före

Inför söndag ”Sex dagar därefter tog han med sig Petrus, Jakob och Johannes och förde dem upp på ett högt berg... torsdag 28/7 00:00

Vi behöver inte försvara synd utan renas från den

Inför söndag ”Jesus sade till sina lärjungar: ”Om någon vill följa mig, ska han förneka sig själv och ta sitt... torsdag 21/7 00:00

Vi får ta rygg på apostlarna på vår vandring mot himlen

Inför söndag Apostolisk – ordet finns i den Nicenska trosbekännelsen som används vid lite högtidligare... torsdag 14/7 00:00

Det är aldrig för sent att öppna sig för Jesus ord

Inför söndag Att döma har sin givna plats för att rätt ska kunna skipas och är i sak något gott. Söndagens... torsdag 7/7 00:00

Hitta någon att plocka upp

Inför söndag Det var en dag kring jul för ett antal år sedan som vi kom åkande i centrala Lidköping. Det var... torsdag 30/6 00:00

Skruva upp volymen

Inför söndag Vi lever i en tid av konsumtion, där nästan allt är tillgängligt att titta på eller lyssna på, ofta... torsdag 23/6 00:00

Se Guds lamm som tar bort världens synd!

Inför söndag Johannes Döparen var det som många av oss så gärna önskar att vara: centrum för folkets... torsdag 16/6 00:00

Ge Guds liv vidare till fler

Inför söndag Det är inte för sent för dig. Gud vill och kan använda dig. Jesus vill ge nytt liv till dig och... torsdag 9/6 00:00

Den helige Ande pekar alltid på Jesus

Inför söndag På pingstdagen är den helige Ande i fokus i våra gudstjänster. Det vill han egentligen inte vara –... torsdag 2/6 00:20

Res upp hoppets borg i din omgivning

Inför söndag De senaste dagarna har det varit kraftiga vindar här i fjällvärlden. Guds ande liknas vid vinden... onsdag 25/5 00:00

Bönen är vårt andliga pannrum

Inför söndag Jag är hemma igen efter en helg ombord på missionsbåten Elida i Stockholms skärgård, där vi har... torsdag 19/5 00:00

Syskonbråk eller syskonkärlek?

Inför söndag Jag och Andreas är välsignade med två döttrar. De är båda lika underbara, trots att de är så olika.... torsdag 12/5 00:00

Lidande, ja – men också Herrens kraft

Inför söndag Jag antar att du som läser denna text har kamp på något område i ditt liv. Jag antar vidare att du... torsdag 5/5 00:00
E-tidning
Senaste avsnitten:
Följ Världen idag i sociala medier