Målet med förmaningen är kärlek ur ett rent hjärta, ett gott samvete och en uppriktig tro.
Första Timoteusbrevet 1:5

Världen idag

Be om öppnade dörrar – så slipper vi slå in dem

Bönekrönika ”Var uthålliga i bönen. Vaka och be med tacksägelse. Be också för oss, att Gud öppnar en dörr för... tisdag 6/12 00:00

Gud kallar på dig – igen

Bönekrönika Jag tror de flesta av oss är överens om att vi lever i den sista tiden. Den sista skörden behöver... torsdag 1/12 00:00

Faran i att inte längre lyssna direkt till Gud

Bönekrönika Att göra sig sin egen gud har nog alltid varit en frestelse för människan. Det som attraherar är... tisdag 29/11 00:00

Låt avfall och mörker sporra din tro

Bönekrönika Jag tror att vi är många kristna som är både uppriktigt förvånade och samtidigt sorgsna över det... fredag 25/11 00:00

Bönen förändrar bedjaren

Bönekrönika Jag har varit i Israel några dagar och förundras åter över ett land med så stor ung befolkning och... tisdag 22/11 00:00

Sund karismatik förvandlar liv

Bönekrönika Karismatik. Ett ord som väcker delade känslor bland troende. Sociologen Max Weber skriver att... torsdag 17/11 00:00

Tappa inte bort det enda nödvändiga

Bönekrönika ”Bara ett är nödvändigt” (Luk 10:42). Orden kommer direkt från Jesus. Systrarna Marta och Maria... tisdag 15/11 00:00

Gör dina bekymmer till böneämnen i stället

Bönekrönika Det är väl ingen som mår bra av bekymmer? Varken du själv eller de som du umgås med? Tänk om någon... torsdag 10/11 00:00

Svaret kommer – håll ut!

Bönekrönika ”Och röken från rökelsen steg från ängelns hand tillsammans med de heligas böner upp inför Gud. Och... tisdag 8/11 00:00

Tänk om vi alla kunde vara en Mordokaj för någon

Bönekrönika Jag har alltid fascinerats av Ester. Att bli drottning, ha räddat Guds utvalda folk och fått en hel... torsdag 3/11 00:00

Allt handlar om att bli mer lik Jesus

Bönekrönika Hela det kristna livet handlar djupast sett om att bli mer lik Jesus, så till den grad att vi... tisdag 1/11 00:00

Vi sitter med Kristus på Faderns högra sida

Bönekrönika Att du blev frälst var inte en tillfällighet, det var Guds vilja. I Efesierbrevet 1:5 står det ”I... torsdag 27/10 00:00

Den helige Ande är inte bunden av tid eller rum

Bönekrönika I sitt avskedstal säger Jesus till sina lärjungar: det är bäst för er att jag lämnar och går bort... tisdag 25/10 00:00

Du kanske kan börja med ett ”hej”?

Bönekrönika Jag satt på flyget tillbaka till Köpenhamn och bad. Jag bad för familjen, för organisationen jag... torsdag 20/10 00:00

Utvecklingen av fröet stavas bön

Bönekrönika En normal graviditet tar i genomsnitt 40 veckor. Fostret behöver den tiden för att utvecklas till... tisdag 18/10 00:00

Hör du dropparna som vittnar om ett kommande regn?

Bönekrönika Väckelse. Ett ord som inte finns i Bibeln men som vi ofta använder i delar av frikyrkan.  För en... torsdag 13/10 00:00

Vi står på helig mark – och han har makten

Bönekrönika En text som har rört sig i min tanke den senaste veckan är från Josua 5:13–15: ”Medan Josua var vid... tisdag 11/10 00:00

Ett enat rop stiger i Sverige

Bönekrönika Jag längtar efter väckelse. Jag längtar efter att på plats efter plats få höra vittnesbörden om hur... torsdag 6/10 00:00

Tillit är en förutsättning för tro

Bönekrönika Något av de kanske allra mest avgörande när det kommer till bön är din relation till Gud. Ibland... tisdag 4/10 00:00

Är du en soffpotatis eller en sättpotatis?

Bönekrönika Jag kan inte berätta om när jag satte min sista potatis men däremot om min första. Det var när vi... torsdag 29/9 00:00

Tillbedjan ändrar atmosfär och förväntan

Bönekrönika ”Men det kommer en tid, och den är redan här, när sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och... tisdag 27/9 00:00

Låt inte din otålighet krocka med de andliga naturlagarna

Bönekrönika Jag minns hur jag som liten satte mig i en kall bil under vinterhalvåret. Knappt hade pappa startat... tisdag 20/9 00:00

Jag vill ha allt det där!

Bönekrönika Hon ryckte till och tittade förvånat på mig. ”Ja, det stämmer. Hur kunde du veta det?” utbrister... torsdag 15/9 00:00

Först av allt!

Bönekrönika ”Först av allt uppmanar jag till bön, åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för... tisdag 13/9 00:00

Det är tider för vägval i Guds hus

Bönekrönika Det pågår ett krig i Europa och strider pågår även i Sverige, där vi tvingats vänja oss vid en... tisdag 6/9 00:00

Ibland behöver vi kämpa med Gud

Bönekrönika Det verkar som om flera av de bibliska gestalterna får kämpa för sina liv inför Gud, och märkta för... tisdag 30/8 00:10

Det är dags att be om väckelse

Bönekrönika Det är tid att som ett enat Guds folk be om väckelse i Sverige. Just väckelse är ett ord som ger... tisdag 23/8 00:00

Var lugn och stilla och besinna att han är Gud

Bönekrönika Bedjarna vet att det är ute med oss om inte Gud griper in. Människor kan åstadkomma mycket, men... tisdag 16/8 00:00

Avsätt tid för bönen – precis som Jesus gjorde

Bönekrönika Om du vill bli riktigt bra på något så tar det tid. Någon har med visst stöd av forskning hävdat... tisdag 9/8 00:00

Gud har omsorg om dig och mig

Bönekrönika När lärjungarna i Lukas­evangeliet kapitel 11 ber Jesus att han ska lära dem att be så kan det... tisdag 2/8 00:00
E-tidning
Senaste avsnitten:
Följ Världen idag i sociala medier