Du är mitt beskydd, för nöd bevarar du mig, med frälsningens jubel omger du mig.
Psaltaren 32:7

Världen idag

Ett år på bibelskola har gjort stor skillnad i 18-åriga Marilena Mouzouras liv. Foto: Börje Norlén

Kallelsen har börjat klarna för Marilena

Marilena Mouzoura är en 18-årig tjej från Cypern som nyligen har avslutat första läsåret vid Livets ords bibelskola, ett år som både upprättat och väckt en längtan efter mer av Gud. Efter sommaren kommer hon tillbaka för ytterligare ett läsår.

Vittnesbörd · Publicerad 12:00, 3 aug 2018

Marilena Mouzoura ser glad och förväntansfull ut när vi träffas i kafeterian på Livets ord i Uppsala. Hon har just avslutat sitt första läsår vid Livets ords bibelcenter och ser fram emot att få komma hem till familj och vänner på Cypern. Det var Marilenas bror som tipsade sin syster om att det skulle vara bra för henne att anmäla sig till bibelskolan. Han talade av egen erfarenhet eftersom han själv har varit elev där tidigare.

Marilena berättar att hon är född och uppväxt på Cypern i en familj där hennes mamma var troende kristen. Marilenas pappa delade inte mammans tro och Marilena säger att det var en del bråk hemma emellanåt. Själv lämnade hon kyrkan när hon var 13. I kyrkan hörde hon om Gud som allas vår far och när hon då jämförde med den bild hon hade av sin egen far, kändes det lite förvirrande i Marilenas unga själ.

– Jag hade det inte så lätt i skolan. Jag blev mobbad och utfrusen och det gjorde mig deprimerad. Det gick så långt att jag försökte ta mitt liv med en överdos piller. Men jag räddades till livet. I dag vet jag att det var Gud som räddade mig och att han har en plan för mitt liv. Den vissheten försökte fienden ta ifrån mig och jag är så glad att han misslyckades med det.

Hela tiden fanns tron på Gud med långt därinne i Marilenas liv, men det var som om något stoppade henne från att få en djupare relation. Hon drack mycket alkohol och älskade att dansa och festa. Allt eftersom tiden gick blev det allt svårare att avstå från festandet och hon blev mer och mer beroende av alkoholen.

– Innerst inne ville jag ha kontakt med Gud, men samtidigt var jag så arg och upprorisk. En förändring till det bättre blev det när jag som 16-åring deltog i en ungdomskonferens där jag bestämde mig för att följa Jesus igen. Men när jag kom tillbaka hem hade jag fortfarande svårt att bestämma mig. Det var som om något inom mig drog i väg mig i en riktning dit jag innerst inne inte ville gå.

Marilena har alltid sett sin storebror som ett föredöme och han rådde henne att bryta upp från det gamla och byta miljö. Han hade goda erfarenheter av Livets ords bibelcenter och rekommenderade sin syster att göra en ansökan dit. När hon kommit till Uppsala och börjat första terminen var det mycket som var nytt, och det tog lite tid innan Marilena anpassat sig. Ett genombrott kom andra terminen, när en av lärarna avbröt sin lektion och kallade fram Marilena till förbön.

– När Rune bad för mig kändes det som om allt jag burit inom mig av problem från det gamla livet, begär och längtan efter alkohol och nöjen, bara försvann. Jag upplevde att befrielse och läkedom fyllde mig, och kärlek så jag kunde förlåta dem som gjort mig illa. Mina vänner i bibelskolan blev jätteglada över den förvandling de såg hos mig.  

Efter denna genomgripande upplevelse fick Marilena en längtan efter att själv få välsigna andra. Hon bad intensivt om att det skulle öppna sig en möjlighet och hennes bön och längtan fick svar.

– Jag hade aldrig bett för någon annan förut, men då upplevde jag hur Gud talade i mitt inre om att han skulle förändra mig först och sedan skulle jag få vara med och be för andra. Gud sa också att jag då skulle få se vad han vill ge. När jag lite senare deltog i bön inför en söndagsgudstjänst fick jag be för en kvinna som jag aldrig träffat förut. Hon berättade för mig efteråt att när jag bett för henne hade jag exakt beskrivit den situation hon var i, och det blev en stor uppmuntran för henne.

Historien slutar inte där. Veckan efter besökte ett team från bibelskolan en församling i Hudiksvall. Där fick Marilena be tillsammans med en kvinna om att hennes dotter skulle komma till tro.

– Genast kom trons ande över mig och jag började be för dotterns frälsning. Nästa dag kom hon till gudstjänsten och var starkt berörd av atmosfären där. Jag tror att våra böner snart ska bli besvarade och att denna tjej bestämmer sig för att bli ett Guds barn på riktigt.

Marilena förklarar engagerat vad det här läsåret har betytt för hennes andliga utveckling. Hon känner sig som en helt annan person än den något förvirrade och osäkra tjej som kom till Sverige förra hösten. Med tiden fick hon fler och fler kompisar och en helt ny trygghet i sig själv. Bilden av framtiden och Guds plan med hennes liv klarnade också mer och mer.

Efter en termin av anpassning kände Marilena att hon kunde kapa banden bakåt. Med stor förtröstan lämnade hon allt det som låg bakom och började sträcka sig fram emot det som Gud hade börjat visa henne. Tankar hon aldrig tänkt förut började återkomma gång på gång, och hon förstod att Gud har en uppgift för henne i framtiden. En längtan efter att bli missionär blev alltmer påtaglig.

– Jag älskade lovsången och bönen varje morgon innan lektionerna började. Där blev jag uppmuntrad och förvandlades inifrån. En längtan föddes i mig att bli missionär och resa till olika länder för att förkunna evangelium. Som ett första steg har jag bestämt mig för att gå ytterligare ett år i bibelskola för att bli bättre rustad. Det hade jag inte tänkt när jag började i höstas.

Marilena säger att hon är öppen för att gå tillbaka till sin hemförsamling och vara en välsignelse där, tills Gud öppnar nya dörrar. Hon är villig att göra allt det som Gud leder henne att göra.

– Gud sa till mig för en tid sedan att där Herrens Ande är, där är det frihet. I den friheten vill jag leva, och jag tror att Gud kan och vill leda mig rätt. Gud håller på att arbeta med mig och jag vill formas av honom. Det finns fortfarande så mycket kvar att uppleva och lära sig, och jag vill ta till mig allt som Gud har för mig, säger Marilena och hennes ögon strålar.

En längtan föddes i mig att bli missionär och resa till olika länder för att förkunna evangelium.

Över 9 000 ensamkommande kan prövas på nytt

Migration. Den så kallade gymnasielagen får tillämpas, konstaterar Migrationsöverdomstolen. Tusentals ensamkommande kan nu få en ny möjlighet att stanna i...

Sök samförstånd kring långsiktiga lösningar

Ledare Sverige behöver hopp och tillförsikt – inte splittring När detta skrivs har Sveriges riksdag just röstat bort statsministern. Landet står utan regering. Eller riktigare; Stefan Löfven leder nu en...

Busch Thor utesluter inte att regera med SD-stöd

Politik. Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor utesluter inte att regera med hjälp av SD-stöd. Det sade hon efter tisdagens statsministeromröstning...

Nu når Vision Sverige en miljon hushåll

TV Den kristna tv-kanalen Vision Sverige finns som fri kanal i Viasats och numera också Canal digitals utbud. Det innebär att det är möjligt för ungefär...