Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer.
Romarbrevet 5:20

Världen idag

Ulf Ekman, här åkandes aktersnurra, ger i dagarna ut den första delen av sina memoarer. Här beskriver han sin uppväxt, omvändelse och händelserna, som ledde fram till grundandet av församlingen Livets ord. Foto: Livets ords förlag

Pastor Ekmans första steg

Ulf Ekman ger i dagarna ut den första delen av sina memoarer. Här beskriver han sin uppväxt, omvändelse och händelserna, som ledde fram till grundandet av församlingen Livets ord.

Tro och Liv · Publicerad 00:00, 30 maj 2011

Pastor Ulf Ekmans liv och tjänst har under lång tid berört många tusentals människors liv i både Sverige och världen över. När vår tids svenska kyrkohistoria i efterhand ska summeras, tror jag därför att han kommer att framstå som en av de viktigaste och mest tongivande gestalterna. Detta var en av flera anledningar som för mig gjorde det mycket intressant att få ta del av hans egen livsskildring, kallad De första stegen, som beskriver hur hans liv formades från födelsen 1950 till församlingen Livets ords grundande 1983.

Den välkända psalmen Jesus för världen givit sitt liv inleder Ulf Ekmans memoarer och det får sin förklaring när han beskriver ett av de första intrycken han får av den kristna tron under ett söndagsskolebesök:
"Men psalmen Jesus för världen givit sitt liv gick rakt in i mig redan då. Den psalmen, den utvikbara julkrubban av papper med stor stjärna över stallet och Jesusbilderna jag fick, tände åtminstone i det ögonblicket tron i mig och gav mig en varm hemkänsla. Någonstans fanns Gud med i hemmet, trots att det aldrig talades om honom."

Ovanstående text är ett bra exempel på tonläget i Ulfs skildring av sin barndomstid. Både mammas innerlighet och pappas omsorg, men också tystlåtenhet när det kom till andliga frågor, skildras till exempel på ett varmt, men också ärligt sätt. Samtidigt får vi ta del av Ulfs aktiva deltagande i det som rörde sig i samtiden när han var barn på 1950- och 60-talen.
Det blir en underhållande och personlig tidskildring, som berör allt från vilda boxningsmatcher i Ingo Johanssons efterföljd, till scoututflykter i skogen.

Ofta släpps vi på ett gripande sätt in i Ulfs egen inre andliga brottning, som till exempel vid hans redogörelse för konfirmationsläsningen. "Allt detta sanna, underbara och ljuvliga läste jag som läxor som jag tyvärr då inte förstod eller bemödade mig att reda ut. Det var ord och meningar som ännu inte hade tillgång till mitt hjärta och liv. Jag minns att det fanns en sådan stark dragningskraft i dessa ålderdomliga formuleringar. De var som knivskarpt uthuggna i sten. Man jag var alldeles för stolt och feg för att våga sticka ut ur mängden och be prästen förklara vad det egentligen betydde."

Vid konfirmationen väcktes alltså en andlig längtan, men Ulf beskriver själv att han valde att för ytterligare fem år leva ett liv utan att säga ja till Jesus som Herre över sitt liv.
En avgörande händelse på Ulfs väg till tro, ägde rum när hans nära vän Axel kom till tro. När Axel bad för Ulf, beskriver han hur den andliga kampen var så stark  att han blev fysiskt illamående.
På väg hem från Axel rasade därefter en oerhörd storm i hans inre, där Guds Andes ljus höll på att visa honom att han bar på synd. Samtidigt hörde han
gång på gång i sitt inre, en röst som sade: "Du kan få syndernas förlåtelse".

Väl hemma i sitt rum denna sista lördag i maj år 1970, lämnar han så sitt liv till Gud och då fylls han av en enorm lättnad och frid. Dagen efter går Ulf i kyrkan, och beskrivningen av hur den gammalkyrkliga predikan om nåden genom Kristi försoningsverk, går rakt in i hjärtat på Ulf, är underbar och uppbygglig läsning! Resten av boken leder Ulf oss in på en fascinerande resa, där vi till exempel får möta Navigatörerna, SESG, Jesusrörelsen, Svenska kyrkan med biskoparna Giertz och Gärtner i spetsen, och Rhemas bön- och helandeskola i USA.

Gång på gång stannar författaren upp och reflekterar på ett kunnigt, vist och insiktsfyllt sätt över olika företeelser i världen och inom Kristi kropp. Reflektionerna kring dopet och olika dopsyner var till exempel mycket berikande för mig. Vi får också följa en finstämd, och personligt hållen, beskrivning av vad äktenskapet med Birgitta och deras gemensamma familjebildande kom att betyda för Ulf.

Själv sträckläste jag dessa 300 sidor med stor behållning och jag kan därför varmt rekommendera denna bok, som ett stycke i högsta grad levande kyrko­historia!

Hans Weichbrodt
kultur@varldenidag.se

Vad små vi är när vi bara jagar efter mera.

Gästkrönika Jens Charlieson Jag ser Afrika i mitt Instagram­flöde och undrar vad det är som händer med oss här i väst. Många av mina vänner befinner sig just nu i Etiopiens...