Höj, ni portar, era huvuden, höj er, ni eviga dörrar, så att ärans konung kan tåga in.
Psalm 24:7

Världen idag

Rättfärdiggörelse genom tron

Frälsningen erbjuds oss av nåd, där nåd står för en fri gåva som inte är villkorad, varken före eller efter att den blivit given. Nåd ges enbart på grund av givarens välvilja. Punkt. Men även en helt fri gåva måste aktivt tas emot. Människan tar emot nåd genom tro och enbart tro, skriver Johnny Foglander.

Serie · Publicerad 00:06, 20 nov 2017

Jesus kom till oss som världens frälsare. Han friköpte oss alla från syndens skuld i det att han bar våra synder och sedan led syndens fulla konsekvens. Därmed blev alla som syndat friköpta från sin skuld och rättfärdiggjorda. Rättfärdiggörelsen innebär en upprättad ställning inför Gud och medför försoning för alla människor. Så ser bilden ut om vi betraktar frälsningsverket från Guds sida sett.

Ser vi det däremot från människans sida så tillfaller inte denna rättfärdighet någon enda per automatik. Ingen blir påtvingad frälsningen, trots att Guds uttryckliga vilja är allas frälsning. Den fria viljans personliga ansvar gäller fortsatt, så i sådant som berör oss avgörs inte något enbart utifrån vad Gud vill.

För att ta del av allt innehåll på hemsidan behöver du ha en prenumeration på Världen idag.

Ingen prenumeration?

Prova Världen idag gratis i en månad

Har du inget lösenord?

För att du som prenumerant ska kunna logga in på vår hemsida behöver du först välja ett eget lösenord. Detta gör man i vår digitala kundtjänst. Tveka inte att kontakta kundtjänst om du har några frågor.

Sista chansen samla namn mot svordomar

#Sluta svära. Den 19 december är slutdatum för namninsamlingen mot svordomar i Public Service. Initiativtagarna hoppas på en riktigt bra slutspurt under helgen. –...

Barnens bästa trumfar över de vuxnas drömmar

Gästkrönika Jens Charlieson Allt handlar inte om en människas sexuella läggning. Jag vet att man gärna vill sortera in frågor och åsikter i de fack där de har placerats...