Herren har ställt sin tron i himlen, hans konungavälde omfattar allt.
Psaltaren 103:19

Världen idag

Stefan Swärd: Låt inte tidsandan vägleda

Opinion · Publicerad 00:01, 16 mar 2015

Rob Bell är en av de mest inflytelserika pastorerna i USA. Under ett antal år var han pastor för en av de mest växande megakyrkorna och blev uppskattad i stora delar av amerikansk kristenhet för sitt sätt att kommunicera evangeliet. Under 2011 kom han ut med boken "Love Wins". I samband med detta blev han på allvar ifrågasatt av både evangelikal och pingstkarismatisk kristenhet i USA som drog åt sig öronen. Många uppfattade det som att boken förespråkade så kallad universalism, att Guds kärlek är så stor att till slut kommer alla till himlen. Även om Bell inte var glasklart tydlig i boken, så är det ett rimligt sätt att tolka hans budskap. I längden kan inte någon stå emot Guds kärlek, skrev Bell, och han strök under att det även efter livet här och nu fanns möjlighet att välja bort helvetet och välja himlen.

2012 lämnade Bell sin tjänst som pastor, har bosatt sig i Kalifornien och samarbetar nu bland annat med tv-profilen Oprah Winfrey och ägnar sig åt att göra tv-shower med livs­åskåd­ningsteman. Bell är en skicklig och kreativ kommunikatör – där är nog alla överens.

Senaste året har Bell hamnat i blåsväder igen, eftersom han tagit ställning för könsneutrala äktenskap. Det som kanske är allra mest anmärkningsvärt är hans motiveringar, att kristna kyrkan måste anpassa sig efter tiden, och vi kan inte bara ha Bibeln som utgångspunkt.

Som svensk höjer man inte så många ögonbryn över detta, Svenska kyrkan har ju varit något av världsledande inom kristna kyrkan att gå i frontlinjen i denna fråga.

Men detta är mycket problematiskt, speciellt med tanke på med vilken acceptans en ny äktenskapssyn möts i vissa kristna kretsar. Bells ställningstaganden handlar ju inte bara om samhällets lagstiftning, utan det handlar om hur vi kan och får leva som kristna.

Äktenskapet mellan man och kvinna är en av kristna trons grundläggande läror. För katolska kyrkan är äktenskapet dessutom ett av sakramenten. Efesierbrevets undervisning om att förhållandet mellan Kristus och församlingen återspeglas i förhållandet mellan man och hustru, är väl en av de starkaste bibeltexterna till försvar för äktenskapet mellan man och kvinna. Det har kristna kyrkan predikat, praktiserat och stått för i 2 000 år. Alla kyrkor och samfund har varit överens om detta.

Nu rämnar grundvalarna, då profilerade kristna ledare tar ställning för en annan äktenskapssyn som man varken kan motivera från Bibeln eller kyrkohistorien, enda motiveringen är tidsandan och samhällsutvecklingen.

Ett problem är att Rob Bell och hans gelikar också ser på frågorna med snäva västerländska glasögon. Den kristna församlingen karaktäriseras av att den är global, den karaktäriseras av att den lever från generation till generation.

Kristna lärosatser behöver utmanas och prövas, men med Bibeln som rättesnöre. Tidsandan är ett orimligt rättesnöre för kristna lärosatser, tidsandan förändras ständigt. Bells budskap skulle inte alls gå hem bland Latinamerikas eller Afrikas kristna. Den växande förföljda och underjordiska kyrkan i Iran skulle inte bry sig om den här typen av västerländska propåer.

Att vara med i en kyrka som anpassar lärosatser efter tidsandan, den har inte framtiden för sig. Den är ett sjunkande skepp. Jag vill inte vara med i någon sådan kyrka.

Stefan Swärd
twitter.com/stefansward
ledarsidan@varldenidag.se

Läkarförbundet: Dödshjälp fel väg

Vård i livets slutskede. Att tillsätta en statlig utredning om dödshjälp är inte rätt väg att gå. Det menar Sveriges läkarförbund vars ordförande Heidi Stensmyren skrev en...

Världen tar farväl av Shimon Peres

Israel ​Israels tidigare president Shimon Peres har avlidit 93 år gammal, bekräftar hans läkare för AFP. Många världsledare – däribland USA:s president...