Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer.
Romarbrevet 5:20

Världen idag

Relationsanarki eller äktenskap?

Opinion · Publicerad 15:10, 26 jul 2013

Det verkar vara populärt att vara normkritisk. En glidning kan noteras. De mest progressiva talar nu mer om normkritik och mindre om tolerans. Tolerans kräver nämligen per definition en norm att vara tolerant utifrån. Först finns normen, sedan är folk toleranta mot de som avviker från normen. Nu är det i stället normkritik som gäller. Vi förväntas inte bara vara toleranta mot avvikelser, utan också acceptera att normer inte alls bör finnas. Nu ska normerna störtas och det normlösa samhället skapas, där inget är bättre eller sämre än något annat. Så tycks normkritikens profeter resonera.

På relationsfronten är normkritiken särskilt närvarande. Under flera år, och inte minst i samband med att en förändring av den svenska äktenskapsbalken debatterades, attackerades den så kallade "heteronormen". Varför ska man/kvinna-relationen vara norm, frågade (och frågar) sig normkritikerna. Visst förväntas vi vara toleranta mot homosexuella relationer och kalla även dem för äktenskap, men målet är något annat än enbart tolerans. Målet är att avskaffa normen. Homosexualitet ska jämställas med heterosexualitet. Och den som är emot är homofob, eller åtminstone moralist. Vi får alltså inte ha synpunkter på detta och hävda att vissa sorters relationer är bättre än andra. Allt är lika bra och heteronormen ska störtas. För så säger normkritikerna.

Men det stannar inte där. Nu är det den så kallade "mononormen" som ska ifrågasättas. Två får inte längre vara norm. Annonseringen inför ett seminarium under nästa veckas Pridefestival ger lite ljus åt saken. Under rubriken "Poly för nybörjare" ska åhörarna upplysas om hur relationer med fler än två kan ge lite krydda i livet. Så här låter det: "Har du blivit kär fast du var upptagen? Känner du att kraven på tvåsamhet skaver? Har du träffat någon som vill leva i ett öppet förhållande? Kom och hör mer om polyamori, relationsanarki och andra sätt att leva utanför den monogama normen."

Det som normalt sett brukar kallas för otrohet, kallas här för "öppna förhållanden". Relationsanarki, relationer utan några som helst begränsningar av kön eller antal, verkar vara arrangörens lösning för de som kämpar i sina relationer. Varför begränsa sig till en när man "har förmågan att älska många" (just så uttrycks det), säger normkritikerna. Röster för månggifte höjs långt inne i riksdagen. Historiskt sett har polygami varit männens sätt att förtrycka kvinnor, men nu kläs det i nya ord och omhuldas av både normkritiker och somliga feminister. Men nyspråket till trots är detta inget annat än ett försök att institutionalisera otrohet.

Samtidigt kan vi konstatera att fler väljer att gifta sig. Förra året var ett rekordår. Bara under ett år sedan 1968 har fler personer gift sig, nämligen år 1989 då regler för änkepension ledde till en ökning. Fler söker efter stabilitet och trygghet i sina relationer, säger experterna. Fler söker ramar som kan hjälpa relationen att hålla ihop när den knakar i fogarna. Inte minst bland unga människor är äktenskap och kärnfamilj attraktivt. En trolig förklaring är att en ung generation har upplevt myntets baksida. Skilsmässa och otrohet är inte så "happy, happy" för den som sviks och lämnas därhän. Dubbla boenden och byten av föräldrar på söndagskvällar är inte särdeles glamoröst. Så medan normkritikerna skriker sig hesa om att störta mononormen längtar vanligt folk efter trygga, stabila relationer i äktenskap. Relationsanarkins missionärer till trots.

Lukas Berggren
twitter.com/lukasberggren

Skyll inte förortsproblem på de kristna friskolorna

Ledare LIberalernas totalitära utspel Liberalerna fattade under den gångna helgen beslut om att förbjuda nyetablering av så kallade ”religiösa” skolor. De i partiet som ville förbjuda...

Israeliskt pris till forskare vid Chalmers

Innovation. Jens Nielsen, forskare vid Chalmers i Göteborg, har fått motta den israeliska statens energipris som kallas Eric and Sheila Samson Prize. Det är...