Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer,och Herrens härlighet går upp över dig.
Jesaja 60:1-6

Världen idag

”Allt fler vaknar upp över bönens betydelse och söker Herren med en förnyad längtan. Därför tror jag på en tid av upprättelse”, säger predikanten Birger Skoglund. Foto: Himlen TV7

TV-aktuell Skoglund efterlyser "heligt mod"

Att Jesus ska få plats i det svenska samhället igen. Det är målet för predikanten Birger Skoglund inför premiären av programserien ”I den profetiska vågskålen”, som börjar sändas i Himlen TV7 på nyårsdagen.

Nyheter · Publicerad 19:00, 29 dec 2017

– Inte minst är det hög tid för oss kristna att vakna. En mångårig aningslöshet har varit rådande som haft till följd att alltför många förlorat tron på evangeliets förvandlande makt, säger Birger Skoglund till Världen idag.

Hur anser du att den här utvecklingen i vårt land kan vändas?

– Evangeliskt troende i Sverige behöver komma tillbaka till det enkla evangeliet om Jesus Kristus och hans försoningsdöd och öppna sig för ett förnyat möte med Jesus. 

– Vi som kristna behöver gå före; omvända oss, bekänna vår synd och överge den, för då öppnar vi för Guds välsignelse över vårt land. Som Guds folk behöver vi stå rakryggade för Herren och visa på ett alternativ till det som är politiskt korrekt i dag.

Hur ser du på den moraliska standarden i vårt land idag?

– Jag upplever att läget är ytterst allvarligt. Sverige är ett land i djup andlig kris. Ett systematiskt avkristnande har öppnat för destruktiva krafter vars enda syfte är att göra uppror mot Guds ordningar. 

– Gudlöshetens förespråkare har förvridit det sunda tänkandet och öppnat för avfall och dom, påhejade av den ljumma religiositeten. Alltför ofta har Guds församling valt att tiga. 

– Nu behövs heligt mod för att bemöta det destruktiva demoniska inflytande som skadar landet. Vi kristna behöver göra vår röst hörd inför makthavare och media.

Ser du några positiva tecken då, du som besöker så många församlingar i vårt land?

– Ja, jag ser en djup gudslängtan i många sammanhang. Det är något som håller på att börja förändras. Människor blir frälsta, om än inga stora skaror ännu, och fler än på länge döps som vuxna och lämnar det gamla livet bakom sig. 

– Jag får också starka vittnesbörd om helande. Allt fler vaknar upp över bönens betydelse och söker Herren med en förnyad längtan. Därför tror jag på en tid av upprättelse.

Vad var det för märklig upplevelse du var med om för cirka 15 år sedan? 

– Jag var på besök i Jordanien och i en församling frambar en man en profetia till mig på perfekt svenska, fast han egentligen inte kunde vårt språk. Profetian handlade om att en eld skulle brinna från söder till norr, från väster till öster i hela vårt land. Jag upplever att tiden nu är inne för Gud att infria löftet. En förutsättning för detta är att vi i bön förbereder oss att ta emot elden av rening och upprättelse som Herren vill sända. Josuas budskap till folket är lika aktuellt idag: "Helga er, för i morgon skall Herren göra under bland er" (Josua 3:5).

Den nya programserien med Birger Skoglund i Himlen TV7 sänds i 12 avsnitt med start den 1 januari.

Ja, jag ser en djup gudslängtan i många sammanhang. Det är något som håller på att börja förändras. Människor blir frälsta.

USA:s statsapparat står utan pengar

Skuldtak. Majoriteten i USA:s senat säger nej till en uppgörelse som skulle förhindra att federala myndigheter stängs ned. USA:s statsapparat står därmed utan...

Tre viktiga faktorer i migrationsdebatten

Ledare Svenska värderingar kontra sanna värderingar En företagsledare som gjort missbedömningar i den storleksordning som våra politiker gjort de senaste åren – i frågor om migration, integration,...