Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer,och Herrens härlighet går upp över dig.
Jesaja 60:1-6

Världen idag

Foto: Johan Hagstrom

Sverige i fokus vid bönedagar i Örebro

Att se Guds vilja ske i Sverige. Det är inriktningen för de fyra bönedagar som startar i Örebro på torsdagskvällen och som har talare från både pingst- och trosrörelsen. – Vi behöver be om ett riktigt genombrott för Guds rike, säger värdpastor Per-Åke Eliasson.

Nyheter · Publicerad 12:13, 4 jan 2018

De nationella bönedagarna pågår till och med söndag och hålls vid Kristet Center Örebro. Målet är att samla kristna från flera sammanhang till strategisk bön för Sverige, att be fram Guds rike i vårt land.

– Jesus säger ju precis de orden att vi ska be att Guds rike ska komma, att Guds vilja ska manifesteras. Sverige behöver mer än någonsin uttryck för hans närvaro, säger Per-Åke Eliasson.

– Ska man spetsa till det lite så kan vi kristna göra många bra saker för Gud och det utifrån ett gott hjärta, men det är inte alltid som vi gör Guds vilja, menar han.

Per-Åke Eliason hänvisar till Jeremia 33 där det står att Guds ord kom till Jeremia för andra gången.

– Varför behövde Gud tala en andra gång? Därför att Jeremia hade bara hört men inte förstått första gången. Men bön är nyckeln till förståelse. Därför uppmanas Jeremia att be och ropa till Herren, för då skall han förstå hemligheter han inte kände till.

– Vi lever i en verklighet som skiljer sig från den som Gud försöker få oss att förstå, fortsätter Eliasson och framhåller den utmaning som sekularingen innebär i Sverige.

Han pekar inte minst på den sekularisering som finns inom kristenheten. Detta är den allra farligaste fienden, menar Örebropastorn.

– Därför är bön så viktigt, säger han. Den håller oss levande på insidan, gör oss lyhörda för Gud samtidigt som den är ett värn för vårt land.

På talarlistan i Örebro står en rad kända namn från Trosrörelsen och Pingströrelsen, bland annat Carl-Gustaf Severin, Daniel Alm, Pelle Hörnmark och Joakim Lundqvist.

– Vi har bett varje talare att söka Gud om ord från himlen och utifrån budskapet utkristallisera tre inriktningar som vi gemensamt ska be utifrån i anslutning till deras predikan, berättar Per-Åke Eliasson.

Han menar att det är en stor välsignelse för vårt land att så många olika representanter från svensk kristenhet möts på en och samma plats för att stå tillsammans i bön. Och därför vill han uppmana alla bedjare att komma med och stå tillsammans i bön för ett genombrott för Guds rike i vårt land.

USA:s statsapparat står utan pengar

Skuldtak. Majoriteten i USA:s senat säger nej till en uppgörelse som skulle förhindra att federala myndigheter stängs ned. USA:s statsapparat står därmed utan...

Tre viktiga faktorer i migrationsdebatten

Ledare Svenska värderingar kontra sanna värderingar En företagsledare som gjort missbedömningar i den storleksordning som våra politiker gjort de senaste åren – i frågor om migration, integration,...