Folk /…/ sade: "Allt han har gjort är gott. De döva får han att höra och de stumma att tala."
Markus 7:37b

Världen idag

På onsdag lyfter Sveriges kristna sitt land inför Gud

Vid Sveriges mittpunkt, men också på berg, båtar och i kyrkor. På minst 200 olika platser väntas kristna stråla samman till förbön för landet vid onsdagens nationaldag. – Vi tror att Gud ska förlösa en ton av hopp som ska få höras i landet, säger Patrik Sandberg vid nätverket Sverigebönen som är mycket förväntansfull.

Nyheter · Publicerad 11:30, 5 jun 2018

Under helgen har antalet gröna prickar blivit allt fler på den Sverigekarta som visar antalet böneorter 6 juni (www.sverigebonen.se).

– Många brukar registrera sina initiativ under de alla sista fyra–fem dagarna, berättar Patrik Sandberg som uppmanar människor att verkligen registrera sina bönesamlingar.

– Det hjälper folk att hitta dit och kunna vara med i en bönesamling, påpekar han.

Men fortfarande finns många röda prickar på kartan – kommuner där det än så länge helt saknas registrerade bönemöten. Patrik Sandberg vädjar till troende på dessa orter att ta initiativ; för sin kommuns, sin regions och för landets skull.

I vanlig ordning planeras en stor variation av bönesamlingar. De hålls exempelvis på berg och på båtar och i en del städer planeras särskilda bönemarscher.

– På en plats har man chartrat en buss där man ska åka runt och be för sin region i 2,5 timme. I deras planer ingår även picknick och även bön i en kyrka.

Själv kommer Patrik Sandberg hinna att delta i två bönesamlingar, på förmiddagen i Stockholm och senare på dagen vid det 30 meter höga korset i Hassela i Hälsingland.

Endast två dagar återstår till 6 juni och vissa kommuner är ännu röda fläckar på bönekartan. Är det för sent för den som i sista stund skulle vilja arrangera en Sverigebön i sin kommun?

– Nej, det är det inte. Man kan exempelvis drar ihop några familjer eller ungdomsgänget och be för de olika samhällspelarna och välsigna sin ort. Därefter kan man ha festliga samlingar och glädjas tillsammans. 

– Självklart kan man också skicka ut sms till pastorer, äldste och ledare och berätta att man ska ha en samling av bön och inbjuda dem att sluta upp. Det viktiga är att vi ber denna dag, att vi får till allkristna samling där vi står tillsammans i bön för våra orter och kommuner.

Har du några tips till arrangörer och till alla dem som möts till bön på onsdag? 

– Som bedjare vill jag säga: låt det inte bli för mycket prat och predikan utan låt det bli mycket bön i varje samling. Låt folk även få be i mindre grupper, kanske två och två, och inte bara från mikrofonen, så att många blir engagerade. Låt det vara korta böneämnen och mycket bön. 

– Bjud även med barnen till bönen och efter samlingen kanske ni ska ha picknick. Låt samlingarna få inkludera alla generationer och alla kulturer.

Förslag på konkreta böneämnen finns tillgängliga på www.sverigebonen.se. Som ett särskilt böneämne skickar Patrik Sandberg även med artisten Sebastian Stakset. 

– Den 5–6 juni kommer han att tala på Sveriges största fängelse för män i Norrland. Låt oss be att fångarna ska få uppleva verklig frihet och att det ska få beröra hela landet, att människor ska få möta Jesus Kristus.

Som bedjare vill jag säga: låt det inte bli för mycket prat och predikan utan låt det bli mycket bön i varje samling.

Militär: Trossamfunden viktiga vid kris

Beredskap. Trossamfunden skulle få en stor roll om Sverige hamnade i kris eller krig. Det menar militären Tommy Jeppsson, chefredaktör för tidningen Vårt...

Måla inte upp politiska motståndare som fiender

Ledare Samtalsklimat Den senaste presidentvalskampanjen i USA präglades av en förfärande polarisering, med förakt för motståndarsidan. Ingen drev den utvecklingen hårdare...

300 präster beskylls för sexövergrepp på barn

USA. En stor utredning har funnit trovärdiga anklagelser om sexuella övergrepp på barn utförda av fler än 300 präster i delstaten Pennsylvania i USA. Fler...