Nyheter

När ideologin blev viktigare än kunskap i skolan

Genom den läroplan som röstades igenom 1968 – under skolminister Olof Palme – övergav skolan inställningen att det är elevernas skyldighet och rätt att ta in kunskap medan lärarna ger stöd och bedömer dem. På bilden en skolklass i Haninge 1979. Foto: Kent Östlund / TT
Inger Enkvist Foto: Dialogos förlag
Grundskolans uppgift är främst till för sociala ändamål, i andra hand för inlärning, menade filosofen John Dewey. Foto: Ed Ford / AP / TT
Studenter vid Stockholms universitet, med Anders Carlberg i spetsen (mitten, i talarstolen), ockuperade Kårhuset i maj 1968. Foto: Pressens Bild / TT

1968-rörelsens ”antiauktoritära” idéer har präglat delar av svensk skola ända in i våra dagar. Det menar Inger Enkvist, som är specialiserad på utbildningsfrågor.

Publicerad Uppdaterad

Inger Enkvist är professor emerita i spanskspråkig litteratur vid Lunds universitet. Hon har också studerat pedagogikens historia i Sverige och skrivit boken God utbildning och dålig: Internationella exempel.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS