Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer.
Romarbrevet 5:20

Världen idag

Livets ord ska, med hjälp av en drönare, släppa ned elektroniska biblar över Irak. På bilden syns en drönare från Nasa. Foto: Jim Ross

Livets ord sprider biblar över Irak

Från luften, över områden i Irak, kommer man att släppa ned små elektroniska enheter, laddade med arabiska biblar och information om hur man lär känna Jesus. Bakom satsningen står bland annat svenska Livets ord.

Nyheter · Publicerad 11:46, 1 aug 2016

"Bibelspridningen" kommer att ske med drönare, som kan flyga på hög höjd och över stora områden.

De små elektroniska enheterna, med biblar och text, behöver inte kopplas till någon dator för att kunna läsas. De tål att släppas från hög höjd och kommer att spridas över områden som IS kontrollerar i Irak.

"Vår ambition är att ge vidare det hopp och den kärlek som ryms i det kristna evangeliet till en befolkning som lever i stängda områden där mänskliga rättigheter förvägras den", skriver Livets ord på sin hemsida. 

Bibelspridningen kommer att genomföras i samarbete med en annan missionsorganisation. Men ännu kan man på Livets ord inte säga vilken organisationen är.

”Vi startar vårt projekt om några veckor och hoppas kunna släppa ned tusentals biblar”, meddelar Livets ords missionsavdelning.

Pastor Joakim Lundqvist avslöjade planerna vid lördagskvällens möte på Europakonferensen i Uppsala. Under mötet flög en mindre drönare in över de församlade i kyrksalen, för att exemplifiera vad en drönare är. Joakim Lundqvist uppmanade mötesbesökarna att lägga annat åt sidan för att dela evangeliet med andra människor.

– Livet handlar inte om oss och vår bekvämlighet, utan om andra människor och deras frälsning, sa han bland annat när han berättade om den annorlunda missionssatsningen.

Under kvällen tog man också upp en kollekt för ändamålet. Varje enhet kostar ungefär 150 kronor, uppger man från Livets ord.

Artikeln är uppdaterad 2016-08-04 kl 17:18

Drönarna har anpassats på ett sätt så att de kan bära med sig biblar.

Vad små vi är när vi bara jagar efter mera.

Gästkrönika Jens Charlieson Jag ser Afrika i mitt Instagram­flöde och undrar vad det är som händer med oss här i väst. Många av mina vänner befinner sig just nu i Etiopiens...