Jag vill jubla och vara glad över din nåd, ty du ser till mitt lidande, du tar vård om min själ i nöden.
Psaltaren 31:8

Världen idag

De mörka attackerna förlorade sin kraft när Jenny Bergman valde att bekänna Jesus som sin Herre. – Jag fattar inte hur jag kunde vara utan honom innan. Livet med Jesus är i dag så självklart för mig, så härligt. Foto: Jonas Adolfsson

Korset blev hennes väg ur mörkret

Upplevelsen av ondskan fick Hudiksvallstjejen Jenny att fly till Jesus Kristus.- Om det fanns så mycket mörker, vägrade jag att tro att det inte också skulle finnas något gott, säger hon.

Nyheter · Publicerad 00:00, 18 jan 2012

Kristen tro var en icke-fråga i den miljö där Jenny Bergman växte upp. Själv valde hon att stå ganska neutral till tron. Som vuxen kom hon att leva ett ganska genomsnittligt liv – med jobb, sambo och hus.
Men denna vanlighet skulle visa sig otillräcklig för att fylla Jennys djupaste behov.
– Allt började med att jag insåg att det fanns en mörk sida, förklarar Jenny.
Hon berättar om skrämmande upplevelser där hon rent fysiskt fick uppleva hur den onda andevärlden försökte kväva och skada henne. Problemen hade börjat redan när Jenny var liten och sedan förvärrats med åren.

Vändpunkten kom för tre år sedan då Jenny mötte en kristen kvinna från Gnarp några mil utanför stan. Kvinnan tillhörde frikyrkan Nordanstigs kristna center, och där började man engagera sig för Jenny. Hon fick socialt stöd, men också förbön. Kvinnan gav henne också råd om hur Jenny skulle tackla problemen. Jenny lyssnade noga, men var fortfarande inte en avgjord kristen.
Några veckor senare var hon ensam hemma när de mörka krafterna på nytt ansatte henne. Jenny valde nu att praktisera de råd hon hade fått från sin kristna vän.
– Jag ropade till Jesus och sa att nu orkar jag inte längre. Jag erkände honom som min Herre och tackade honom för att han dog för mig på korset.
I samma stund avbröts mörkrets attack och Jenny uppfylldes i stället av frid.
– Det kändes som en sådan befrielse, det var så fantastiskt, säger hon och skrattar naturligt.

Ibland har utfallen från mörkret återkommit även efter hennes omvändelse.
– Men de har blivit mycket färre och i dag vet jag hur jag ska göra för att få dem att försvinna direkt. Jag ber Jesus om hjälp och jag ber i tungor, då viker de, förklarar hon lugnt.
Snart lät Jenny också döpa sig, något hon sedan berättade för sina anhöriga. En del tog då avstånd från Jenny och snart separerade hon och sambon. Jenny påpekar att Bibeln talar om förföljelse, men upplever att Jesus tröstar och hjälper henne.

Hon känner sig trots allt väldigt rik. Hon har fått nya vänner i församlingen, och det nya livet med Jesus är mer värt än allt annat, menar hon.
– Jag skulle aldrig kunna välja bort Jesus även om det innebär att anhöriga vänder sig ifrån mig. Det kan aldrig bli värre än allt det där mörkret jag upplevde innan.

Det nya livet med Jesus har blivit en tillgång för Jenny Bergman, mitt i vardagslivet.
– Jag fattar inte hur jag kunde vara utan honom innan. Och i dag fattar jag inte hur andra kan leva utan honom. Livet med Jesus är för mig så självklart, så härligt.

Jonas Adolfsson