I frid kan jag lägga mig ner och sova, ty du, HERRE, låter mig bo i trygghet.
Ps 4:9

Världen idag

Koranen citerades i julspel

En skola i norska Skien tog med två verser ur Koranen i sitt julspel, för att "visa att historien också berättas i Koranen". Och i Storbritannien väckte nyligen ett gemensamt firande av både Jesus och den muslimska profeten Mohammeds födelsedagar anstöt.

Nyheter · Publicerad 07:00, 29 dec 2017

Flera norska medier skriver om Stigeråsens skola i Skien, som valt att lägga in två verser ur Koranen i sitt julspel. Det handlar om två verser ur Koranens tredje kapitel, där änglar berättar för Maria att hon ska föda Jesus.

En kommunal chef i Skien, Grete Gjelten, bekräftar för faktagranskaren Faktisk.no att de uppgifter som först publicerats utan källhänvisning genom Document.no stämmer överens med sanningen.

"Stigeråsen har flest minoritetsspråkiga barn av skolorna i Skien. Julspelet har en lång tradition och i år valde skolan att använda två citat ur Koranen i spelets början", sa Grete Gjelten till Faktisk.no.

"Det är för att visa att historien också berättas i Koranen, men med en lite annan vinkling. I den berättelsen är Jesus profet".

Norska Dagens chefredaktör Vebjørn Selbekk kallade tilltaget för ett "helt missförstått uttryck för tolerans".

"Det är naivt att tro att man skapar förståelse mellan människor genom att blanda religioner och genom att tona ner sin egen tradition och kultur," skrev han.

"Muslimerna har sina egna högtider som de kan fira. Det har vi respekt för. Och vi har inget intresse av att försöka kristna deras ritualer".

Religionsblandning var anklagelsepunkten även för den anglikanska kyrka som i början av december använde en söndag till att fira både Jesus och islams profet Mohammeds födelsedag.

Två interreligiösa föreningar hade bjudit in till “Milad, advent och julfirande" i All Saints Church i Kingston upon Thames i Southwarks stift. Enligt den affisch som spreds av bland annat den kristna radiostationen Premier var syftet att "högtidlighålla profeten Mohammeds födelsedag och blicka fram emot Jesu födelsedag".

Den kristna bloggaren Archbishop Cranmer kritiserade samlingen i All Saints Church.

“Varje gång en kyrka kallar Mohammed 'profet' så förnekar de korsfästelsen, Kristi uppståendelse och att ordet blev till kött och fanns ibland oss, eftersom Mohammed förnekade alla dessa fundament i den kristna tron", skrev han.

Enligt Premier ska en talesperson för stiftet Southwark ha försvarat samlingen med att det inte handlade om en gudstjänst och att den främjade förståelse mellan kristna och muslimer.

I slutet av förra årets julfirande, på Trettondag jul 2017, upprördes många kristna när det framkom att man under en gudstjänst i St Mary’s Episcopal Cathedral i Glasgow läst avsnitt ur Koranen på arabiska som förnekar att Jesus är Guds son.

Som ett efterspel lämnade den anglikanske prästen Gavin Ashenden sitt uppdrag som en av drottningens själasörjare. Han hade kritiserat koranläsningen i kyrkan, och ville markera att ståndpunkten inte hade med hans uppdrag för drottningen att göra.

"Det är naivt att tro att man skapar förståelse mellan människor genom att blanda religioner och genom att tona mer sin egen tradition och kultur.

Rumänien ska flytta ambassad till Jerusalem

Israel. Som första europeiska land tänker Rumänien flytta sin ambassad i Israel till Jerusalem. Det beskedet gav ledaren för landets regeringsparti i...

Undfallande Stefan Löfven inför indisk religionsförföljelse

Nyhetskommentar Nyhetskommentar. Indiens premiärminister Narendra Modi har besökt Sverige. Det är inget ovanligt att svenske statsministern möter ledaren för världens största...