Jag vill jubla och vara glad över din nåd, ty du ser till mitt lidande, du tar vård om min själ i nöden.
Psaltaren 31:8

Världen idag

Kristdemokraternas partiledare Päivi Räsänen, som också är inrikesminister, möter hård kritik efter att hon hävdat att kristna måste följa Guds ord före lagar. Foto: Vesa Moilanen / Lehtikuva / SCANPIX

Kd-ledare i blåsväder

En hård attack mot abortlagstiftningen från Päivi Räsänen, inrikesminister och ledare för Kristdemokraterna i Finland, har lett till starka reaktioner – och en drastisk ökning av antalet utträden ur Evangelisk-lutherska kyrkan.

Nyheter · Publicerad 12:30, 11 jul 2013

 Päivi Räsänen, partiledare för Kristdemokraterna och dessutom Finlands inrikesminister, gjorde ett skarpt utspel mot landets abortlagstiftning när hon talade vid Evangelisk-lutherska kyrkans folkmissionsdagar i Kankaanpää.  I sitt tal pekade Päivi Räsänen på flera områden som visade hur samhället gått bort från Gud och inte följer Bibelns bud. Hon tog bland annat upp skilsmässor, dödshjälp och aborter, och menade att det finns situationer där kristna måste överväga om de ska följa Guds ord eller samhällets lagar, utifrån vad aposteln Petrus säger i Bibeln om att man måste lyda Gud mer än människor.

– Djurskyddslagar ger bättre skydd till djur än abortlagen ger till ofödda barn. Djur får inte slaktas på ett sätt som orsakar smärta, men det är inte ens tillåtet att ens diskutera smärtan vid aborter, sade Räsänen, enligt Yles referat.

Päivi Räsänen sade också att Finland och Sverige är de enda länder i Europa som inte ger vårdpersonal laglig rätt att säga nej till att medverka vid aborter på grund av samvetsskäl.
– Vi måste överväga om vi har modet att agera emot den allmänna opinionen eller normer, grupptryck och ibland även lagen, om de motsäger Guds ord, sade partiledaren enligt Yle.

Om sin bibeltro sade hon också följande, enligt Hufvudstadsbladet:
– Den här tiden utmanar oss att binda oss till Guds ord, att bli dömda av dess lagar och frälsta av dess härliga evangelium. Speciellt fasta ska vi stå bakom de delar av Ordet som står i konflikt med tidsandan.

 Efter att talet uppmärksammats i finska media har Päivi Räsänen sagt att kommentaren om att lyda lagen tagits ur sitt sammanhang och att det kan leda till feltolkningar.
– Jag har alltid varit tydlig med att man alltid måste lyda överheten och lagen. Det är utgångspunkten, säger hon till FNB.  

Men kritiken mot henne är hård. Justitieminister Anna-Maja Henriksson (SFP), säger att det var att var en ”riktigt olycklig formulering av en minister”, skriver tidningen. Rättsstatsprincipen är det som styr i demokratier, menar justitieministern.
– Då kan signalen från vårt eget land inte vara den att Bibeln, eller en helig bok för en annan religion, är det man ska rätta sig efter, säger Anna-Maja Henriksson till Hufvudstadsbladet.

Ärkebiskop Kari Mäkinen skriver på Facebook och Twitter att Päivi Räsänens uttalande inte ska blandas ihop med kyrkans ställningstagande.

 Den kristdemokratiska partiledarens tal tycks också ha fått till effekt att antalet utträden ur Evangelisk-lutherska kyrkan ökat drastiskt. Utträden kan göras via en hemsida och där görs normalt färre än hundra utträden på en dag. På onsdagen var det hela 960 personer som begärde att få lämna kyrkan, rapporterar Yle.