Löna inte ont med ont eller hån med hån. Tvärtom ska ni välsigna, för ni är kallade att ärva välsignelse.
1 Petrusbrevet 3:9

Världen idag

Johanna fick Idoljuryn att prata om Jesus

”Man känner att du har Gud med dig på scenen”, var jurymedlemmen Anders Bagges ord efter att kristna Umeåtjejen Johanna Wennerlöf sjungit i tv-programmet Idol. – Jag var inte med i programmet för att jag skulle lysa, utan för att Jesus skulle lysa genom mig, berättar hon för Världen idag.

Nyheter · Publicerad 17:27, 21 sep 2018

En av deltagarna i årets säsong av tv-programmet Idol har varit 19-åriga Johanna Wennerlöf, dotter till Karin Wennerlöf som är förlovad med pastorn Tommy Lilja.
Under sin audition i Umeå berättade Johanna om sin pappas plötsliga bortgång och rörde sedan jurymedlemmen Kishti Tomita till tårar med sången ”All I want”.

19-åringen gick vidare till slutaudition, men mötte där hård konkurrens och åkte därför ut. I tisdags fick hon dock en ny chans i något som kallas ”Revanschen”, och då berättade hon att hon är kristen.

Innan Johanna Wennerlöf gick upp på scenen fick hon därmed en fråga om sin kristna tro.

”Vad innebär den för dig?” undrade programledaren Pär Lernström.

– Jag förtröstar i stormen, på något högre, sade Wennerlöf.

När hon sedan framförde låten ”You’re the reason” av Calum Scott berörde hon återigen juryn.

– Johanna, vet du vad världens vackraste ord är? frågade jurymedlemmen Alexander Kronlund.

– Nej, svarade Johanna Wennerlöf varpå hon fick veta att ordet som Kronlund syftade på var ”Revansch”.

– Det finns kanske något kristet nyckelord som du tycker är vackrare. Men ”revansch” och ”comeback”. Jesus gjorde i och för sig en bra comeback också får vi inte glömma, fortsatte Alexander Kronlund.

Men pratet om den kristna tron skulle inte sluta där. När Kishti Tomita sade att hon skulle vilja använda ordet ”upprättelse” var Kronlund snabb med att avbryta.

– Uppståndelse? sade han.

Även jurymedlemmen Anders Bagge skulle komma in på ämnet.

– Du har en otroligt behaglig, mjuk och fin röst. Du har en härlig kontroll och man känner att du inte står där ensam – du har Gud med dig, sade han.

Bagge, som tidigare har berättat att han ber till Gud varje dag, påpekade också att han förstår vad Johanna Wennerlöf pratar om.

– Det är fantastiskt, sade han.

19-åringen fick inte tillräckligt med röster för att hålla sig kvar i programmet, men hyllas nu av många tittare. Även hennes familj hyllar henne så klart.

”Pastor Johannes Nestander sammanfattar vad vi alla tycker Johanna Wennerlöv: ’Du är helt fantastisk! Sååååå stolt över dig! Sjöng för hela Sverige med hela himlen närvarande, fick juryn att prata om Jesus! Du blev en vinnare trots utslaget’”, skriver Tommy Lilja på Facebook.

Världen idag ringer upp Johanna Wennerlöf för att höra hur det var att vara med i programmet.

– Det var jätteroligt, det var en stor upplevelse. Jag trodde inte att jag hade tillräckligt bra sångröst för att vara med – nu fick jag förstå att ”jag kan”, säger hon.

Wennerlöf berättar att hon brukar gå till församlingarna Christ Church och Church of Hope och att hon ibland är med i ett lovsångsteam.

Vad betydde tron för dig i programmet?

– Det var min tro som ledde mig genom hela programmet. Jag var inte med i programmet för att jag skulle lysa, utan för att Jesus skulle lysa genom mig, säger hon.

Johanna Wennerlöf berättar att hon hade lagt ner Idoltankarna när hon fick telefonsamtalet om att hon var välkommen till ”Revanschen”. Hon hade dock haft vänner som sagt att de hade en känsla av att det hela inte var över. Johanna tänkte nu att det kanske fanns en anledning till att hon återigen skulle ta plats i tv-rutan.

Hon berättar att hon, innan hon gick in i tv-studion, träffade en tjej som sade: ”Johanna – du ska visa dig själv nu. Jag har sett lite av vem du är och jag tycker att du ska stå upp för det.”

Tjejen var inte kristen, men Johanna tyckte att det kändes som om det var Gud som talade genom henne.

– ”Tack Jesus”, tänkte jag, och bad honom visa vad jag skulle göra. Det kändes som om en stor tyngd lyftes från mina axlar. Det var som om jag förstod varför jag hade kommit dit.

Så kom det sig att Johanna nämnde sin kristna tro då hon pratade med programledaren Pär Lernström. När hon sedan sjöng var det som om hon sjöng till Gud, berättar hon.

– Det kändes som om himlen var där. Jag upplevde att Herren var med mig och höll mig i sin famn.

Att juryn sedan skulle börja prata om Jesus var inget som hon hade räknat med.

– Jag nämnde ju bara att jag hade en tro. Men på något sätt var det som om Jesus hade visat sig och lett juryn till att prata om honom.

Någon Idolkarriär blev det inte för Johanna Wennerlöf, men hon vet vad hon hoppas på för framtiden.

– Min stora dröm är att sprida Jesus. Inte bara för kristna, utan för resten av Sverige. Det är dags att vi kristna börjar stå upp för Kristus och är de ljus som vi är tänkta att vara.

Löfven redo kompromissa för en ny regering

Politik Socialdemokraternas Stefan Löfven är redo att försöka bilda en ny regering. Han öppnar upp för kompromisser med borgerliga partier.

Hans ovilja att viga homopar har resulterat i hård debatt

Göteborg. Den nya kyrkoherden i Mölndals pastorat, Carl Sjögren, debatteras just nu på sociala medier. Orsaken är en intervju i Mölndals-Posten, där han uppger...

Varför tiger medierna om Elidas Israelresa?

Ledare Journalistik om Israel Medieuppbådet var stort när Elida anlände till Israel i förra veckan. Från israeliska medier vill säga. Stora tv-kanaler och tidningar var på plats...

Viger inte homopar – har stort stöd i Stockholmsförsamling

Vigsel. Ytterligare en nytillträdd kyrkoherde har kritiserats för att han inte vill viga homosexuella par, Petter Sundelius i Stockholmsförsamlingen S:t...