Herren ger styrka åt sitt folk, Herren välsignar sitt folk med frid.
Psaltaren 29:11

Världen idag

Jesustro kommer synas i tv-rutan under VM

För Luis Tejada från Panama, som säger att Gud räddade honom från ett liv i hopplöshet, är VM i fotboll en stor dröm som går i uppfyllelse. Detsamma gäller Odion Ighalo från Nigeria som under kvalet varnades av domaren när han tackade Jesus efter att ha gjort mål.

Nyheter · Publicerad 16:20, 14 jun 2018

Färgglada supportrar, taktik, teknik och resultat står i fokus när fotbolls-VM i Ryssland drar i gång under torsdagen. Det är ett av världens största evenemang med miljontals tittare, något som vissa av spelarna kommer att använda för att sända ett budskap om sin tro på Jesus.

Fotbollsstjärnor kommer att synas peka upp mot himlen och tacka Gud inför matcher och efter mål eller be tillsammans inför en straffläggning. Nyligen berättade Världen idag om svenske forwarden Isaac Kiese Thelin och dennes kristna tro. Han är långt ifrån ensam under mästerskapet.

Panama är med i VM för första gången och att man lyckades ta sig dit var så stort att presidenten utfärdade en nationell helgdag när avancemanget stod klart. En av de mest kända spelarna i Panamas lag, Luis Tejada, växte upp under svåra förhållanden.

– Jag har många vänner som nu sitter i fängelse, andra som har dött, berättar han enligt The Guardian.

Fotbollen var en av få vägar ut ur misär och kriminalitet och han ger äran till Gud för att han räddades från gängen och fick ägna sitt liv åt sin dröm.

Tejada, 36, får nu avsluta sin karriär i VM, och säger att ett mål i Ryssland skulle överträffa allt han varit med om som spelare.

Odion Ighalo är anfallare i Nigeria och tar också han med sig sin tro ut på planen. När Nigeria i kvalet till VM mötte Kamerun gjorde Ighalo mål och firade med att visa texten på en t-shirt han hade under fotbollströjan.

”Tack Jesus”, stod det, något som ledde till att domaren gav honom ett gult kort. Internationella fotbollsförbundet Fifa har nämligen förbjudit alla former av politiska och religiösa budskap. Det lär dock inte hindra Ighalo och många andra spelare att ge Gud äran före, under och efter VM-matcherna.

– Min tro betyder mycket för mig, inte bara på planen utan i hela livet, i allt jag gör. Jag sätter Gud först. Jag kan inte gå ut ur mitt hus på morgonen utan att be och tacka Gud för en ny dag, säger Ighalo till sajten Crossing the Lines.

Andra troende VM-spelare

Willian. Han är en av många i Brasiliens stjärnspäckade landslag som är övertygad kristen och som gärna visar det.  Om en tuff säsong i klubblaget Chelsea säger han till The Standard: ”Jag har haft så mycket hjälp, främst från Gud, Jesus Kristus.”

Juan Cuadrado. Colombias mittfältsytter pekar ofta mot himlen efter att han gjort mål. På Instagram uttrycker han gärna tacksamhet till sin ”Herre Jesus”.

Keylor Navas. Costa Ricas målvakt, som tre gånger i rad vunnit Champions League med Real Madrid, har berättat i spanska El Mundo hur hans liv förändrades när han fick en personlig relation med Jesus: ”När jag verkligen förstod vad Ordet säger, insåg jag att det inte handlar om religion. Det handlar om att förstå vad som står i Bibeln och vad Han har gett till oss”.

Fel om "avrättningar" i Israel

Israelkommentar Israelkommentar. Svensk polis gör likadant Den 3 juni publicerade Svenska Dagbladet en essä av Mellan­östern­experten Per Jönsson med titelnI Israel är riktade mord ett lagenligt verktyg....

USA lämnar FN:s människorättsråd

Världen. FN:s människorättsråd sysslar med hyckleri och är "kroniskt partiskt" i Israel-Palestinafrågan. Det sade USA:s FN-ambassadör Nikki Haley efter att...