Folk /…/ sade: "Allt han har gjort är gott. De döva får han att höra och de stumma att tala."
Markus 7:37b

Världen idag

Stämningen var munter när Per Ewert (till vänster) och Patrik Lindenfors (till höger) diskuterade uppståndelsen i tisdags. Foto: Sara Andersson

Jesu uppståndelse hamnade i debattfokus

Är Jesu uppståndelse en myt eller fakta? Det var frågan som debatterades i Citykyrkan i tisdags. ”Uppståndelse är den mest troliga scenariot”, menade kristne författaren Per Ewert. ”Alla naturalistiska förklaringar är troligare än ett mirakel”, menade humanistiske forskaren Patrik Lindenfors.

Nyheter · Publicerad 13:00, 12 apr 2018

Det var en avslappnad och trevlig stämning när frågan om Jesu uppståndelse debatterades i Citykyrkan i Stockholm i tisdags kväll. På ena sidan stod Per Ewert, kristen samhällsdebattör och författare till boken ”Sherlock – fallet med den tomma graven”. På andra sidan stod Patrik Lindenfors, styrelseledamot i Humanisterna, forskare vid institutet för framtidsstudier och författare till "Sekulär humanism".

– I samband med den judiska påsken runt år 30 finns det ett antal märkliga, men väl belagda, historiska fakta som kräver en förklaring. Den rimligaste förklaringen till dessa fakta är att Jesus uppväcktes från de döda, inledde Per Ewert.

För att belägga sitt synsätt sade han bland annat att bredden i antalet oberoende källor som beskriver att Jesus sågs levande efter korsfästelsen är unik, att de seriösa forskarna är överens om att Jesus dog på ett kors och att lärjungarna var så övertygade om att Jesus hade uppstått att de var beredda att dö för saken.

Han påpekade även att det åtminstone är ”tänkbart” att det finns en Gud.

Patrik Lindenfors höll med om att det är möjligt att det finns en Gud, men han tyckte ändå inte att det var troligt att en Gud skulle ha uppväckt Jesus från de döda.

– Vi kan inte tro att något är sant bara för att någon säger att det är sant, sade han och vidhöll att Bibeln är skriven av personer som ”var partiska”.

Till en början höll Lindenfors med Per Ewert om att Jesus korsfästes, dog och begravdes, men mot slutet av debatten ändrade han sig. Plötsligt var det som om alla förklaringar – förutom den att Jesus uppstod – var troliga.

– Kanske begravde aldrig Josef av Arimatea Jesus i graven, kanske dog Jesus inte, kanske är hela historien bara påhittad, kanske kom en valkyria och hämtade Jesus till Valhall, kanske hämtade Gud upp Jesus direkt till himlen, kanske skrev djävulen Nya testamentet, sade han.

Denna glidning var något som snappades upp av teologen Stefan Gustavsson, som satt i publiken.

– Blir det inte lite motsägelsefullt att till en början säga ja till vissa saker och sedan förneka de historiska fakta som du har sagt ja till? frågade han.

– Det kan man tycka. Jag ville framföra naturalistiska förklaringar – alternativ som är troligare än ett mirakel. Jag får hålla med om att det då blir motsägelsefullt, sade Patrik Lindenfors.

Stefan Gustavsson frågade också om det finns något historiskt material från antiken som inte är agendadrivet.

– Nej, var svaret.

Något som kom upp i förbifarten under debatten var teologin inom Svenska kyrkan.

– Det finns en stor debatt nu i Svenska kyrkan hur man ska förstå uppståndelsen. Är det en symbolisk berättelse eller har den skett på riktigt? Svenska kyrkan är inte helt klar över det här, vilket skulle göra det mycket knepigare att föra den här diskussionen hos dem. Här är det enklare att veta vad jag debatterar emot, sade Patrik Lindenfors.

Blir det inte lite motsägelsefullt att till en början säga ja till vissa saker och sedan förneka de historiska fakta som du har sagt ja till?

300 präster beskylls för sexövergrepp på barn

USA. En stor utredning har funnit trovärdiga anklagelser om sexuella övergrepp på barn utförda av fler än 300 präster i delstaten Pennsylvania i USA. Fler...

Måla inte upp politiska motståndare som fiender

Ledare Samtalsklimat Den senaste presidentvalskampanjen i USA präglades av en förfärande polarisering, med förakt för motståndarsidan. Ingen drev den utvecklingen hårdare...

Valet börjar i dag – för utlandssvenskarna

Val. Svenska medborgare utomlands får börja förtidsrösta redan i dag. Över en halv miljon svenskar bor utomlands och av dessa får cirka 165 000 rösta – motsvarande 2,2 procent av samtliga som är röstberättigade i valet i Sverige.

Kristersson toppar förtroendemätning

Politik. Förtroendet för Ebba Busch Thor ökar mest Ulf Kristersson (M) fortsätter ha ett stabilt förtroende bland väljarna enligt Novus senaste mätning. Den som gått starkast framåt senaste månaderna...