Den rättfärdiges läppar förstår vad som är välbehagligt, de ogudaktigas mun förvränger allt.
Ordspråksboken 10:32

Världen idag

Jackelén kallade bibliska lärjungar för "sambo"

Var Bibelns Emmausvandrare ett homosexuellt sambopar? Det kunde man tro om man lyssnade på ärkebiskop Antje Jackeléns predikan under gudstjänsten till minne av terrorns offer i måndags. – Det finns inget stöd för ett sådant påstående, säger teologen Olof Edsinger.

Nyheter · Publicerad 09:46, 21 apr 2017

I måndags hölls en minnesgudstjänst i Storkyrkan, med anledning av terrordådet i Stockholm den 7 april. På plats var bland annat demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP), Elisabeth Svantesson (M) och Jakob Forssmed (KD). Stockholms biskop Eva Brunne tände ljus och ärkebiskop Antje Jackelén predikade.

Predikan utgick från Lukas­evangeliets 24:e kapitel där det beskrivs hur två lärjungar, efter att Jesus har dött, går på vägen till Emmaus och plötsligt får sällskap av en främling, som visar sig vara Jesus.

– Vi vet inte om de hade kommit så långt i sina funderingar där de gick på vägen. Men de samtalar och diskuterar i alla fall med varandra, där de går den där milen mellan staden och hembyn. Kleopas och hans sambo sitter inte ordlösa mitt emot varandra, utan de rör sig sida vid sida, sa Antje Jackelén.

Det var inte enda gången som ärkebiskopen refererade till Emmausvandrarna som sambopar.

– Han [främlingen] följer med in till Kleopas och hans sambo och stannar hos dem, sa hon längre fram i predikan.

En läsare hörde av sig till Världen idag och påpekade att det lät som om ärkebiskop Antje Jackelén antydde att de två lärjungarna var ett homosexuellt sambopar.

Världen idag försöker nå Antje Jackelén på telefon, men får i stället ett svar i mejlform. Eftersom hon satt i sammanträde hela dagen då artikeln skrevs hade hon inte möjlighet att svara på några följdfrågor.

”Det ligger nära till hands att de två lärjungarna bodde i ett gemensamt hem, eftersom de enligt texten säger ’Stanna hos oss’, varpå Jesus ’följde med in och stannade hos dem’. I den bemärkelsen framstår de som sammanboende” skriver Jackelén.

Hon påpekar att varken ordet sambo eller texten säger något om kön eller sexualitet.

”Vi vet alltså inget om vandrarnas sexuella orientering och jag ser heller ingen anledning att spekulera om den”, skriver hon vidare.

Enligt Antje Jackelén kan den person av de två vandrarna som inte namnges ha varit en kvinna. Hon säger att det finns en lång tradition för detta synsätt.

”Medvandraren kan mycket väl vara Kleopas hustru – en del bibelvetare menar det och hänvisar till den Maria som nämns i Johannes 19:25 – fast det vet vi inte säkert heller. Därför valde jag det öppnare begreppet sambo”, skriver hon.

Teologen Olof Edsinger är kritisk till hur Antje Jackelén uttryckte sig i sin predikan. 

– Jag tycker att det är ett väldigt olyckligt ordval eftersom det får det att låta som om vandrarna hade en sexuell relation till varandra. Det finns ingenting i texten som stöder ett sådant påstående, säger han. 

Är det troligt att en av vandrarna var en kvinna?

– Nej, det är inte troligt. I den här kulturen var det otänkbart att gå på långpromenad med en kvinna som inte var ens hustru. Och att vara sambo var uteslutet i den judiska kulturen. 

Kan medvandraren ha varit Kleopas hustru?

– Ja, rent teoretiskt antar jag det. Men det står ingenting om det, och hursomhelst ska vi inte kalla det för sambo. Det finns inte heller något i texten som antyder att de var av olika kön. 

Är det möjligt att det var ett homosexuellt par?

– Judisk kultur vid den här tiden var helt samstämmig i att inte acceptera samkönade relationer. Även Jesus bejakade Gamla testamentets lagar om otukt. Därför finns det ingen anledning att tro de var ett homosexuellt par. 

I den här kulturen var det otänkbart att gå på långpromenad med en kvinna som inte var ens hustru. Och att vara sambo var uteslutet i den judiska kulturen.

Svensk i ECI:s styrelse

Uppdrag. The European Coalition for Israel arbetar med förbättrade relationer mellan Israel och EU och för en rättvis bild av Israel i Europa. Nu har svenske...

Domstol prövar hemundervisning

Tyskland. Europadomstolen fäller sin dom senare i år Europadomstolen för mänskliga rättigheter granskar just nu ett tyskt ärende som handlar om hemundervisning. Liksom i Sverige är hemundervisning i det...