... han som tröstar oss i all vår nöd, så att vi kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva fått av Gud.
1 Kor 1:4

Världen idag

Glädje när kyrka bjöd flyktingar till julfest

27 personer uppges ha gett sina liv till Jesus vid SOS Church stora julfest för flyktingar på lördagskvällen. Hand i hand bad också svenskar och invandrare för människorna i Aleppo och Syrien.

Nyheter · Publicerad 16:01, 18 dec 2016

Det var fullt pådrag i den inhyrda festlokalen i Södertälje, berättar Sigurd Kristianslund vid församlingen SOS Church i Stockholm som stod bakom festen. Av närmare 300 besökare var det stora flertalet flyktingar och invandrare.

– Vi hämtade dem i bussar, säger Kristianslund och berättar om syrier afghaner, irakier och människor från Nordafrika.

Alla hade de tackat ja till inbjudan från den kristna frikyrkan.

– De flesta av gästerna bor på den stora flyktingmottagning i Stockholm där vi jobbar sedan två år.

Fullt matbord, kända julsånger och predikan av julens evangelium var viktiga inslag under festkvällen.

– Vi tog hand om gästerna från början till slut, säger Sigurd Kristianslund.

I sin predikan talade Amritzer om vikten av att respektera och älska varandra som människor. Och om hur Jesus tog alla straff, allt mörker på sig på korset, berättar Kristianslund som upplevde att detta tog tag i människor.

– Det finns så mycket hårdhet och hat mellan vissa av dessa grupperingar. Många kände nog att de måste lägga ned det där inför Jesus och i stället komma till honom, säger han och berättar om det stora gensvaret då frälsningsinbjudan gick ut.

– 27 flyktingar kom till tro på Jesus. Det var fantastiskt, en verkligen seger.

Innan kvällen var slut och gästerna skjutsades hem satte man på lite orientalisk musik i högtalarna. Människor dansade och glädjen var påtaglig.

– Det var härligt att få se dessa människor blomstra och komma till liv mitt i allt elände de upplever. Att få ge dem en kväll där de verkligen kan känna hopp och glädje, säger Kristianslund.

Judisk kyrkogård förstörd – vicepresident Pence städar upp

Symbolhandling. Antisemitism fördömdes 170 gravstenar vältes och förstördes nyligen på den judiska kyrkogården i Saint Louis i den amerikanska delstaten Missouri. I onsdags var USA:s...