Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer.
Romarbrevet 5:20

Världen idag

Anders Gerdmar med sin nya bok – Guds Ord räcker. Foto: Jonas Adolfsson

Fråga om Katolska kyrkan ledde till ny bok

Att klargöra skillnader mellan evangelisk och romersk-katolsk tro. Det är syftet med docent Anders Gerdmars nya bok ”Guds Ord räcker”. "Jag möter i dag troende som undrar om det räcker att tro på Jesus för att bli frälst", säger författaren.

Nyheter · Publicerad 00:01, 6 aug 2016

Upprinnelsen till boken var en fråga han fick av en kvinna: ”Måste man bli katolik för att vara en riktig kristen?”

– Jag tror att den chockade mig lite, säger Anders Gerdmar, ovan att få en sådan fråga i ett sedan flera hundra år protestantiskt Sverige.

Å andra sidan, de katolska idéerna hade vuxit sig starkare i Sverige under några år. Det var Uppsalateologen väl medveten om. Dessutom hade Ulf Ekman, en av vår tids tongivande evangeliska ledare, just konverterat.

– Kvinnan kom faktiskt till mig samma dag som Ulf hade meddelat sin konversion, berättar Anders Gerdmar.

Med kvinnans oro i tanken började han arbeta på ett blogginlägg.

– Det delades flera tusen gånger, berättar Gerdmar och det blev också början till att skriva boken. Jag kände att jag måste ge ett svar, kände att jag inte kunde ta mitt ansvar som lärare, teolog och förkunnare om jag inte visar hur det faktiskt är. Och Skriften är rätt tydlig när det gäller hur man blir frälst. Och där krävs inga andra kvalifikationer utöver tron på Jesus Kristus.

Ditt svar på kvinnans fråga blev också bokens titel: ”Guds ord räcker”. Men anser inte katolikerna det också?

– Den katolska kyrkan har en hög skattning av Guds ord. Men i romersk-katolsk tro kan både Skriften och Traditionen betecknas som Guds ord. I evangelisk tro har vi Bibelns 66 böcker. Punkt. Det ordet är guda-inandat, det är annorlunda än alla andra ord.

Anders Gerdmar betonar noga att den kunskap om romersk-katolsk teologi han delar i boken inte är hans egna åsikter. Allt är hämtat ur den katolska kyrkans egen lärobok, den Katolska kyrkans katekes.

– Hela boken bygger på att jag citerar denna katekes på punkt efter punkt. Rena citat. Jag försöker förklara dem och vad som är en evangelisk ståndpunkt.

Du går bland annat igenom hur den katolska kyrkan ser på läror som påven, Maria, skärselden och avlaten. Anser du att någon av dessa läror skulle vara möjliga att motivera utan Traditionen och det romersk-katolska läroämbetet?

– Nej, det är väldigt svårt. Ta exempelvis synen på påven som kyrkans överhuvud och Kristi ställföreträdare på jorden. Även de allra flesta av Mariadogmerna är klart efterbibliska, till exempel läran om Maria himmelsfärd som tillkommit väldigt sent i kyrkohistorien.

Han nämner även lärorna om skärselden och avlat.

– De saknar bibliskt fundament, men är, trots det, väldigt levande i romersk-katolska kyrkan.

Men katoliker motiverar ju själva flera av dessa saker utifrån bibelordet.

– Jo, ibland kanske man har hittat någon enstaka vers men man tolkar då detta till en enorm lärobyggnad. Ett exempel är synen på påven. Det finns väldigt lite stöd för den idén i Nya Testamentet men den har vuxit sig jättestor.

– Det faktum att den romersk-katolska kyrkan har andra källor, med lika hög eller mycket hög dignitet, gör att man i praktiken inte sätter Skriften lika högt som man gör i evangelisk tro, hävdar Gerdmar.

I boken betonar du också det som evangelisk och katolsk tro har gemensamt. Berätta?

– När det gäller de centrala dogmerna om vem Jesus är står vi helt enade. Själv gör jag också en noggrann distinktion mellan katolsk lära och romerska katoliker. De är verkligen mina bröder om de tror på Jesus och bekänner honom som Herre.

Anders Gerdmar berättar också att han personligen har regelbunden och mycket god gemenskap med katolska karismatiker.

Gerdmar är en teologisk auktoritet inom evangelisk kristenhet. Han kan titulera sig teologie doktor och docent i Nya Testamentets exegetik vid Uppsala universitet. Han är dessutom rektor för Skandinavisk teologisk högskola, STH.

Någon kanske oroas över att din bok kan bromsa strävan efter enhet i Kristi kropp. Hur ser du på det?

– Ett äktenskap måste vara mellan två likvärdiga personer som båda ska vara tillräkneliga. Båda parter måste veta vilka de är och vad de vill med livet och sedan kommer de överens om att leva tillsammans. Samma sak gäller enhet. Om vi inte vet vilka vi är kan vi heller inte ha dialog. Därför kan det inte vara fel att tydliggöra skillnader mellan våra kyrkors teologi – för det finns skillnader.

Anders Gerdmar skärper tonen:

– Den enda enhet som är värd något är en biblisk enhet. Annars blir det ett människoverk och det är inte den enhet Jesus talar om. Han ber om en gemenskap, en ”koinonia”, mellan dem som tror på och älskar honom. Detta drömmer jag också om, och ber om. Men detta är långt från den kyrkopolitik där man förhandlar bort sin profil för att kunna komma överens.

Som en huvudorsak till att han skrivit boken, framhåller författaren själavårdsbehovet. Han har noterat hur flera pingst-karismatiska troende börjat brottas med dessa frågor.

– Ulf Ekmans steg har naturligtvis spelat stor roll. Men vi har också en stor diskussion kring konversionerna på stiftsgården Berget i Rättvik. Detta har gjort att folk har blivit lite osäkra och behöver få visshet om att Guds ord, och den enkla tron på Jesus Kristus, räcker.

Med detta budskap vill Anders Gerdmar nå fram till alla som vill höra.

– Vi behöver lyfta fram Guds ord i dess klarhet, enkelhet och i dess kraft. Det är det ordet som kan förändra en människa, det är det ordet som kan förändra det här landet. Därför är det så viktigt att vi varken drar ifrån eller lägger till något till Guds ord.

Den enda enhet som är värd något är en biblisk enhet. Annars blir det ett människoverk och det är inte den enhet Jesus talar om.

Vad små vi är när vi bara jagar efter mera.

Gästkrönika Jens Charlieson Jag ser Afrika i mitt Instagram­flöde och undrar vad det är som händer med oss här i väst. Många av mina vänner befinner sig just nu i Etiopiens...