Herren ger styrka åt sitt folk, Herren välsignar sitt folk med frid.
Psaltaren 29:11

Världen idag

Drygt 300 kom till Bollhallen i Storuman när Sebastian Stakset var på besök, berättar arrangörerna. Foto: Andreas Westman

Flera frälsta vid Staksetbesök i Storuman

Mörker vändes till ljus i den lilla kommunen Storuman då Sebastian Stakset var på besök i onsdags. Ungdomar som hade tyngts ner av tragiska självmord fick erfara livet i Jesus, berättar arrangörerna och nu väntar ett viktigt uppföljningsarbete.

Nyheter · Publicerad 16:08, 1 jun 2018

Sebastian Staksets ”framdragande” över Sverige fortsätter. I onsdags var han i Bollhallen i Storuman i en satsning som gjordes av kyrkorna i staden och grannkommunen Vilhelmina.

– Det var fantastiskt, det var så starkt! berättar 32-åringen när Världen idag når honom via telefon.

Sedan följer en snabb, men entusiastisk, genomgång av det som skedde.

– Många blev frälsta, folk stod och grät överallt, ett gäng tjejer från ett hvb-hem kom till tro, vänner till personer som hade tagit livet av sig mötte Jesus, en tjej med självmordstankar fick nytt liv i sig … Gud är så god! säger Stakset.

När Världen idag tar kontakt med Roger Jönsson, kårledare för Frälsningsarmén i Storuman och Vilhelmina, bekräftas uppgifterna.

– Mellan 15 och 20 personer tog emot Jesus, säger han.

Roger Jönsson berättar att drygt 300 personer kom till eventet, en siffra som enligt honom är hög för en liten Norrlandskommun.

– Det var fullt ös, säger han.

Bakom satsningen döljer sig mycket förberedelse – inte minst genom förbön. Jönsson berättar att man har haft åtta särskilda förbönstillfällen i Vilhelmina inför besöket.

En viktig anledning till att satsningen blev lyckad är, enligt Jönsson, att alla kyrkorna i området har stått enade.

– Det har förbrödrat oss, säger han.

Roger Jönsson berättar att det inte har varit lätt i regionen under den sista tiden.

– Orsaken till att vi kallade upp Sebastian var att det har hänt mycket negativt här, bland annat flera självmord bland unga. Vi ville bryta det mörkret, säger han.

Att unga personer som haft självmordstankar eller tyngts ner av vänners självmord nu fick möta livet i Jesus gläder honom stort.

– Det var fantastiskt, säger han.

Han poängterar dock att det är nu arbetet börjar, arbetet med att hjälpa ungdomarna bli kvar i sin tro. Som en del i detta kommer det startas en ungdoms-Alpha-grupp på fredagar, berättar han.

Sebastian Stakset turnerar vidare. I sommar ska han bland annat vara på flera kristna konferenser.

Kristna scouter får behålla kommunala bidrag

Göteborg. Göteborgs kommunpolitiker har tänkt om. Efter att ha stoppat bidrag till religiös verksamhet, som till exempel Equmenias scouter, finns nu en öppning.