Höj, ni portar, era huvuden, höj er, ni eviga dörrar, så att ärans konung kan tåga in.
Psalm 24:7

Världen idag

Fiender i världen – enade på kristen konferens

Sunni och shia, kristna och personer med muslimsk bakgrund. Kort sagt, människor som brukar beskrivas som fiender förenades i stor kärlek vid helgens arabiska konferens i Stockholm. Alla hade de en gemensam längtan: Att tjäna Jesus och bli en välsignelse för Sverige.

Nyheter · Publicerad 10:05, 7 aug 2017

Det är inte var dag som arabisk musik ekar över veteåkrarna på Ekerö. Men i helgen var det fallet, då den arabiska kristna sommarkonferensen ägde rum på Kaggeholms slott. Musiken från det vita mötestältet hördes lång väg från den gamla folkhögskolan.

– Din godhet har aldrig lämnat mig, din godhet har aldrig lämnat mig. Säg ett ord så får mitt inre frid, sjöng lovsångsledaren Kamel Said på arabiska.

Konferensen arrangerades av den arabisktalande församlingen i Centrumkyrkan i Sundbyberg. Under fyra dagar samlades hundratals personer från länder som Sverige, Danmark, Finland och Tyskland. De flesta av deltagarna hade ursprung i länder som Egypten, Irak och Syrien, men en del etniska svenskar var också på plats.

Totalt bodde 130 vuxna samt ett antal barn i slottet, flyglarna och folkhögskolans stugor under konferensen.

– De tycker att det är jättetrevligt att bo här. Inte minst att komma bort från Stockholms förorter, berättade Edoxia Botros som hade hand om alla bokningar.

Inne i mötestältet klev kvällens talare upp på scenen. Det var broder Wahid som har ursprung i Sudan, men bor i Egypten.

– Vi har den här konferensen för att Gud ska välsigna det här landet. Vad har du för längtan i ditt hjärta? Lägg fram den inför Gud och be, sa broder Wahid.

Predikan utgick från Jesaja 62, som talar om att Gud har ställt väktare på Jerusalems murar, samt från personen Lemek i Första Mosebok. 

– Ni kanske har en längtan att ert barn ska vara till välsignelse för det här landet, sa broder Wahid.

Flera barn var med inne i mötestältet. Somliga sov mot sina föräldrars bröst medan andra febrilt försökte krypa ut genom tältöppningen.

– De få personer i Sverige som vill jobba för Gud, dem kommer Gud att använda, och då kommer saker att förändras, fortsatte broder Wahid.

Vid slutet av predikan fick alla som hade en längtan efter att tjäna Gud, för Sverige, eller en längtan för sina barn, kliva fram till scenen. Nästan hela deltagarskaran strömmade fram till scenen.

– Det här är inte små böner, det är stora böner, sa broder Wahid.

Efter bönestunden var det dags för lovsång igen.

– Jesus är Gud, Jesus är Gud. Han har räddat mig från synden, sjöng Kamel Said som är kristen palestinier som hade rest till konferensen direkt från Israel.

Det märktes av de arabiska tongångarna var populära. Många av mötesdeltagarna började röra sig i takt med musiken, filma med sina mobilkameror eller klappa i händerna.

– Nu ska jag avsluta med en lovsång på hebreiska, sa Kamel Said, vilket förbättrade stämningen ytterligare.

Minst tretton personer höjde sina mobilkameror och folk flyttade på sig för att kunna se bättre.

– Jag gjorde en gång en skiva med sånger på arabiska, hebreiska och engelska. Men den gick inte bra. Araberna gillade inte att jag hade med låtar på hebreiska och judarna gillade inte att jag hade med låtar på arabiska, sa Kamel Said, varpå folket skrattade.

– Men jag hoppas att det går bra här, lade han till.

Sedan började han sjunga. Sången sades ha titeln ”Vi måste glädjas i Herren”, och snart sjöng mötesdeltagarna med så gott de kunde.

Bland dem som filmade med sina mobilkameror fanns en ung man som tidigare varit en mycket högt uppsatt imam Irak, men som kommit till tro, blivit dödshotad och flytt till Sverige.

När gudstjänsten hade avslutats berättade lovsångsledaren att det hela var unikt.

– Det är första gången som jag har varit med om att arabisktalande personer har sjungit med på hebreiska, sa han.

I mötestältet pratade folk nu glatt med varandra. På plats fanns bland annat före detta shiamuslimer, före detta sunnimuslimer, personer som varit kristna länge och personer som nyligen kommit till tro.

En av dem som nyligen kommit till tro var Elia Chenani från Iran. Han bor på ett asylboende i Malmö och kunde vara med på konferensen eftersom han, förutom persiska, talar lite arabiska.

– I mitt hemland säger perser och araber knappt hej till varandra. Här, bland kristna, är araberna mer än mina vänner – de är min familj.

Det är första gången som jag har varit med om att arabisktalande personer har sjungit med på hebreiska.

Arabiska sommarkonferensen

När: 3–6 augusti

Var: Kaggeholms slott

Tema: Tystna aldrig

Medverkande: Broder Wahid (Sudan/Egypten), Marwan Quandah (Jordanien), Ashraf Azmy (tv-kanalet Al-Hayat),Ezzat Shaker (pastor i förföljd kyrka i Mellanöstern) lovsångsledaren Philip Wissa (Egypten), lovsångsledaren Kamel Said (Israel), ett böneteam från Tanzania, ett team från Indonesien med bland annat Imanuela Antonia samt Patrik Sandberg (Sverigebönen), Anderas Ardernfors (Pingst), Peter Persson (Vineyard).

Arrangör: Arabiska församlingen i Centrumkyrkan i Sundbyberg

Har det blivit legitimt att hata judar i Sverige?

Ledare Antisemitism Jag besökte nyligen Malmö och hade ett möte i närheten av den judiska synagogan. En skylt förklarar att området är tv-övervakat och synagogan är...