Nyheter

Facebook tillät annonser riktade till ”judehatare”

Facebook har hamnat i blåsväder för att de tillåtit annonsörer att rikta sina annonser till "judehatare".

Den som har köpt annonsutrymme på Facebook har kunnat välja att rikta annonsen till ”judehatare” och folk som är intresserade av ”hur man bränner judar”. Det visar en undersökning som Svenska Dagbladet har tagit del av. Nu stoppar Facebook möjligheten för annonsörer att definiera sina egna intressegrupper.

Publicerad Uppdaterad

För att nå en särskild grupp människor kan den som annonserar på Facebook välja att definiera egna intresseområden. Det innebär att Facebookanvändare får se annonser baserat på vad de skriver i sina statusar. Den som ofta skriver ordet ”mat” på sin Facebooksida kan exempelvis få upp annonser som har med mat att göra.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS