Herren ger styrka åt sitt folk, Herren välsignar sitt folk med frid.
Psaltaren 29:11

Världen idag

Ex-muslim om böneutrop: "Proklamerar Allahs herravälde"

När det muslimska böneutropet ljuder över en stad så betyder det att ”vi har intagit denna stad”. Det säger Gjohn-Marko Berisha som växte upp i en muslimsk familj på Balkan.

Nyheter · Publicerad 07:00, 5 apr 2018

Frågan om böneutrop är glödhet i Sverige, bland annat sedan moskén i Växjö nyligen lämnade in en ansökan om att få hålla böneutrop. Till kritikerna sällar sig en av dem som själva har bakgrund i islam, Gjohn-Marko Berisha , numera bosatt i Örebro och anställd i Svenska kyrkan.

Gjohn-Marko Berisha växte upp i en muslimsk familj i ex-Jugoslavien. Pappans död tog honom hårt och efter en tid som ateist blev han en kristen. Det skedde efter att han flytt hit till Sverige, undan Bosnienkriget i början av 1990-talet.

Trots att han lämnat islam så framhåller han att den svenska religionsfriheten även gäller muslimer.

– Likaväl som vi kristna har kyrkor att samlas i, så bör vi tillåta muslimer att mötas i sina moskéer, säger han, men är samtidigt tveklöst kritisk mot minareter och böneutrop.

I det här fallet handlar det inte om religionsfrihet, menar Gjohn-Marko Berisha . Att jämföra fenomenet med kyrkklockor, så som skett i debatten, är absurt, menar han, och beskriver kyrkklockor som en påminnelse om gudstjänst till skillnad från böneutropet med sin starkt proklamerande text: ”Allah är störst. Allah är störst. Jag vittnar om att det inte finns någon annan gud än Allah och Muhammed är hans sändebud”.

– Minaretens högtalare är till för att proklamera för alla andra vem som är den ende och den störste, det är islamisternas sätt att säga att: ”Nu har vi intagit den här staden”, säger Gjohn-Marko Berisha .

Han varnar för utvecklingen i Sverige. Om vi börjar att säga ja till enskilda minareter, så blir det ett prejudikat som kan användas av muslimer på varje ort, menar Gjohn-Marko Berisha .

Och även om det först handlar om proklamation en gång i veckan så tror han att positionerna kommer att flyttas fram efter hand, att det längre fram kommer att handla om fem gånger om dagen.

— Det kommer inte att förbättra integrationen om vi säger ja till minareter och böneutrop i Sverige. Snarare tvärtom, menar Gjohn-Marko Berisha bestämt.

– Vilken person som inte är muslim vill bo i ett sådant område med denna proklamation? frågar han sig och ser framför sig bostadsområden med allt större koncentration av muslimer.

– Andra svenskar kommer med stor säkerhet att flytta därifrån.

Statsminister Stefan Löfvens argument att man kan tillåta minareter i ett industriområde där ingen störs, betecknar Gjohn-Marko Berisha som ”flum”, ett sätt att undvika den principiella debatten.

– Säger man ja till en minaret på en plats en gång i veckan, kan man inte senare säga nej på andra platser.

Det kommer inte att förbättra integrationen om vi säger ja till minareter och böneutrop i Sverige.

Gud är en förbunds-Gud

Ledare Tumma inte på äktenskapet I morgon är det midsommarafton. I Sverige är det en dag med många och starka traditioner, med alltifrån midsommarstång och blomsterkrans till...

Ny podd från EFK-ledare

Premiär. En ny podd har sett dagens ljus. Det är EFK:s två nyvalda ledare LinalieNewman och Ingemar Forss som tillsammans gör podden Ett missionellt liv, och...