De som bor vid jordens ändar
 häpnar för dina tecken,
 öster och väster 
 fyller du med jubel.
Ps. 65:9

Världen idag

Ex-imam: Svårt att kombinera islam och demokrati

Ibland använder fundamentalister icke-fundamentalister för sina egna syften. Det menar Tomas Samuel, ex-imam från Egypten. Han vill inte uttala sig om huruvida det är fallet för partiet Jasin, men säger att vi måste vara vaksamma.

Nyheter · Publicerad 07:30, 15 sep 2017

– Det finns generellt tre typer av muslimer i Sverige, säger Tomas Samuel som tidigare var imam i Kairo, men i dag är en kristen apologet som flytt till Sverige.

Den första gruppen vägrar låta sig demokratiseras i samhället och är exempelvis salafister, menar Samuel. Den andra gruppen är ”vanliga samhällsmedborgare”, som främst bryr sig om jobb och familj, och lever i skuggan av systemet. Den tredje gruppen är ”demokratiska muslimer” som antingen vill leva ut islam i ett demokratiskt samhälle eller vill låta islam vara ramen i det demokratiska samhället.

– Det innebär att det är samma system, men att muslimerna ändrar synen på systemet.

De kan exempelvis säga: ”Vi står för rättvisa eftersom Koranen är rättvis”, förklarar Samuel.

Han vill inte säga vilken grupp som han tror att företrädarna för partiet Jasin tillhör.

– Det vore orättvist att döma dem utan att veta så mycket om dem, säger han.

Han betonar dock att Jasin-företrädarna utger sig för att vara shiiter.

– Att de är shiia betyder med största sannolikhet att de tror på ett kalifat och teokrati i likhet med Khomenism-ideologin i Iran.

Vad är det för skillnad på ett parti med kristna rötter och ett islamiskt parti?

– Det är stor skillnad på det kristna synsättet och det muslimska. Kärnan i kristendomen är att förändra personen, inte systemet. Jesus försökte aldrig ändra systemet, han förvandlade individer.

Borde vi vara oroliga?

– Jag tror att vi bara behöver vara tydliga och redo för dialog. Demokrati handlar inte endast om att få göra sig själv hörd – det handlar också om att låta andra uttrycka sitt synsätt. Vi ska försvara deras röst, men inte nödvändigtvis deras system, säger han.

Tomas Samuel påpekar att det är viktigt att ställa tydliga frågor till de muslimska företrädarna så att man förstår deras terminologi.

– Muslimska ledare kan säga ”Vi är för kvinnors rättigheter”. Då kan vi ställa frågan: ”Vad menar ni med kvinnors rättigheter?” Jag tror att vi behöver förstå betydelsen bakom orden.

Han betonar dock att vi måste skilja på sak och person – och inte ”vara emot” enskilda muslimer.

– Vi som är kristna får inte glömma att varje person är skapad till Guds avbild och älskad av honom.

Tittar man på den muslimska världen så styrs de flesta länder totalitärt – är det möjligt att kombinera islam och demokrati?

– Vad vi ser nu är endast de två former av ”demokratisk islam” som jag nämnde, för islam har, i sin kärna, många saker som står i motsättning till demokrati. För att kombinera dessa två skulle man behöva förändra islam, och det är inget som någon muslim skulle acceptera, för då skulle det inte längre vara islam.

Tomas Samuel avslutar med en varning.

– Ibland använder fundamentalister icke-fundamentalister för sina egna syften. Det gör de för att alla ska känna sig bekväma med islam.

Det kan innebära att det till en början är en moderat form av islam som lyfts fram i ett parti, menar han.

– Sedan blir det en annan form av islam. Det kan vi se i historien och på många platser i dag. 

Universitet vänder: Tillåter kristen närvaro

Storbritannien. Världen idag berättade nyligen om hur kristna portades från en välkomstmässa vid ett av Oxforduniversitetets college i Storbritannien. Efter svidande...