Du är mitt beskydd, för nöd bevarar du mig, med frälsningens jubel omger du mig.
Psaltaren 32:7

Världen idag

Etiopienkyrka fick 3,5 miljoner nya medlemmar

På sex år har Mekane Yesus-kyrkan i Etiopien vuxit med 3,5 miljoner medlemmar. Det berättar EFS-prästen Jonas Nordén, tidigare missionär i landet. – Jag tror att det beror på en målmedveten strategi, säger han och påpekar att vi i Sverige har mycket att lära av etiopierna.

Nyheter · Publicerad 12:00, 23 aug 2018

Medan Svenska kyrkan stadigt tappar medlemmar, och svenska frikyrkosamfund gläds ifall de ser en tillväxt på 1 000 personer, kan Mekane Yesus-kyrkan i Etiopien fröjdas över att ha vuxit med flera miljoner. År 2012 hade man sex miljoner medlemmar och nu har man nått upp till 9,5 miljoner medlemmar, berättar prästen Jonas Nordén som under fyra år var missionär i landet.

Uppgifterna kommer från kyrkans årsmöte och har nått Jonas Nordén via chefen för kyrkans barn- och ungdomsavdelning, där Jonas och hans fru arbetade för EFS.

– De är överväldigade och jag känner stor tacksamhet till Gud, säger Nordén.

Vad beror den stora tillväxten på?

– Jag tror att den beror på en ganska målmedveten missions- och församlingsstrategi som Mekane Yesus-kyrkan har haft de senaste fem åren. Bildar man en ny församling ska man också direkt ha en ny ”prediko­plats”, det vill säga ett nytt område eller en ny stadsdel som den församlingen tar ansvar för att evangelisera. Det har visat sig vara en strategi som genererar driv och god frukt, säger han. 

Hur en församling etableras på en ny plats kan, enligt Nordén, se olika ut: Ibland sker det genom personliga relationer, ibland genom etablerad verksamhet och ibland genom konferenser eller gatumöten.

En sak är dock gemensam: Bön.

– Man börjar alltid med att be. Det tror jag är en viktig nyckel, säger han.

Jonas Nordén berättar att det finns ett starkt missionsdriv bland kristna i Etiopien. När han och hans fru kom dit år 2012 och fick höra att det fanns en strategi om att nå 30 miljoner med evangeliet på fem år tänkte de: ”Hur är det möjligt?”. Men snart fick de veta hur etiopierna tänkte: Om var och en av de sex miljoner medlemmarna vittnade för en människa om året under fem års tid skulle man nå 30 miljoner.

– Det finns ett tänk av att ”vittnesbördet måste vidare” och att det är varje troendes uppgift.

Många av dem som blivit medlemmar i Mekane Yesus-kyrkan är, enligt Nordén, före detta muslimer. Andra är ”slumrande ortodoxa kristna” som har ”väckts i sin tro”.

Har man en strategi för att de nykristna ska rota sig i tron?

– Det är en av kyrkans absolut största utmaningar. Strategin för detta är något som jag och min fru var en del av: Att arbeta med utbildning på alla nivåer – från grundläggande lärjungaträning till teologiska utbildningar. Där hinner de inte med helt enkelt. Missionsarbetet sköter de bra själva, men när det gäller undervisningen är de fortfarande i behov av hjälp utifrån.

Har vi i Sverige något att lära av etiopierna?

– Ja, det tror jag absolut. Dels tror jag att vi i väst behöver återerövra bönen, dels tror jag att vi behöver återupptäcka missions­ivern – viljan att hela tiden nå vidare. Det är som om vi har tappat bort längtan efter att fler ska få lära känna Jesus, att vi inte inser allvaret i att varje människa behöver höra om Jesus. Förr var det vi som delade med oss av vår tro till dem, nu är det de som behöver smitta av sig till oss.

Mekane Yesus

Mekane Yesus-kyrkan är en evangelisk, luthersk kyrka som har karismatiska gudstjänster. Kyrkan är världens största lutherska samfund. Tidigare hade kyrkan formellt samarbete med Svenska kyrkan, något som bröts 2013 på grund av Svenska kyrkans införande av samkönade äktenskap. Kyrkan grundades av EFS-missionärer och har fortfarande nära relationer med missionsrörelsen.

Kinas kristna ledare möter ökat våld med historisk deklaration

Förföljelse. I en frimodig proklamation har 279 kristna ledare i Kina gått ut och markerat emot de tilltagande övergreppen på kristna och kristen tro i landet....

Den nya gnosticismen

Ledare Letar sig in även i genusvetenskapen En av mänsklighetens mest seglivade irrläror är den som går under beteckningen gnosticism. Begreppet kommer från det grekiska ordet för kunskap,...