Jag vill jubla och vara glad över din nåd, ty du ser till mitt lidande, du tar vård om min själ i nöden.
Psaltaren 31:8

Världen idag

Kim Jong-Il står tillsammans med sonen Kim Jong-Un, som är den nye ledaren för det kommunistiska Nordkorea. Foto: Scanpix

Det kan bli värre för Nordkoreas kristna

Kim Jong-Il:s död kan leda till mer förföljelse av kristna. Efterträdaren har visat att han kommer att fokusera på sådant förtryck.

Nyheter · Publicerad 00:00, 21 dec 2011

För 17 år sedan tog Kim Jong-Il över makten i Nord­korea efter sin far Kim-Il Sung. Under måndagen tillkännagav en gråtande koreansk nyhetsuppläsare den förstnämndes död. Därefter har Nordkoreas statliga nyhetsbyrå förklarat att dödsorsaken var "Överarbete för att tjäna det nordkoreanska folket".
Och nu uppmanar Open doors till förbön för landet och för de kristna som lever där. Den amerikanske ordföranden Dr Carl Moeller säger i ett uttalande att "Framtiden är i högsta grad oviss, trots att den brutala diktatorn nu är död".

Det finns spekulationer att sonen Kim Jong-Un – som nu förväntas ta över makten – är lika grym som fadern. Andra hävdar att han är mildare i sinnet och tänker mer på folkets väl.
Och i nordkoreanska medier visas just nu den döde diktatorns kropp upp i en glaskista. Tv-uppläsaren signalerar att allt ska förbli så oförändrat som möjligt när Kim Jong-Un tar över diktaturtyglarna: "Den respekterade kamraten Kim Jong-Uns tankegångar är exakt desamma som den käre generalens", heter det.

Förhoppningen hos Open doors är att de svårt förföljda kristnas situation ska bli bättre. Mellan
50 000 och 70 000 sitter i fångläger där de behandlas ännu värre än de vanliga fångarna. Den amerikanska kristna tidningen Charisma Magazine beskriver en vardag där de troende straffångarna svälter till döds och där arbetet ofta är så hårt att de går under.
– Det nordkoreanska folket lever i en mardröm som aldrig tar slut, skriver tidningen.
Den svenske verksamhetsledaren Peter Paulsson håller med och säger att landet under de senaste nio åren har funnits överst på listan över förföljda kristna. Den rankar de 50 värsta länderna i kristen förföljelse och i Nordkorea räcker det med att tillbe någon annan än Den store ledaren eller Den käre ledaren för att bli arresterad.
– Det räcker med att ha en bibel eller uttrycka tro på Gud för att dömas till dödsstraff eller arbetsläger. Barnen i skolorna luras till att avslöja sina föräldrar och de är redan bortforslade när barnen kommer hem, säger Peter Paulsson och beskriver husräder och specialtränade spioner för att infiltrera kristna grupper. Han hoppas att Kim Jong- Un kommer att förbättra villkoren för de kristna, men att det mycket väl kan bli tvärtom.
– Nordkorea är världens enda kommunistiska dynasti och han kommer att göra allt för att behålla landet på samma sätt som det varit under tre generationer. Och det finns en stor skillnad från när den första ledaren tog makten; Kim Il-Sung hade stöd från den hela kommunistiska världen. I dag finns i stort sett bara Kina kvar.
– Vi hoppas på att 2012 kommer att bli året då Nordkoreas folk äntligen får det bättre. Fram till dess får vi be för frihet för dem så de får tro på det de vill och leva på det sätt de själva vill, säger Peter Paulsson.


Ruth Petersson

FAKTA
• Under sex decennier har all tillbedjan och lovprisning än till någon annan än ledaren varit förbjuden. Trots det är 400 000 av den 20 miljoner stora befolkningen evangeliskt troende. Av dem finns mellan 50 000 till 70 000 i fångläger på grund av sin kristna tro. De befinner sig på första plats på listan över de 50 länderna där kristna förföljs och kommer behålla platsen även nästa år.