Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer.
Romarbrevet 5:20

Världen idag

Bojkotta eller inte? - Mycket svagt konsumentintresse för Israelbojkott

Nyheter · Publicerad 07:00, 9 jun 2010


Mycket svagt konsumentintresse för IsraelbojkottEfter "Ship to Gaza" och händelserna utanför Gazas kust har trycket på Israel ökat till en nivå som knappast finner sin jämförelse i Israels 62-åriga historia. Det handlar återigen om ett starkt politiskt tryck, men denna gång också ett tydligare och mera internationellt uttalat krav även på handelsbojkott och ekonomiska sanktioner mot Israel.

I april i år uppmärksammades stort att konsumentföreningen i västra Sverige antog en motion som krävde att Coop Sverige skulle införa en bojkott mot israeliska varor. Motionen antogs av stämman i Göteborg, men kom försent för att Kooperativa förbundets riksstämma den 20 april skulle kunna behandla den. Den kommer upp först vid stämman 2011. Från Coop:s ledning avfärdades motionen dock redan i april.
Nu kommer nya starka bojkottkrav mot Israel. Aftonbladets kultur-och ledarsidor tillsammans med främst Vänsterpartiet uttalar sig skarpt för både handels- och konsumentbojkotter.

De stora dagligvarukedjorna som Coop, Ica, Lidl Sverige och Axfood/Hemköp säger sig inte ha märkt något ökat konsumenttryck för en bojkott mot israeliska varor i butikerna. Någon tycker att Gazakriget för ett och ett halvt år sedan märktes mera, men bara i liten omfattning från konsumenternas sida.
– Det finns inte ett starkt tryck från kunderna , säger Axfoods presschef, Ingmar Kroon, och det syns inte alls på vår försäljning. Erfarenheterna från tidigare är att "det hördes men det syntes inte", säger han till Arbetsliv.

Inte heller de övriga kedjorna kan bekräfta en bred folklig opinion för en bojkott av israeliska varor.
– Det finns inget allmänt kundtryck ute i butikerna, säger Icas presschef Staffan Ekengren. Kanske några fler frågor förra veckan, tillägger han, men menar att kunderna inte tycks efterfråga en bojkott. Vi för däremot inga produkter från ockuperade områden i Israel/Palestina.
Lidl Sverige för inga israeliska varor alls, säger presschefen Martin Jarstål. Ingen har frågat om vi säljer israeliskt. Det är heller ingen stor fråga för oss, tillägger han.

Coops pressekreterare, Janne Pettersson, står kvar vid samma linje som i våras.
– Vi har inte ändrat linje, säger han till Arbetsliv. Vi genomför ingen handelsbojkott på egen hand. Beslut av regering eller FN följer vi naturligtvis, men konsumentkooperationen fattar traditionellt sett sådana här beslut i brett samråd, säger han.
Ica konstaterar att man endast följer EU eller regeringsbeslut i den här typen av frågor. Axfoods Ingmar Kroon är inne på samma linje.
– Vi bojkottar inte. Om kunderna däremot bojkottar vissa varor i hyllorna är det deras beslut.
Ingmar Kroon berättar att det för Axfoods del mest handlar om frukt och grönsaker. Fram till nu har man importerat mycket från Israel som klimatmässigt ligger före Sydeuropa. Marknaden flyttar naturligt med årstiderna, menar han. Nu är det Sydeuropa och sen Sverige som kommer. Sen kommer Israel säkert tillbaka i höst.

– Axfood tar inte ställning i politiska frågor.
– Vi gör affärer med företag, inte nationer, säger presschefen. Men företag som vi gör affärer med skall inte producera på ockuperade områden. Det ingår i vår "uppförandekod" och är lika giltigt i våra affärer med Marocko i deras konflikt med Västsahara. Ingmar Kroon konstaterar återigen att det tydligen finns en skillnad mellan styrkan i ropen på bojkott och kundernas vardagliga beslut. Men han betonar att Axfood handlar med livsmedel och gör inte politiska ställningstaganden.

Siewert Öholm
siewert.oholm@varldenidag.se

Vad små vi är när vi bara jagar efter mera.

Gästkrönika Jens Charlieson Jag ser Afrika i mitt Instagram­flöde och undrar vad det är som händer med oss här i väst. Många av mina vänner befinner sig just nu i Etiopiens...