Du är mitt beskydd, för nöd bevarar du mig, med frälsningens jubel omger du mig.
Psaltaren 32:7

Världen idag

Bedjare från Tanzania till svensk bönekonferens

Ett 40-tal personer från Tanzania kommer till den nationella bönekonferens som äger rum på Ralingsåsgården i augusti. – De kommer stanna i Sverige fram till valet för att be, säger initiativtagaren Anders Gerdmar.

Nyheter · Publicerad 09:00, 12 jul 2018

Varje morgon klockan fyra går en grupp kristna i Tanzania upp och ber. De ber och ber och ber, timme efter timme. På böneagendan ligger bland annat ett avlägset land i norr, nämligen Sverige.

– De har ett starkt hjärta för Sverige. De oroas över situationen i landet och känner ett ansvar, säger teologen Anders Gerdmar, initiativtagare till en nationell bönekonferens som äger rum på Ralingsåsgården utanför Aneby den 23–26 augusti.

Han berättar att tanzanierna vill ge tillbaka till landet som skickade missionärer till dem en gång i tiden, det land de inte längre känner igen.

– När vi berättar om den syn på äktenskap, familj, hbtq och abort som dominerar i Sverige i dag så tror de knappt att det är sant. De blir mörkrädda, säger Gerdmar.

Medan kristenheten i Sverige har vant sig vid läget, anser afrikanerna att det är kris i landet, menar han.

Men det är inte bara ”det mor­ali­ska förf­allet”, som afri­kanerna ber över, utan
även väck­else.

– Det som är häftigt är att de inte bara ser det mörka. De har en tro på Gud, de är övertygade om att han kan vända situationen, säger Gerdmar.

Det var när Anders Gerdmar var på väg ner för att hälsa på sina tanzaniska vänner som tanken på en nationell bönekonferens väcktes. När han var framme i Tanzania och delade idén med ”bönegeneralen” Jackson Sangiza, som tidigare varit i Sverige med ett team, blev denne mycket glad. Han hade nämligen fått ett tilltal om just Ralingsåsgården.

Nu är det bestämt att omkring 40 av de bedjande tanzanierna ska komma till Sverige för att medverka på konferensen. Jackson Sangiza ska tala, och alla ska de vara med och prägla konferensens bön.

– Bönen i Tanzania ser lite annorlunda ut än i Sverige. Den är väldigt intensiv. Det är inte bara en person som ber, utan alla ber – eller snarare ropar – till Gud. Och de ber länge, alltså ”ber igenom”, tills de känner att det har hänt något.

Efter bönekonferensen kommer tanzanierna att skickas ut till olika församlingar i Sverige och resan avslutas med en bönesamling i S:ta Clara kyrka i Stockholm den 8 september, det vill säga dagen före valet.

Spelar det någon roll hur man ber?

– ”Mycket förmår en rättfärdig mans bön när den bedes med kraft”, står det i Jakobs brev. Jag tror att det sker något när man ber med hela sitt hjärta och går djupt in i bönen. Jag har varit i olika karismatiska sammanhang sedan 80-talet, men inte sett något så starkt som hos de här vännerna i Tanzania, säger Anders.

Till bönekonferensen på Ralings­ås­gården kommer inte bara afrikanska bedjare, utan även kristna ledare från många olika sammanhang. Bland dem som ska medverka finns prästen Carl-Erik Sahlberg, pastorn Stefan Swärd, Patrik Sandberg från Sverigebönen, Curt Johansson från Trosgnistan och Lukas Berggren från Världen idag. Parallellt med bönesamlingarna kommer det vara särskilda samlingar för barn och unga.

Mat, boende och husvagnsplatser finns på Ralingsåsgården, men det finns också möjlighet att endast komma på bönesamlingarna.

– Jag hoppas att människor i alla åldrar som har ett hjärta för Sverige ska komma. Vi behöver mobilisera, säger Anders Gerd­mar.

Kristenheten i Sverige är splittrad – vad kan en sådan här konferens göra för enheten?

– Enheten har inte med samfund att göra. Enhet är att vi tittar på landet med Guds ögon. Genom hans ord ser vi hur det står till i landet och vad som behöver göras.

Anders Gerdmar påpekar att partipolitik inte räcker för att lösa Sveriges problem.

– Vi kan inte lösa de här sakerna – men Gud kan. Exakt vad han kommer göra när vi ber vet jag inte, men att han kommer göra något, det vet jag.

Bönen i Tanzania ser lite annorlunda ut än i Sverige. Den är väldigt intensiv.

Nationell bönekonferens

Var: Ralingsåsgården

När: 23–26 augusti

Medverkande: Jackson Sangiza, Carl-Erik Sahlberg, Stefan Swärd, Sven Nilsson, Patrik Sandberg, Curt Johansson, Ingemar Helmner, Claes-Göran Bergstrand, Marcus Bloom, Marco Strömberg, Johanna Winther, Bengt Wedemalm, Magnus och Therese Axelsson, Mike Boije, David Axelsson, Amanda Göransson, Lukas Berggren och Anders Gerdmar.

Hemsida: nationellbon.se

Alliansens Norlén (M) valdes till talman

Talman. Moderaten Andreas Norlén valdes med bred marginal till ny talman i riksdagen. I striden om andre vice talman tänker Socialdemokraterna rösta på...

Den nya gnosticismen

Ledare Letar sig in även i genusvetenskapen En av mänsklighetens mest seglivade irrläror är den som går under beteckningen gnosticism. Begreppet kommer från det grekiska ordet för kunskap,...

OAS-möte hålls i Ljungby

Sommarkonferens. 2019 års sommarmöte för Oasrörelsen kommer att arrangeras i småländska Ljungby, meddelar OAS på sin Facebooksida.