Ingen har någonsin sett Gud. Om vi älskar varandra förblir Gud i oss, och hans kärlek har nått sitt mål i oss.

1 John 4:12

Start > Nyhet | Publicerad: 2012-01-23 00:00

Även små mängder alkohol ökar risken för missfall

En stor dansk studie visar att risken för missfall ökar kraftigt redan vid ett måttligt alkoholintag.

Över 90 000 gravida kvinnor, nästan en tredjedel av alla havande under en sjuårsperiod i Danmark, har ingått i forskningen. Två alkoholportioner i veckan, som motsvarar två snapsar, ökar missfallsrisken med 50 procent, och fyra alkoholportioner fördubblar risken.
- Hittills har man trott att gravida riskfritt kan dricka små mängder alkohol, säger professorn i social epidemiologi på Köpenhamns universitet Anne-Marie Nybo Andersen enligt Videnskab.dk.
Andersen säger att hon gärna kunnat meddela att små mängder alkohol är ofarligt för gravida, men att hon inte kan göra det med tanke på vad studien visat.

Senaste numret

21 maj 2012

Världen idag är en allkristen tidning som skriver om aktuella händelser i världen ur ett kristet perspektiv. Tidningen ges ut varje måndag, onsdag och fredag.

Papperstidningen Webbtidningen
Stäng loginruta

Logga in till varldenidag.se



Glömt lösenord? | Registrera dig Logga in

Stäng

Du är inloggad

Du är inloggad som . Logga ut

Ändra dina uppgifter

Du har möjlighet att ändra dina kontaktuppgifter, lösenord, m m genom att gå in på din "användarsida". Till min sida