Den rättfärdiges läppar förstår vad som är välbehagligt, de ogudaktigas mun förvränger allt.
Ordspråksboken 10:32

Världen idag

Kjell Sjöberg (1933–1997) var under sin livstid en profetröst i Sverige, menar Stefan Swärd.

Viktigt att profetiska tjänsten fungerar

Ledare · Publicerad 00:01, 21 sep 2016

Den kristna församlingen bygger på apostlarnas och profeternas grundval. I församlingen i Antiokia, som var den ledande församlingen efter Jerusalem, verkade bland annat Paulus och Barnabas som profeter och lärare. Nya testamentet talar om en specifik profetisk tjänst och en profetians gåva som är tillgänglig för alla kristna. Det är en gåva och en tjänst som handlar om att förmedla Guds tilltal till människor, församlingar och platser.

Profetens funktion är att välsigna, uppbygga, uppmuntra och stärka tron. När församlingar och troende hamnar i modlöshet och förvirring, misströstan och otro, beror det ofta på att den profetiska funktionen inte fungerar i församlingen.

En annan viktig profetisk funktion är att ge vägledning och inriktning. Profeten har också en uppgift att varna och avslöja synd. Att peka på irrläror och skadliga sidovägar. Den uppgiften måste dock hanteras med största varsamhet och det måste bygga på ett förtroendekapital bland Guds folk.

När profeten Natan besökte kung David för att tillrättavisa honom för hans synder, var det en typ av svårt och utmanande profetiskt uppdrag. Men så viktigt. Många snedsteg i kyrkan och bland kristna ledare hade kunnat undvikas om mer av profetisk lyhördhet hade funnits.

Ett inslag i profetian är också att se framåt och göra framtidsförutsägelser. Det var viktigt i Gamla testamentets profeters tjänst. Samtidigt var framtidsförutsägelserna präglade av hopp eller varning. Detta finns med i Nya testamentet, till exempel i Uppenbarelseboken, och i Jesu framtidsförutsägelser, och profeten Agabus profetior som är omnämnda i Apostlagärningarna.

Den profetiska gåvan och den profetiska tjänsten kan fungera i personliga relationer. Viktiga profetiska budskap i Bibeln framfördes inte i offentliga möten utan i samtal mellan enskilda personer. Som exempel kan nämnas budskapet Natan förde fram till David som avslöjade hans synd. Ett annat forum är den kristna församlingen där den profetiska tjänsten och gåvan har en viktig funktion att bygga upp och uppmuntra församlingen. En tredje dimension är den samhällsprofetiska tjänsten. Profeten ser samhällsutvecklingen och kan varna eller ge riktlinjer. Detta var vanligt på Gamla testamentets tid men vi ser även den funktionen i Nya testamentet, bland annat i Jesu tjänst gentemot sin tids makthavare och politiska etablissemang.

Profetiska budskap ska prövas. Det behöver göras i den lokala församlingen, till exempel av en ledningsgrupp eller en särskild grupp utsedd för detta. Även på en nationell nivå behövs prövningen – man ska inte lyssna på profeter som inte är förankrade i lokala församlingar och som inte står ansvarig inför någon.

Ett exempel på samhällsprofetiska initiativ i modern tid var när Kjell Sjöberg under senare delen av åttiotalet tog upp betydelsen av att vara skuldfri, mitt i en blomstrande högkonjunktur, där det lånades friskt och satsades friskt. Sedan kom en svår ekonomisk kris och de som var skuldfria kunde klara krisen, de som var hårt skuldsatta gick i konkurs. Stanley Sjöbergs konfrontation med extremvänstern under tidigt sjuttiotal, på liknande sätt som Ulf Ekman gjorde under mitten av åttiotalet – är andra exempel på samhällsprofetiska initiativ.

Hör vad Anden säger till församlingarna.

Många snedsteg i kyrkan och bland kristna ledare hade kunnat undvikas om mer av profetisk lyhördhet hade funnits.

Det är så skönt att kunna säga precis som Gud: ”Jag är den Jag är.”

Gästkrönika Johannes Amritzer När Gud introducerar sig för Moses i "den brinnande busken" och svarar på frågan om vad Han heter, säger Han rätt och slätt, "Jag är den Jag Är" (2...