Höj, ni portar, era huvuden, höj er, ni eviga dörrar, så att ärans konung kan tåga in.
Psalm 24:7

Världen idag

Foto: Lightstock

Varför kritisera stöd till förföljda kristna?

Ledare · Publicerad 00:01, 12 aug 2016

Det har blåst upp till debatt om korset i Svenska kyrkan. Nu är ju för all del Bibeln tydlig med att ordet om korset är ”en dårskap för dem som går förlorade”. Men att korset skulle bli ifrågasatt av kyrkans egna företrädare är måhända mer svårsmält. Men å andra sidan var det ju inte så länge sedan som biskop Eva Brunne ville bära ut korset i Sjömanskyrkan och ersätta det med en markering om böneriktningen till Mecka. Så vi ska kanske inte fortsätta förvånas.

Bakgrunden till den smått absurda debatt som nu uppstått är Facebook-gruppen #mittkors, som uppmuntrar människor att lägga upp bilder på sina kors. Initiativtagarna – prästerna Johanna Andersson, Annika Borg och Helena Edlund – beskriver syftet med kampanjen: ”Mitt Kors vill ta ställning för världens förföljda kristna genom att öppet och med stolthet bära korset runt halsen i vår vardag.” I skrivande stund har över 5 200 medlemmar gått med i gruppen och över 800 kors har fotograferats och lagts upp på sidan. Kors i form av halsband, tandsmycken, örhängen och tatueringar. Kors av alla de slag.

Att klaga på mångfalden av kors låter sig alltså inte lätt göras. Och syftet – att ta ställning för förföljda kristna – låter ju för en oinvigd nästintill oantastligt. Men jodå. Den svenskkyrkliga ledningen ser sig nödgad att rycka ut och reagera med kraft.

Svenska kyrkans egen kommunika­tions­chef – Gunnar Sjöberg – skräder inte orden när han ska beskriva sin aversion mot kampanjen. ”Uppman­ingen känns uppviglande och okristlig i de motsättningar som redan råder. Vill vi dra saken till religionskrig”, frågar han sig retoriskt på sin Facebook-sida. Det som alltså skulle handla om att synliggöra människors stöd för förföljda kristna, tolkar kommunikationschefen som uppvigling och religionskrig. En aningen drastisk tolkning från en person som jobbar med kommunikation, kan man tycka. Men han får stöd, av både präster och andra.

Nu ska det sägas att Gunnar Sjöberg inte är emot korset i sig. Nej, det är sättet som korset används på han reagerar emot. Själv bär han gärna ett kors. Men då bär han det ”för” och inte ”mot”, som han uttrycker det.

Det är märkligt ändå. En präst får halsen avskuren under pågående högmässa. Kristna trakasseras, våldtas, fördrivs och slaktas. I det läget är Svenska kyrkans ledning mer upptagen av att kritisera initiativ till stöd för förföljda kristna, än att kritisera själva förföljelsen av kristna. Det är rentav obegripligt. Inget mindre. I själva verket vill de inte alls tala om ”förföljda kristna”. På sin höjd kan de tala om ”utsatta troende”, för att inte missa någon annan grupp som också förföljs. Ändå är det ett oomtvistligt faktum att just kristna – de som sätter sitt hopp till korset – är världens mest förföljda religiösa grupp. Man kan tycka att det skulle vara skäl nog för att visa dem stöd, eller åtminstone avhålla sig från att kritisera andra som vill visa dem sitt stöd.

I andra sammanhang brukar ledningen i Svenska kyrkan inte ha svårt att peka ut förföljelse mot, eller utsatthet hos, enskilda grupper. Att gå i Pride-parader för att stödja hbtq-personer verkar helt oproblematiskt. Då känner de sig inte alls nödgade att nämna varje enskild annan grupp som också har det svårt. Att solidarisera sig med palestinier och högljutt kritisera Israel verkar inte heller vara något konstigt. Nej, då kan Svenska kyrkans ledning minsann vara ordentligt ”mot”.

Det verkar helt enkelt vara när världens alla förföljda kristna kommer på tal, som allt plötsligt blir så relativt och varje distinkt begrepp omvandlas till ett slags allomfattande snömos. All solidaritet och allt stöd tolkas då plötsligt som uppvigling och religionskrig. Det spretar onekligen i kommunikationsplanen.

Svenska kyrkans ledning är mer upptagen av att kritisera initiativ till stöd för förföljda kristna, än att kritisera själva förföljelsen av kristna.

Har det blivit legitimt att hata judar i Sverige?

Ledare Antisemitism Jag besökte nyligen Malmö och hade ett möte i närheten av den judiska synagogan. En skylt förklarar att området är tv-övervakat och synagogan är...