Den rättfärdiges läppar förstår vad som är välbehagligt, de ogudaktigas mun förvränger allt.
Ordspråksboken 10:32

Världen idag

Foto: istockphoto

Rätt väg när kyrkan har kris och kamp

Ledare · Publicerad 00:01, 15 mar 2017

Att vara kristen i Sverige år 2017 är ett bekvämt liv. Risken är minimal att man får sätta livet till. Vi kristna kan ibland hamna i blåsväder, men i de flesta fall kan vi leva ganska normala liv. Så var det inte för de första kristna generationerna i Romarriket. Dopet blev inträdesbiljetten till livsfara. En stor del av Nya testamentets undervisning handlar om att härda ut i lidandet och bevara tron, trots motstånd och förföljelser. Att möta kritik och förutfattade meningar tycks vara maximum av svårigheter som drabbar västvärldens kyrka.

Men detta gäller inte för den globala kyrkan. I många länder lever man ett kristet liv enligt samma villkor som de tidiga generationerna av kristna, det vill säga under livsfara, eller i varje fall under hot om fängelse, att utsättas för ekonomiska skador eller marginaliseras i samhället. Den förföljda kyrkan borde vara måttstocken och riktmärket för oss kristna, både när det gäller teologi och kristet tänkande. En pastor eller en kristen skribent måste kunna ställa sig frågan, hur skulle det fungera om denna predikan eller denna text förmedlades i en underjordisk kyrka i Iran?

Trots allt är det inte enkelt att vara kristen och att vara kyrka i dagens Sverige. En del svårigheter som vi drabbas av kan vi varken skylla på Gud eller djävulen, utan det är helt och hållet självförvållat. Vissa svårigheter är uttryck för att vi lever i en andlig strid. Men vi får inte heller glömma bort Bibelns perspektiv, att domen ska börja med Guds hus.

Skakningar och sållningar kan även komma från Gud. Vi bör inte heller vara för snabba när det gäller att döma vad en viss kris beror på.

Krisen kan drabba vilket samfund och rörelse som helst, och vi måste därför vara mycket ödmjuka. De som snabbast dömer kyrkor och samfund som drabbas av kris, kan vara de som står på tur för nästa kris.

Den allvarligaste krisen är när en kyrka eller samfund upphör att vinna människor för Kristus och att göra lärjungar. Det visar sig i både åldrande församlingar, i vikande medlemssiffror, och i att dödsannonser blir vanligare än vigselannonser i samfundstidningen. Den krisen lever många församlingar med i Sverige. Det enda botemedlet är bön och omvändelse och att göra en nystart och börja om från början.

Vi kan även hamna i interna kriser. Det har nu Evangeliska frikyrkan gjort, helt oplanerat. En missionsdirektor avgår, en styrelseordförande avgår och delar av styrelsen hoppar av. En samfundsledning som helt klappar ihop. Hade det inträffat i ett börsbolag skulle aktien ha fallit med 75–90 procent. Hade det inträffat i en mer känd organisation hade det blivit krigsrubriker i fetstil i riksmedierna. Pingströrelsen drabbades för några år sedan av externa kriser, jag tänker närmast på Knutbydramat och den stackars pingstpastorn på Öland, Åke Green, som fick löpa gatlopp i medierna, och delvis även i kristenheten, för en predikan om homosexualitet. Nya kristna rörelser har också fått sin andel av kriserna. Jag tänker närmast på Karisma-kraschen, ledarkrisen i Vineyard, och Trosrörelsens kris när Ulf Ekman konverterade.

Vad gör vi då? Ingen kristen organisation slipper kriser. Några ord på vägen till den som lever i en krisande kristen organisation; tacka Gud i alla livets förhållanden, Kristus har segrat över alla mörkrets makter. Oavsett om det är djävulen som attackerar eller Gud som dömer, så behöver vi be och ständigt söka Guds ansikte, och konstant leva i kärlek och respekt till alla våra kristna medsyskon, inklusive felande ledare som vi tycker sviker. Snart ska alla knän böjas för Kungarnas kung, och då är alla kriser över.

Krisen kan drabba vilket samfund och rörelse som helst, och vi måste därför vara mycket ödmjuka.

Svensk i ECI:s styrelse

Uppdrag. The European Coalition for Israel arbetar med förbättrade relationer mellan Israel och EU och för en rättvis bild av Israel i Europa. Nu har svenske...

Domstol prövar hemundervisning

Tyskland. Europadomstolen fäller sin dom senare i år Europadomstolen för mänskliga rättigheter granskar just nu ett tyskt ärende som handlar om hemundervisning. Liksom i Sverige är hemundervisning i det...