I frid kan jag lägga mig ner och sova, ty du, HERRE, låter mig bo i trygghet.
Ps 4:9

Världen idag

Som kristna behöver vi se nyheter och aktuella händelser genom det som Jesus har gjort på korset, menar Stefan Swärd. Foto: Freely Photos

Kristna bör präglas av tron på uppståndelsen

Ledare · Publicerad 00:00, 19 mar 2018

Vi lever i en värld som ursprungligen är skapad av Gud, men som präglas av fallet och synden och de fördärvsmakter som kommit in i mänskligheten. Bibeln kallar dessa för djävulen och onda andemakter. Både skapelsen och våra kroppar vilar fortfarande under förgängelsen och döden råder. Men skapelsen och människans väsen vittnar om den Gud som har skapat oss. Guds ursprungliga härlighet finns fortfarande i hans skapelse, trots dödens härjningar. En annan faktor för den bibeltroende är också existensen av Guds dom. Gud dömer över synden redan här och nu, men också vid sin tillkommelse. Domen gäller både individer och nationer.

Det finns alltså en dualitet i själva skapelsen. Vi ser den så tydligt när vi granskar vår värld i dag. Människans ekonomiska välstånd har aldrig varit på en så hög nivå i mänsklighetens historia. Inte heller den tekniska utvecklingen eller den medicinska utvecklingen. Trots alla orosmoln har väl världen aldrig varit så fredlig som den är just nu, om vi ser på global nivå. Antalet pågående krig är mycket begränsat ur ett historiskt perspektiv. Trots detta härjar fattigdom, sjukdom och våld i stora delar av världen.

I denna värld lever vi kristna. Vi är ett Guds folk och vi bygger Guds rike i världen. Gud har aldrig lovat oss att slippa alla problem. Han har aldrig lovat oss att vi ska slippa motstånd, kamp och förföljelse här i världen. Dödens förgänglighet är verkligheten för alla människor.

Kristus har dock lovat att vara med oss i alla situationer, även i den brinnande ugnen. Vi har inget löfte om att slippa dödens kyss, men han har lovat att möta oss på andra sidan. Han har lovat oss en uppståndelse.

Kristus har vunnit seger över alla fördärvsmakterna på korset. Satan är besegrad, döden är besegrad, syndens makt är besegrad och världens makt är besegrad. Det är löftet, det är det faktum vi kan bygga våra liv på. Även om vi ännu inte ser att all ondska och allt mörker är underlagda Kristus, lever den troende i hoppet om en framtid och en evighet där inte någon död, mörker eller synd råder.

När vi ser syndens härjningar i vår omvärld, ibland kanske på mycket nära håll, håller vi fast vid honom som har besegrat syndens makt. En dag kommer vi få leva i en värld utan synd.

När vi ser döden i vår närhet håller vi fast vid honom som är uppståndelsen och livet. När vi känner av det andliga motståndet och Satans attacker håller vi alltid fast vid löftet om att han som bor i oss är större än den som är i världen.

Vi kristna behöver leva med en omvärldsanalys som går mycket längre än dagstidningarna och tv-nyheterna. I vår världsbild finns det en Gud som råder över allt, men också en djävul som härjar och får utrymme på grund av människans synd. Det är realiteten av Guds dom över det onda.

Men analysen av mörkret är inte det dominerande. Vi kristna bör präglas av vår segertro. Vi tror på honom som har vunnit seger. Vi ser det stora ljuset framför oss. Uppståndelsen ligger bortom döden. Vi behöver aldrig hämnas eller vara rädda. Vi håller fast vid honom som har skapat världen och har all makt i himlen och på jorden.

Vi kristna behöver leva med en omvärldsanalys som går mycket längre än dagstidningarna och tv-nyheterna.

Rumänien ska flytta ambassad till Jerusalem

Israel. Som första europeiska land tänker Rumänien flytta sin ambassad i Israel till Jerusalem. Det beskedet gav ledaren för landets regeringsparti i...

I helgen möts världsledare i Dag Hammarskjölds anda

Nyhetskommentar Nyhetskommentar. ”Den längsta resan är den inåt" formulerade sig Förenta nationernas andre generalsekretare, den svenske diplomaten Dag Hammarskjöld (1905–61), i hans...