Folk /…/ sade: "Allt han har gjort är gott. De döva får han att höra och de stumma att tala."
Markus 7:37b

Världen idag

Kanske alltför många av oss kristna saknar djupgående upplevelser av Gud på det personliga planet?

Krönikor · Publicerad 00:00, 5 apr 2018

Många är förskräckta för känsloyttringar i Guds rike. I andra sammanhang går det bra att släppa loss. Men då det handlar om gudstjänstgemenskap, vårt sätt att uttrycka vår tro, anses det bäst att inte vara för känslosam. Hellre oberörd än alltför engagerad. Vi har inget emot jubelropen och de lyfta händerna på idrottsplatsen, men i kyrklig gemenskap uppför man sig inte så. Det har ibland skapats ett konstigt motsatsförhållande mellan känslosamhet och förnuft. Men, ett rikt känsloliv behöver inte betyda att man saknar kunskap och insikt. Egentligen är detta resonemang vilseledande. Även människor med de mest briljanta hjärnorna är födda med ett känsloliv. Det är en fantastisk rikedom som gör människan unik i skapelsen. Och frälsningen Bibeln talar om gäller hela vår personlighet.

”Man kan inte leva på känslor”, förklarade någon. Mycket riktigt. Att förankra sin tro i tillfälliga känsloupplevelser saknar bärighet. En kristendom som innebär ett desperat jagande efter lycka och känslorus ger ingen vila för själen. Min tro behöver en stadigare grund, så att det bär även i dagar då själslivet är slitet och känslorna inte orkar med. Den grunden är Guds Ord och Jesu försonargärning på korset. Man kan inte leva på känslor, men man kanske inte dör av dem heller. Allvarligt talat tror jag att många kristna är hämmade och förlamade på grund av ett skadat och bundet känsloliv. Gud vill befria hela vår personlighet! Både vilja, förstånd och känsla. Då kung David längtade efter upprättelse, att åter få hitta tillbaka till livet i Guds närhet, uttrycker han sig så här i sin bön: ”Låt mig åter få känna fröjd och glädje." Han ber om förlåtelse. Att bli ren och befriad från sin synd. Att få tillbaka frimodigheten. Och så ber han om ett helande i sitt känsloliv. Han berättar själv om hur Gud svarade på den bönen: ”Du vände min dödsklagan i dans, du tog av mig sorgens dräkt och klädde mig i glädje.”

För att ta del av allt innehåll på hemsidan behöver du ha en prenumeration på Världen idag.

Ingen prenumeration?

Prova Världen idag gratis i en månad

Har du inget lösenord?

För att du som prenumerant ska kunna logga in på vår hemsida behöver du först välja ett eget lösenord. Detta gör man i vår digitala kundtjänst. Tveka inte att kontakta kundtjänst om du har några frågor.

Militär: Trossamfunden viktiga vid kris

Beredskap. Trossamfunden skulle få en stor roll om Sverige hamnade i kris eller krig. Det menar militären Tommy Jeppsson, chefredaktör för tidningen Vårt...

Måla inte upp politiska motståndare som fiender

Ledare Samtalsklimat Den senaste presidentvalskampanjen i USA präglades av en förfärande polarisering, med förakt för motståndarsidan. Ingen drev den utvecklingen hårdare...

300 präster beskylls för sexövergrepp på barn

USA. En stor utredning har funnit trovärdiga anklagelser om sexuella övergrepp på barn utförda av fler än 300 präster i delstaten Pennsylvania i USA. Fler...