Världen idag

tisdag 09 februari
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
Startsidan arrow Startsidan arrow Opinion arrow Debatt arrow Teologisk härdsmälta i Svenska kyrkan
2009-11-11 00:30

Teologisk härdsmälta i Svenska kyrkan

För många gjorde Kyrko­mötets beslut tydligt att en teologisk härdsmälta inträffat i det svenskkyrkliga ledningsskiktet. Synliga tecken på det var att tills helt nyligen väl genomtänkta och motiverade ställningstaganden hastigt övergavs efter att statsministern, oppositionsledaren och riksdagens majoritet sagt sitt. Vidare att en gemensam och undertecknad skrivning i Sveriges kristna råd plötsligt ansågs betydelselös, så även sju stiftsbiskopars avvikande mening. Samt att hela 1900-talets mödosamt uppbyggda ekumenik, från Nathan Söderblom och fram till påvens och den ekumeniske patriarkens besök i Uppsala 1989 och 1993, offrades för en liten påtryckargrupps särintresse och skeva diskrimineringsbegrepp.
Varje kyrkogemenskap präglas av en under lång tid uppbyggd spiritualitet, en sammanhållen föreställning om vad kyrkan i ord och handling är. Bland teologer, och även andra, är det väl känt att den svenskkyrkliga spiritualiteten är starkt präglad av en vördnad för Guds ord. Reformationens princip ”sola scriptura”, Skriften allena, och Uppsala mötes konstituerande beslut 1593, att alla tvister i religionen ska avgöras utifrån den Heliga skrift, förankrades med tiden djupt i svenskt fromhetsliv.
Denna vördnad för Guds ord, och särskilt evangelierna, som det primära vittnesbördet om Jesus, är förstås inte unik för Svenska kyrkan utan hör till en entydig kristen tradition så långt tillbaka vi kan komma.

Det som hänt spräcker upp denna spiritualitet, som dessutom var skör nog till följd av den rationalistiska bibelkritiken under 200 år.
Somliga skulle säga att något nytt är nödvändigt efter 500 år med en alltför stark förväntan på Skriften som rättesnöre i kyrkan. Men ingen har i så fall erbjudit någon ny sammanhållen föreställning om hur Jesu missions­befallning ska förstås. Denna avsaknad är nu Svenska kyrkans ledande skikts stora problem.
I försöken att försvara kyrkomötets beslut, märks att Svenska kyrkan är ett hus i strid med sig själv. I beslutsunderlaget heter det att det inte finns särskilt mycket om äktenskapet i Bibeln.

Det är häpnadsväckande. Om det är någon punkt som Jesu undervisning är särskilt tydlig på, är det om äktenskapet som en förening av man och kvinna. Det finns ur exegetisk synvinkel inget tvivel om vad Jesus menade. Det uppfattades som en skärpning, inte en vidgning.
I ingen annan fråga ligger linjen så rak ända från skapelseberättelsen, genom profeterna och evangelierna, till de nytestamentliga breven och till Uppenbarelsebokens brud- och bröllopsmystik.
Det kristna äktenskapet röjer därtill en ny dimension: en återspegling av Kristi kärlek som ett offer för bruden, kyrkan.

För att läka den upprivna spiritualiteten i Svenska kyrkan, och förmodligen även flera frikyrkor, behövs vin och olja i såren, en ny tillit till kyrkans heliga skrifter, en glädje i ordet från Gud.
Det är lätt att riva upp en given spiritualitet. Det är ett mödosamt arbete att forma den på nytt, men det går.
De som åstadkom härdsmältan måste nog bytas ut för att det ska bli möjligt.

Biörn Fjärstedt
Biskop i Visby stift 1991-2003

Kommentarer
Lägg till ny RSS
Anders Gunnarsson  - sex och kyrkohistoria   |2009-11-18 22:07:27
1593 började det, men vi har inte sett förfallets höjdpunkt än. Celibate ströks för präster, preventivmedel abort och polygami införes (men bara en åt gången, medan Luther själv dock välsignade kungens bigami) på 1900-talet, nu sist homosexäktenskap. Jag kan tänka mig många fler kappvändningar för starka sexåsiktsvindar under 2000-talet. Kvar står de andra Kyrkorna och vägrar ändra den kristna tron. Gissa vem som finns kvar 2100. Wejruds kyrka famlar vidare och hans biskopar spår, men Gud rår. Kliv ur båten innan den sjunkt och välkommen in i moderKyrkan för er som vågar.
+anders
Jan Stepán  - Harriet Bouvin glider undan   |2009-11-18 21:14:04
Jag menar naturligtvis att Guds utsaga angående homosex är i tydligaste laget. Den är så tydlig att den knappast kan bli tydligare ändå. Endast om man läser Bibeln på Satans vis kan man undgå att förstå vad Bibeln säger om homosex. Du vill inte ta till dig Guds värdering trots att den är så tydligt/tydligast klart uttalat.
Biörn Fjärstedt   |2009-11-15 13:13:44
Jag är väl medveten om frågan i Agatons inlägg(12.11). Men hur vet han vad jag lovade? På skriftlig fråga från Visby stift om detta med både manliga och kvinnliga präster svarade jag att "jag kommer att respektera varje ärligt hållen uppfattning i den frågan". Den gången fanns från flera håll önskan att få en uttalat högkyrklig biskop i kyrkan. +Biörn
HARRIET BOUVIN  - Svar till Jan Stepán:   |2009-11-15 05:26:09
Handlar "Guds tydligaste budskap om homosex".... ? Då har du nog missat målet, vännen.
Jan Stepán  - Vad är omvändelse Harriet Bouvin m.fl.?   |2009-11-14 21:06:49
Önsketänkande kan grovt vilseleda. Omvändelse är inte att vara flitigt religiös och förhärliga synden som syndens slav. När Gud har sagt att homosexuella inte kan ingå i Guds rike, då kommer detta naturligtvis även ge utslag i Guds slutgiltiga dom. Jesus Kristus kom inte för att ge oss någon sorts verbalt motiverad kärleksfull frihet att utöva sådant som Gud fördömer mycket strängt. Satan behärskar den vältaliga konsten att utge sig vara den sanna människovännen - bara för att förvränga/bortförklara/för neka Guds ord. Den som säger sig ha läst Bibeln och förnekar Guds tydligaste budskap om homosex, den läser ju ofrånkomligen på Satans vis.
Tant Gran  - Dessa pensionärer   |2009-11-14 19:56:29
Ja tänk vad alla dess pensionärer tycker och skriver. Nu har vi ytterligare en pensionerad präst som vet hur det skall vara. Man frågar sig: har hans handlade när han var biskop del i det beslut som togs? Det kan ju tänkas att om han varit tydligare så hade detta inte hänt.
Att en man som innehaft ett av kyrkans högst ämbeten skriver att ledningen "skall bytas ut" är ju bara löjligt. Hur tänkte han att det skulle gå till? Skall han ta död på de allihop eller nån annan diktator? Vad tänkte han på när han skrev det? Vore det inte bättre om han drog sig tillbaka och enbart talade med Gud.
Jämför prästen som vill bli avkragad. När han är pensionär och ändå får sin lön. *suck*
Nej hörni, fram med en nu levande, arbetande präst som hoppar av sitt jobb. DÅ kan vi tala om eldens andens kraft.
DENNIS BRUNSTRÖM   |2009-11-14 01:44:36
DET HAR BLIVIT EN EGEN IHOP SNICKRAD TEOLOGI I SVK. JAG HÃ…LLER MIG TILL GUDS TEOLOGI BIBELN.DOM HAR EN RODDBÃ…T UTAN Ã…ROR.
HARRIET BOUVIN  - Kommentar till Lelle:   |2009-11-13 22:53:49
Du har så rätt i att den som gör Jesu vilja är hans broder o syster men var det inte just detta som jag också sa, när jag lyfte fram det kärleksbud som Jesus själv förklarade är det främsta? Vad är viktigare än det budet? Är inte allting underordnat det budet?
Lelle   |2009-11-13 10:34:09
Ja, Harriet. I min bibel står det att det att "DEN SOM GÖR MIN VILJA är min (dvs Jesu) broder och min syster".
Jesus säger också att hans ord och lagen skall döma oss på den yttersta dagen.
Men vi som kristna har ingen anledning döma dig. Du får själv svara inför Gud. Men kyrkan skall vara Sanningens försvarare. Vem skall annars stå upp för sanningen? Den som mörkar sanningen har ingen kärlek, som jag ser det.
Vänligen
HARRIET BOUVIN  - Svar till Jan Stepán:   |2009-11-12 23:09:33
Vem får träda fram inför tronen för att välkomnas in hos härlighetens Skapare och Herre? Är det den som inte såg sin broders nöd och lidande eller är det den som levde i ett homosexuellt partnerskap men som likväl uppfyllde kärleksbudet och därvid frågade efter denna sin broder? Det återstår för oss alla att se, så tills dess kan du väl förslagsvis vänta med att fördöma alla homosexuella, därför att få är ni som förstått vad som menas med hjärtats omvändelse.
Lelle  - Gud är nÃ¥dig mot alla som omvänder sig   |2009-11-12 19:38:49
Homosexuella behöver inte vara oroade. förlåtelsen gäller även dem.
Men innan man får nåd måste man erkänna att man handlat fel.
Och sedan måste man överge synden.
Så står det i alla fall i min bibel.
Jesus sade ofta: Gå och synda INTE härefter! Så hårda vågar vi inte vara idag.
Men OM vi mot vår vilja syndar har vi en som talar till vår fördel, Kristus.
Detta är ett faktum som gäller mig likaväl som dig, vem du än är.
Förhärdelse är farlig men fullt möjlig, när man inte tar till sig varningar.
Johan Thellin  - Ã„ktenskpap - homosexualitet - otrohet   |2009-11-12 18:34:07
Tack Björn, för goda ord.
I debatten finns försök att blanda bort korten. Homosexualitet är en sak, otrohet en annan. Det finns all anledning att vår kyrka gör upp med tillkortakommanden och svek även i dessa frågor. Men nu var det ärktenskapet. Vad är ett äktenskap? Vad konstituerar det? Mellan vilka ingås det? Visa på de ställen i Skriften eller traditionen där det på något sätt eller i något avseende handlar om något annat än mellan man och kvinna. Det är övertydligt från 1 Mos. till Upp. De motiveringar som försöker påstå något annat driver omtolkningar i Orwellsk anda.
agaton  - Kan en kristen lita pÃ¥ Fjärstedt?   |2009-11-12 11:16:03
Fjärstedt fick sin biskopsutnämning mot att han ändrade sin uppfattning i kvinnoprästfrågan och lovade anpassa sig. Nu är han pensionär och kan utan att riskera något återgå till den tro han tidigare bekände sig till men som han svek för att bli biskop.
HARRIET BOUVIN  - Svar pÃ¥ frÃ¥ga frÃ¥n Fredrik N   |2009-11-12 00:00:06
" .... inget tvivel om vad Jesus menade"
Jo, det råder i högsta grad tvivel, därför att hur trovärdiga blir de kyrkor som pekar ut en bestämd grupp för att koncentrerat använda denna som hackkyckling, när uppebart samma budbärare blundar för att deras egna förkunnare begår sådana synder som Jesus kraftigt fördömer? Mig veterligen fördömer inte Jesus själv de homosexuella, så det är inte illa, när predikanten visar sig vara strängare mot oss än vad Herren själv är!
Andreas Holmberg  - Harriet har en poäng     |2009-11-11 23:17:28
Harriet har absolut en poäng - när vi backar och tar tillbaka inte bara 2009 års utan även 2005 års kyrkomötesbeslut, bör vi även sluta att som kyrka utfästa oss att välsigna otrohet; vilket vi utfäster om vi som nu lovar folk att få gifta om sej med sin älskarinna. (Varje enskild präst behöver inte, men vi fixar ju alltid nån som kan/vill).

Waldenström och Rudin hade helt rätt när de för något kyrkomöte för 100 år sedan motionerade om ett avskaffande av dylika omgiften i kyrklig regi - det blir ett hån mot vigsellöftena. Omgifte utan mellankommande dödsfall kan gärna ske civilt med ev. kyrklig förbön/välsignelse i enkelhet av någon pastor som känner parets situation och kan ta på sitt samvete att välsignelse är motiverad (ungefär som det pastorala undantags-beslutet 1994 vad gäller hs-par och som jag kan tänka mej att behålla).
Jan Stepán  - Antiordets kyrka är ofrÃ¥nkomligt antikristen - S   |2009-11-11 20:54:26
Antiordets kyrka är ofrånkomligt antikristen - Satans kyrka

Jesus Kristus är Ordet och i Ordet är homosexuella förehavanden tydligast fördömda av Gud. Homosexuellt äktenskap är som att i handling spotta Gud i ansikte och samtidig be och sjunga psalmer till Guds ära i en gränslös egengod dubbelmoral. Gud hatar det. Jesus Kristus dog ej på korset för att ge oss frihet att synda, kalla otukt för kärlek. Hur kan man kalla Svenska kyrkan för kristen? Att delvis tjäna Gud och delvis världen som är i Satans välde, är inte Guds kristendom, hur allvarligt religiös den än må vara. Fruktansvärda straffdomar utlovar Bibeln för den Ordet otrogna kyrkligheten, symboliskt kallad Sköka. Ska vi bara prata eller handla?
Fredrik N  - Homoäktenskap är vad detta handlar om!   |2009-11-11 12:43:31
"Det är i så fall lika häpnadsväckande, biskop Björn Fjärstedt, att det inte i denna artikel samtidigt sker en reaktion på, att så många präster tillika pastorer i strid mot Ordet gifter om sig av annan orsaks skull än otukt"

Det är ju inte vad artikeln handlar om! Biskop Biörn behandlar här Kyrkomötets beslut 22 oktober 2009; dvs. frågan om homoäktenskap. Varför utgå från att biskopen skulle stödja skilsmässa och omgifte? Väldigt svårt att se hur Harriet Bouvin kommer fram till det, när biskopen faktiskt skriver:

"Det finns ur exegetisk synvinkel inget tvivel om vad Jesus menade. Det uppfattades som en skärpning, inte en vidgning. "
Biörn Fjärstedt   |2009-11-11 11:24:25
Skillnaden är att personliga misslyckanden och tillkortakommanden hör till den enskilda pastorala omsorgens område. Där måste synd kallas synd men personen alltid bemötas med mildhet och barmhärtighet.

Kyrkomötet s beslut om äktenskapet med bifogade ritual blir en bekännelsefråga med bibelteologiska och ekumeniska konsekvenser. + Biörn Fjärstedt
Krister Janzon  - MÃ¥ngsidig och klar belysning   |2009-11-11 11:12:21
Tack Björn för din mångsidiga och klara belysning av en besvärlig situation i Svenska kyrkan. Jag är sedan dopet romersk-katolik, och har sedan de ekumeniska studentåren i Lund och under livet lärt känna många levande grupper i SvK, så jag beklagar djupt för denna del av Kristi kyrka den situation som ledningen försatt den i.
Tack för ditt föredrag i Eugenia om EU som fredskraft, du talade konkret i denna komplex fråga!

Krister Janzon
AME  - Hardsmalta ...   |2009-11-11 03:58:58
Biskopen av Visby Stift skriver insiktsfullt och klokt...men ar nog en aning optimistisk nar han tror att det skulle vara mojligt att bara genom att avlagsna dem som orsakade hardsmaltan det skulle mojligjora en ny spiritualitet..!?
En hardsmalta ar med nodvandighet dodlig, den dodliga stralningen utrotar allt i sin omgivning. Bade ond och god.
Man maste kapsla in harden i betong ...och bygga nytt pa sakert avstand fran hardsmaltan.
HARRIET BOUVIN  - Vilken är skillnaden, biskop Fjärstedt?   |2009-11-11 01:10:19
Det är i så fall lika häpnadsväckande, biskop Björn Fjärstedt, att det inte i denna artikel samtidigt sker en reaktion på, att så många präster tillika pastorer i strid mot Ordet gifter om sig av annan orsaks skull än otukt och likväl av kyrkan tillåts att fortsätta predika! Vad skulle Frälsaren ha sagt om den saken, tro? Skulle han möjligen ha uttalat; "Vad har dessa att lära ut?"
Skriv kommentar
Namn:
E-post:
 
Webbsida:
Rubrik:

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Utskrift E-post
 
Dela artikeln:
Delicious
Furl it!
Spurl
Simpy
Reddit
blogmarks
YahooMyWeb
feedmelinks

Sök på varldenidag.se